Het nut en de noodzaak van verpakken
- Food-en-retail
- 14 mrt 2017 @ 11:50
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingPackaging design
- 14 mrt 2017 @ 11:50
- Huib Burggraaf
De verpakking en het product zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet alleen vanwege de praktische functie van verpakkingen, maar ook als integraal onderdeel van de merkbeleving. De complexiteit van verpakken wordt vaak onderschat. Hetzelfde geldt voor de meerwaarde van een goede verpakking. Er gaat een hele wetenschap schuil achter het nut en de noodzaak van een goede verpakking.
Tal van functies
Een verpakking heeft een tal van functies. Zonder een goede verpakking is (en komen) producten nergens. Dat klinkt nogal rigoureus, maar de praktijk levert het bewijs. Veel producten zijn onverkoopbaar zonder verpakking, zowel praktisch gezien als vanuit hygiënisch oogpunt. Een goede verpakking beschermt het product bovendien tegen beschadigingen en in geval van (vers) voedsel tegen bederf. Nog een stap verder, kan een goede verpakking de houdbaarheid van versproducten, zoals bloemen, groenten en fruit, verlengen.
Opslag en transport zijn zonder verpakking eveneens lastig. En ook hier geldt dat de verpakking een belangrijke meerwaarde biedt met oog op (proces)efficiëntie. Een slim verpakkingsdesign resulteert in efficiënte opslag, handling en transport, waardoor je als bedrijf aanzienlijk kunt besparen op tijd, mankracht en geld.
Daarnaast is de verpakking een belangrijke informatiedrager, zowel in operationele processen (wat zit er in de doos/ waar moet dit pakket naartoe?) als richting de eindgebruiker/ consument. De verpakking geeft belangrijke informatie over het product en faciliteert productdifferentiatie.
Tal van eisen
De vraag naar (en noodzaak van) slimme verpakkingsoplossingen neemt toe. We hebben te maken met blurring, een explosieve groei van e-commerce en er komen telkens weer nieuwe producten op de markt. Daarnaast worden er steeds strengere eisen gesteld aan verpakkingen vanuit milieustandpunt. En last but not least: de consument stelt steeds hogere eisen aan de verpakking. De Nieuwe Consument verwacht een all day concept. Die wil kopen, drinken, eten waar en wanneer hem dat uitkomt. Er ontstaan bijvoorbeeld nieuwe (to-go) foodconcepten, zoals streetfood. Streetfood wordt bereid waar je bij staat en is ready to eat. Staand eten en drinken? Dit vraagt om slimme combinatieverpakkingen. De Nieuwe Consument verwacht ook steeds meer maatwerk. Personaliseren is hot en ook hier ligt een uitdading voor de verpakking.
Zoveel functies, zoveel eisen. Een goed verpakkingsontwerp moet met ontzettend veel factoren rekening houden. Heb jij hier ooit bij stilgestaan? En ken jij praktijkvoorbeelden waaruit duidelijk het nut en de noodzaak van verpakkingen blijkt?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- VerpakkingXpert
- De Nieuwe Consument
- nieuw
- to-go
- drinken
- Huib Burggraaf
- distributie
- design
- kopen
- foodconcepten
- retail
- all day concept
- wanneer
- doos
- ontstaan
- eten
- waar
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
- Resultaten Action 2023: 'voortdurende groei en ontwikkeling'
- Judith Hoogendoorn van Upfield: 'Alles wat je goed wilt doen,...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Jumbo presenteert bijzondere AI... 29-03-2024
- Boekenweek 2024: stijging verkoop... 29-03-2024
- [marketeer 198] Valerie Vos - The... 29-03-2024
- Welkoop opnieuw winnaar Shopping... 29-03-2024
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing