De verpakking is net zo verleidelijk als George Clooney

De verpakking is net zo verleidelijk als George Clooney
  • Food-en-retail
  • 28 feb 2017 @ 11:08
  • 18967 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • PackagingWinkelen

2017 staat in het teken van de koffierevolutie. Met een gemiddeld aantal kopjes van 2,4 per dag, is koffie in Nederland altijd al een populaire drank geweest. Maar nog nooit was er zoveel aandacht voor de koffiekwaliteit en onderscheidend vermogen. Koffiedrinken is een lifestyle geworden en alles draait om de ultieme koffiebeleving. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol.

Trendy koffieconcepten
De consument wil kwaliteit en de vraag naar speciale koffies neemt toe. Ambachtelijke bereiding en de wetenschap achter de ultieme koffiesensatie krijgen steeds meer aandacht. Er ontstaan nieuwe koffieconcepten, zoals slow coffee, koffiecocktails en koffiebier. Hippe (to go) koffiebarretjes schieten als paddenstoelen uit de grond en ook op kantoor en thuis krijgt koffie steeds meer aandacht.

F*cking strong coffee
Bij een vooruitstrevend koffieconcept hoort een dito verpakking. De verpakking vertelt iets over de inhoud. Als je met koffie experimenteert, durf dan ook met de verpakking te experimenteren. Bij zoiets hips als een ‘Pumpkin Spice Latte[1]’ kun je niet aankomen met een standaard koffiebeker. Volg je de trends op het gebied van koffie, volg dan ook de trends op het gebied van verpakkingsdesign. Een goed voorbeeld hiervan is de koffie van het Londense Firebox. De koffie is verpakt in een witte stazak met daarop in grote zwarte letters de tekst ‘Fucking Strong Coffee’. Clean packaging is hot, net als opvallende, shocking teksten. Door het trendy design valt de verpakking gegarandeerd op en bovendien maakt de verpakking direct heel veel duidelijk. What else do you need to know?[2]

Duurzaam
Ook de koffiesector ontkomt niet aan de vraag naar duurzame producten en de gezondheidstrend. De consument wil weten waar de koffie vandaan komt en hoe deze wordt geproduceerd. Koffie moet lekker zijn én een bijzonder verhaal hebben. Dat verhaal kun je vertellen via de verpakking. Letterlijk in woord en beeld en/of indirect door middel van kleur- en materiaalgebruik. Kleuren en materialen roepen associaties op. Zo wordt groen geassocieerd met gezondheid en de natuur. Kraft heeft iets puurs en stoers en hoogglans geeft een gevoel van luxe. Denk dus goed na over welke kleuren en materialen je gebruikt en stem deze af op jouw verhaal.

Kwaliteit en gemak
In dit verhaal mogen we vooral de primaire functie van verpakkingen niet vergeten: verpakkingen moeten het product optimaal beschermen. De verpakking zorgt ervoor, dat de kwaliteit (smaak en aroma’s) maximaal behouden blijft. Daarnaast nemen we ook in 2017 weer massaal onze koffie mee voor onderweg. Dit vraagt om slimme koffie-to-go verpakkingen, want ook gebruiksgemak is onderdeel van de ultieme koffiebeleving.

Ken jij voorbeelden van opvallende verpakkingen, die bijdragen aan de ultieme koffiebeleving?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert


Bronnen:
[1] koffieconcept van Starbucks 
[2] https://www.firebox.com/Fcking-Strong-Coffee/p6515?aff=1967

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken