Size matters: de opmars van kleinere verpakkingen in food
- Food-en-retail
- 17 jan 2017 @ 13:15
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designWinkelen
- 17 jan 2017 @ 13:15
- Huib Burggraaf
Onderzoeksbureau Euromonitor International verwacht dat verpakkingen in 2017 kleiner worden. Waarom zijn kleine verpakkingen populair? Volgens Rosemarie Downey, Global Head of Packaging Research bij Euromonitor, zijn kleinere verpakkingen een antwoord op de gezondheidszorgen van consumenten. Maar er zijn nog meer verklaringen voor de populariteit van kleine verpakkingen. Lees je mee?
Gezonder
De gezondheidszorgen houden verband met overgewicht. Grote verpakkingen worden gezien als veroorzakers van obesitas. Hoe groter de portie, hoe meer mensen eten. Dit staat bekend als het portiegrootte-effect. Er zijn verschillende onderzoeken gedaan naar het portiegrootte-effect. Zo hebben wetenschappers van de Universiteit van Cambridge onderzoek gedaan naar het eetgedrag van Britten en Amerikanen. Door kleinere porties aan te bieden daalde de energie-inname met 12% tot 16% onder de Britten en 22% tot 29% onder de Amerikanen [1]. Verpakkingen spelen hierbij een belangrijke rol: In een kleinere frietzak passen minder patatjes, dus eet men automatisch minder.
Gebruiksvriendelijker
Kleinere verpakkingen zijn gebruiksvriendelijker. Je kunt kleine verpakkingen gemakkelijker dragen. Dit past bij de trend, dat consumenten vaker onderweg eten. Consumenten willen eten waar en wanneer hen dat uitkomt. We zien een toename van het aantal food-to-go-concepten. Deze ontwikkeling vraagt om compacte verpakkingen, die je gemakkelijk mee kunt nemen.
Meer vraag naar portieverpakkingen.
Nederland telt steeds meer eenpersoonshuishoudens (naar verwachting 43% in 2040) en kleinere huishoudens. Hierdoor neemt de vraag naar kleinere porties toe en dus ook de vraag naar kleinere verpakkingen.
Milieu
Je kunt niet stellen dat een kleine verpakking per definitie een lagere milieu-impact heeft dan een grote verpakking. Er wordt weliswaar minder materiaal gebruikt, maar wanneer je kiest voor meerdere kleine verpakkingen is dit qua materiaalgebruik weer inefficiënter ten opzichte van één grote verpakking. Het is wel bewezen dat (te) grote verpakkingen voedselverspilling in de hand werken. Volgens Corné van Dooren, kennisspecialist Duurzaam Eten bij het Voedingscentrum, is de milieuschade als gevolg van voedselverspilling groter dan de impact van meer verpakkingsmateriaal[2]. Consumenten waarderen kleine verpakkingen, omdat zij dan minder eten hoeven weg te gooien.
Foodtrend
Natuurlijk mag in dit verhaal de foodtrend van kleine hapjes niet ontbreken. Tapas zijn niet langer voorbehouden aan de Spaanse keuken. We zien tapas in allerlei variaties. Dit vraagt vanzelfsprekend om kleinere verpakkingen.
Wat vind jij van de opmars van kleine verpakkingen? Welke voordelen zie jij? Ik ben benieuwd of de maat van de verpakking er voor jou toe doet.
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
[1] bron: http://www.youtech.nl/kleinere-porties-en-borden-voorkomen-dat-je-te-dik-wordt
[2]: bron: http://www.voedingscentrum.nl/nl/pers/persberichten/te-grote-verpakking-veroorzaakt-voedselverspilling.aspx
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- design
- Van Der Windt
- kleine hapjes
- Corné van Dooren
- packaging
- kleine verpakkingen
- kennisspecialist
- milieuschade
- verpakkingsmateriaal
- Voedingscentrum
- kleine verpakkingen
- waarderen
- shoppen
- Duurzaam Eten
- trend
- consumenten
- blik
- voedselverspilling
- impact
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Plus komt met opvolger van Aftrap-commercial
- Marlboro grootste supermarktmerk
- Coca-Cola lanceert Absolut Vodka en Sprite mixdrank
- Fabulosa lanceert geparfumeerd huishoudmerk in Action
- Plus lanceert nieuw platform voor plus.nl en de app
- [RMD24] Retailmedia vragen om adequate rapportagestandaard en...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing