Kleuren op verpakkingen beïnvloeden consumentengedrag

Kleuren op verpakkingen beïnvloeden consumentengedrag
  • Food-en-retail
  • 14 feb 2017 @ 11:24
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designInspiratieMarketing

Kleuren beïnvloeden ons gedrag. Er is veel onderzoek gedaan naar hoe kleuren ons brein beïnvloeden. Zo blijken rood en oranje uitstekende kleuren om consumenten in beweging te brengen. Rood geeft urgentie aan en oranje roept op tot actie. Niet voor niets zien we doorgaans de ‘sale’ of ‘bonus’ tegen een rode of oranje achtergrond. 'Dit mag je als consument NIET missen!' Hoe zit dat bij verpakkingen?

Kleuren hebben een sterke culturele betekenis en zijn contextafhankelijk. Houd hier rekening mee bij de kleurkeuze voor de verpakking. Kleur is emotie en roept een bepaald gevoel op. Dit is van invloed op het koopgedrag van consumenten.
Blauw en wit worden bijvoorbeeld geassocieerd met frisheid en hygiëne. Het is niet verwonderlijk dat juist deze kleuren veel worden toegepast op tubes tandpasta en flessen schoonmaakmiddelen. De kleur groen roept associaties op met de natuur en duurzaamheid. Deze kleur wordt vaak gebruikt op verpakkingen van natuurlijke, biologische producten.

Tegengestelde associaties
Ook de context is van grote invloed op het kleureffect. Rood kan activeren (kleur van de liefde) of juist stoppen (rood in een verkeersbord). Zwart kan negatieve gevoelens oproepen als de kleur in verband wordt gebracht met de duisternis of dood. In een andere context staat zwart juist voor kracht en verfijning. Zwarte verpakkingen hebben iets chics en worden vaak gebruikt voor het verpakken van luxe producten, zoals sieraden, parfum en wijn. En als we even een zijsprongetje maken naar gendermarketing, dan worden zwarte (en donkerblauwe) verpakkingen in veel gevallen toegeschreven aan mannen en is roze een typische vrouwenkleur.

Smaakmakers
Kleuren zijn tevens van invloed op de smaakperceptie. Kleuren roepen een smaakverwachting op. Roze is zoet en geel is zuur. Uit onderzoek blijkt onder andere, dat hoe geler de verpakking, hoe meer een drankje naar citroen smaakt. En koffie in een witte kop smaakt minder zoet, dan koffie in een blauwe of transparante kop [1]. De helderheid van de kleur speelt ook een rol: hoe intenser de kleur, hoe sterker de smaak.

Aantrekkelijker
Uit recent onderzoek van studenten aan Universiteit van Delft blijkt, dat de kleur van de verpakking de aantrekkelijkheid van verse groenten beïnvloedt [2]. Iedere groente heeft zijn eigen ideale achtergrondkleur. In totaal werden er vijf verschillende groenten onderzocht. Voor komkommers is de ideale match lichtoranje, voor aubergines lichtblauw, voor gele paprika’s blauw, voor wortelen oranje en voor tomaten donkerblauw of donkeroranje.

Ken jij nog andere voorbeelden van hoe kleurenmarketing wordt toegepast op verpakkingen?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

bronvermelding
[1] Klik hier 
[2] Klik hier 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken