Zonnige verpakkingen: voel de zomer!
- Food-en-retail
- 25 apr 2017 @ 11:45
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - MarketingPackaging designInspiratie
- 25 apr 2017 @ 11:45
- Huib Burggraaf
Binnen een modern retailconcept is beleving het sleutelwoord. We zitten in een experience economie, waarbij het product-gedreven businessmodel verandert in een klant-gedreven model. Niet het product, maar het gevoel van de klant staat centraal. Een goede verpakking versterkt dit gevoel en creëert beleving.
Het begrip ‘beleving’ wordt ook wel omschreven als de ‘ontastbare kwaliteit’ van een dienst of product. Meer concreet: De klant wil genieten, geprikkeld worden, dingen uitproberen, fijne herinneringen ophalen, op avontuur en grenzen verleggen. En nu de zon zich een paar keer voorzichtig heeft laten zien willen we nog maar één ding: ZOMER! Geuren, smaken, liedjes, maar óók verpakkingen kunnen het zomergevoel uitdragen.
Het zomergevoel van Coca-Cola
Coca-Cola introduceert deze zomer een actieverpakking waarin het logo wordt vervangen door ruim zeventig vakantiebestemmingen. Brandmanager Margreet van Staalduijnen vertelt in dit artikel op MarketingTribune: 'Als de temperaturen stijgen, smaakt niets beter dan een ijskoude Coca-Cola. Dat gevoel stoppen we al sinds 1886 in ons product. Deze zomer dragen we dat gevoel ook uit via de verpakkingen met de vakantiebestemmingen.'
Op het etiket sieren, naast de naam van een vakantiebestemming, een palmboom en een ondergaande zon. Door middel van een unieke pincode op de fles maken klanten bovendien kans op een geweldige zonvakantie.
De zomer in je bol
Coca-Cola roept het zomergevoel op door middel van een toepasselijk plaatje op de verpakkingen in combinatie met een bijzondere consumentenactie. Naast afbeeldingen kunnen ook kleuren en materialen het zomergevoel oproepen. Niet voor niets zien we in de zomer vrolijk gekleurde disposables en verpakkingen. Google maar eens op ‘zomerparfum’ en de kleuren spatten van je beeldscherm. Lichtblauw, geel, oranje, roze en felgroen doen het goed. Het vakantiegevoel wordt soms nog extra versterkt door vrolijke bloemenprints, tropische vruchten (de ananas) en palmbomen.
Vakantieherinneringen
Het zomergevoel staat voor veel mensen synoniem voor vakantie. Waar Coca-Cola kiest voor de letterlijke vermelding van de vakantiebestemming op de verpakkingen, kun je natuurlijk ook kiezen voor een typische Franse, Spaanse of Italiaanse et cetera verpakking. Geef een verse baguette mee in een authentieke papieren broodzak… alsof je weer op de camping in de Ardèche zit. Of wat denk je van cadeaupapier met een typische Bohemian print? Weet je nog, dat idyllische strandje in Ibiza… Is dat geen heerlijk gevoel?
Ken jij nog meer voorbeelden van verpakkingen die een typisch zomergevoel oproepen?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- oranje
- letterlijk
- goed
- zomerparfum
- zomergevoel
- roze
- bloemenprints
- kleuren
- vrolijk
- geel
- ananas
- retail
- vakantiegevoel
- marketing
- Coca-Cola
- lichtblauw
- felgroen
- palmboom
- beeldscherm
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing