Geurenmarketing op verpakkingen

Geurenmarketing op verpakkingen
  • Food-en-retail
  • 9 mei 2017 @ 11:31
  • 18523 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • PackagingWinkelen

Bedrijven passen steeds vaker geurmarketing toe, om de klantbeleving te verhogen. Geuren hebben direct invloed op ons emotionele brein. Geuren roepen vaak onbewust herinneringen op en beïnvloeden de gemoedstoestand. Uit verschillende onderzoeken blijkt, dat je door middel van geuren het koopgedrag kunt beïnvloeden. Wie wordt er nou niet hongerig van de lucht van versgebakken brood of krijgt zin in vakantie bij de geur van zonnebrandcrème?

Geurmarketing wordt vaker toegepast dan je denkt. Zo zijn sommige winkels voorzien van een speciaal luchtsysteem, dat een aangename (herkenbare) geur verspreid. Winkelen wordt hierdoor nog meer een belevenis. Klanten blijven bovendien langer in de winkel en geurbeleving versterkt de merkloyaliteit. Ook op verpakkingen wordt geurenmarketing steeds vaker toegepast.

‘Scratch ’n sniff’ wordt knijp-en-ruik
Wie herinnert zich het fenomeen ‘scratch ’n sniff’ nog? Aan het eind van de vorige eeuw waren de zogenaamde ‘kras-en-snuif’ stickers razend populair, maar op de een of andere manier heeft dit concept het nooit echt gehaald op het niveau van de verpakking. Vermoedelijk omdat de verpakking in die tijd nog niet werd erkend als waardevolle marketingtool. Gelukkig denken we daar nu anders over: kras-en-snuif wordt knijp-en-ruik met de nieuwe ScentMakerTM. Eind maart brachten Makingscents en Daklapack deze nieuwe geurverpakking op de markt in de vorm van een stazak. Ideaal voor de promotie van bijvoorbeeld koffie en parfum. Door in de zak te knijpen komt de betreffende geur vrij en wordt de consument getrakteerd op een aangename geurbeleving. 

Daar zit een luchtje aan
Er doen geruchten de ronde, dat Apple een luchtje meegeeft aan de verpakkingen. Wanneer je de verpakking van je nieuwe IPhone, MacBook of tablet openmaakt is het net alsof je in een spiksplinternieuwe auto stapt, aldus de kenners. De verklaring voor deze ‘typische Apple lucht’ wordt enerzijds gezocht in de aroma’s van het product en de verpakking zelf. De geur als het resultaat van een aangename mix van lijm, plastic en papier. Critici plaatsen hier echter vraagtekens bij, omdat de materialen van een iPhone en MacBook verschillen en volgens hen voegt het merk een kunstmatig luchtje toe aan de verpakking. Apple ontkent dit. Wie er gelijk heeft doet er voor dit verhaal niet toe: het gaat erom, dat de consument op basis van geur wordt getrakteerd op dat bijzondere Apple-gevoel.

Online ruiken?
Bij online verkopen heb je als merk weinig directe contactpunten met de klant. Wat betekent dit voor geurenmarketing? Vergeet niet dat de verzendverpakking het laatste fysieke contactmoment is tussen jouw bedrijf en de ontvanger. Je kunt geurenmarketing daarom uitstekend toepassen op verzendverpakkingen. Zo heeft Scotch & Soda een heerlijk luchtje toegevoegd aan de verzendverpakking. Zodra de ontvanger de verzenddoos opent, wordt hij of zij getrakteerd op een heerlijke geursensatie. Een andere methode is ‘smellizing’, waarbij je iemand letterlijk vraagt om zich de geur van een product in te beelden. De methode werkt in feite vergelijkbaar met de tips voor extra uitpakpret op de verzenddoos met CoolBlue. Uitpakken wordt dan ineens wel heel erg bijzonder. Natuurlijk is dit gemakkelijker voor producten die een duidelijke, herkenbare geur hebben. Stel je de geur van verse koffie voor. In het geval van een jeans werkt dit iets minder eenvoudig, maar net als in het voorbeeld van Apple draait alles uiteindelijk om geurherkenning. Met een goed verhaal op de verpakking moet het vast lukken om de geurperceptie te prikkelen.

Ken jij nog andere voorbeelden van geurenmarketing op verpakkingen? 

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken