Zonnige verpakkingen: voel de zomer!

Zonnige verpakkingen: voel de zomer!
  • Food-en-retail
  • 25 apr 2017 @ 11:45
  • 21080 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • MarketingPackagingInspiratie

Binnen een modern retailconcept is beleving het sleutelwoord. We zitten in een experience economie, waarbij het product-gedreven businessmodel verandert in een klant-gedreven model. Niet het product, maar het gevoel van de klant staat centraal. Een goede verpakking versterkt dit gevoel en creëert beleving.

Het begrip ‘beleving’ wordt ook wel omschreven als de ‘ontastbare kwaliteit’ van een dienst of product. Meer concreet: De klant wil genieten, geprikkeld worden, dingen uitproberen, fijne herinneringen ophalen, op avontuur en grenzen verleggen. En nu de zon zich een paar keer voorzichtig heeft laten zien willen we nog maar één ding: ZOMER! Geuren, smaken, liedjes, maar óók verpakkingen kunnen het zomergevoel uitdragen.  

Het zomergevoel van Coca-Cola
Coca-Cola introduceert deze zomer een actieverpakking waarin het logo wordt vervangen door ruim zeventig vakantiebestemmingen. Brandmanager Margreet van Staalduijnen vertelt in dit artikel op MarketingTribune: 'Als de temperaturen stijgen, smaakt niets beter dan een ijskoude Coca-Cola. Dat gevoel stoppen we al sinds 1886 in ons product. Deze zomer dragen we dat gevoel ook uit via de verpakkingen met de vakantiebestemmingen.'
Op het etiket sieren, naast de naam van een vakantiebestemming, een palmboom en een ondergaande zon. Door middel van een unieke pincode op de fles maken klanten bovendien kans op een geweldige zonvakantie.

De zomer in je bol
Coca-Cola roept het zomergevoel op door middel van een toepasselijk plaatje op de verpakkingen in combinatie met een bijzondere consumentenactie. Naast afbeeldingen kunnen ook kleuren en materialen het zomergevoel oproepen. Niet voor niets zien we in de zomer vrolijk gekleurde disposables en verpakkingen. Google maar eens op ‘zomerparfum’ en de kleuren spatten van je beeldscherm. Lichtblauw, geel, oranje, roze en felgroen doen het goed. Het vakantiegevoel wordt soms nog extra versterkt door vrolijke bloemenprints, tropische vruchten (de ananas) en palmbomen.

Vakantieherinneringen 
Het zomergevoel staat voor veel mensen synoniem voor vakantie. Waar Coca-Cola kiest voor de letterlijke vermelding van de vakantiebestemming op de verpakkingen, kun je natuurlijk ook kiezen voor een typische Franse, Spaanse of Italiaanse et cetera verpakking. Geef een verse baguette mee in een authentieke papieren broodzak… alsof je weer op de camping in de Ardèche zit. Of wat denk je van cadeaupapier met een typische Bohemian print? Weet je nog, dat idyllische strandje in Ibiza… Is dat geen heerlijk gevoel?

Ken jij nog meer voorbeelden van verpakkingen die een typisch zomergevoel oproepen?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken