Is jouw verpakkingsassortiment klaar voor de next big thing in e-commerce?
- Food-en-retail
- 6 apr 2017 @ 10:48
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenMarketingcommunicatiePackaging design
- 6 apr 2017 @ 10:48
- Huib Burggraaf
Online food bestellen wordt de next big thing in e-commerce. Steeds meer mensen bestellen hun foodproducten online. Het gaat hierbij zowel om (kant-en-klaar) maaltijden van thuisbezorgservices en restaurants als om boodschappen via de online supermarkt en speciaalzaak. Hier ligt een uitdaging voor de verpakking.
Uit onderzoek van Deloitte[1] blijkt dat de markt voor online boodschappen aan een opmars bezig is. In 2016 haalden supermarkten 4,8 procent van hun omzet uit online. Dit is een ruime verdubbeling ten opzichte van het jaar 2014. Het aantal online bestellingen bij speciaalzaken groeit eveneens. Dit blijkt uit de Smart Food Monitor van Multiscope[2]: “Bijna één op de zes Nederlandse consumenten (16%) bestelt weleens eten en drinken via een online speciaalzaak.” Daarnaast neemt het aantal online maaltijdboxen en thuisbezorgmaaltijden sterk toe. En voor wat betreft deze laatste categorie zien we dat de pizzabezorger en snackkoerier concurrentie krijgen van restaurants.
Een uitdagend fulfilment proces
Het mag duidelijk zijn: De foodmarkt is ontzettend in beweging. Letterlijk in dit geval. Maar hoe ‘beweeg’ je voedingsmiddelen op de juiste wijze van A naar B? Het aantal online bestellingen groeit en daarmee ook de verscheidenheid aan foodproducten. Dit vraagt om meer variatie in verzend- en bezorgverpakkingen. De kwaliteit van het eten valt of staat met een goede verpakking. Die ‘goede verpakking’ is voor elk product weer anders. Een bezorgpizza bijvoorbeeld, stelt andere eisen aan de verpakking dan ontbijtyoghurt of een krop sla. Van warmhoudzakken en speciale koelboxen tot verpakkingen die kunnen ‘ademen’ (microperforatie); verpakkingen worden steeds slimmer.
Een paar graden hoger of lager of een paar microperforaties meer of minder kan echter een groot verschil maken. De revolutie in online food vraagt daarom om een heel specifiek en uitdagend fulfilmentproces.
Sturen op hergebruik
Met de groei van het online verkoopkanaal, groeit ook het aantal verpakkingen. Verpakken moet daarom (nog) efficiënter, gelet op onder meer grootte, materiaalgebruik en het verpakkingsproces zelf. De nadruk ligt voornamelijk op het verpakken van minder lucht en het gebruik van minder en/of lichter materiaal. Foodverpakkingen zijn doorgaans zelden bedoeld voor hergebruik. Sommige potten of flessen uitgezonderd. Ook hier ligt dus een uitdaging op verpakkingsgebied.
Teaser
Eten is emotie. Zeker bij bezorgmaaltijden speelt beleving een belangrijke rol. Of het nu gaat om een snack of een luxe maaltijd, met de juiste verpakkingen en disposables haalt de consument een aangename culinaire beleving in huis. Maar ook voor de dagelijkse boodschappen is beleving een pre. De schappresentatie in de supermarkt is weliswaar verplaatst naar een scherm, of - in het geval van Jumbo – naar een virtuele etalage[3], maar de verpakking blijft een belangrijke teaser, bijvoorbeeld als het gaat om merkherkenning. Vergeet dat niet en houd hierbij rekening met de nieuwe mogelijkheden van ‘schermpresentatie’ in plaats van schappresentatie.
Is jouw verpakkingsassortiment al voorbereid op de next big thing in e-commerce?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Bronnen:
[1] http://www.retailwatching.nl/formules/artikel/ow_diz-eSoWSgKM3cSg3SQ-0/de-consumententrends-in-de-supermarkt.html
[2] http://www.multiscope.nl/persberichten/online-alcohol-bestellen-is-populair.html
[3] https://www.evmi.nl/mensen-en-bedrijven/jumbo-lanceert-virtuele-supermarkt
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- emotie
- disposables
- beleving
- verpakkingsgebied. Teaser Eten
- box
- scherm
- of - in het geval van Jumbo virtueel
- supermarkt
- design
- culinaire beleving
- verpakking
- vers
- doos
- pre
- thuisbezorgd
- schappresentatie
- boxtoernooi
- dagelijkse boodschappen
- e-commerce
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing