Laat foodies smelten voor diepvries

Laat foodies smelten voor diepvries
  • Food-en-retail
  • 23 mei 2017 @ 11:34
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenMarketingPackaging design

Diepvriesgroenten kampen al jaren met een imagoprobleem. In de ogen van de consument bevatten diepvriesgroenten minder vitamines dan verse groenten. Daarnaast heerst de gedachte dat bevroren groenten wateriger, minder smaakvol en minder knapperig zijn [1]. Onterecht, want volgens diverse onderzoeken blijkt diepvries net zo gezond als vers. Maar hoe maak je dit de moderne foodie - die meer dan ooit op zoek is naar vers en gezond – wijs?

Het is allereerst zaak dat het product opvalt. Volgens verschillende foodprofessionals zijn diepvriesgroenten in supermarkten nog te vaak een ondergeschoven kindje [2]. Voor de versafdeling wordt flink uitgepakt als het gaat om de presentatie. De diepvriesgroenten liggen vaak ergens achterin de supermarkt ‘weggestopt’. Het is bewezen dat de (schap)presentatie - en daarmee ook de verpakking - van invloed is op het kwaliteitsoordeel en de smaakperceptie van consumenten. Met een goed verpakkingsdesign haal je de versbeleving naar het vriesvak.

Verwerkende industrie versus lokale boer
Benadruk via de verpakking het verse en gezonde karakter van diepvriesgroenten. Bevroren groenten worden bijvoorbeeld meteen na de oogst ingevroren, waardoor vitamines en andere voedingstoffen optimaal bewaard blijven. Het klinkt misschien niet zo ‘sentimenteel’ als het verhaal van de lokale boer, maar juist hier ligt de uitdaging. Vertel een verhaal dat mensen onthouden én doorvertellen. De verpakking helpt je om dit verhaal te vertellen. Letterlijk, maar ook figuurlijk. Door middel van materialen en kleuren kun je het verse karakter van producten benadrukken. Diepvries is in dit geval in het voordeel ten opzichte van vers, want onverpakte groenten hebben minder communicatiemogelijkheden.
 

Niet classy
Net als convenience food worden diepvriesproducten vaak geassocieerd met fastfood. Fastfood heeft op zijn beurt ook niet bepaald een positief imago als het om gezondheid gaat. Daarnaast is het niet erg classy, terwijl de moderne, bewuste foodie hier juist naar op zoek is. Je bent wat je eet en food is steeds meer een statussymbool geworden. Food wordt dan ook massaal gedeeld op Social Media. Speel op deze trend in met een stijlvol, onderscheidend en vooral likeable verpakkingsdesign.

Testimonial reclame
Er komt steeds meer aandacht voor de voordelen van diepvries. Zo maakt Jamie Oliver in zijn programma’s (o.a. Save with Jamie) regelmatig gebruik van diepvriesgroenten. Diepvriesgroenten zijn volgens Jamie net zo gezond als versproducten en zijn bovendien goedkoper. Jamie zou overigens goed staan op de diepvriesverpakking als testimonial reclame. Met de juiste verpakking smelt de consument voor diepvries!  

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert


    Bronnen:

[1]: Uitkomsten onderzoek PQR i.o.v. Bonduelle, 2003

[2] https://www.evmi.nl/artikelen/rotterdamse-haven-en-foodies-pest-diepvries/

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken