[gastblog Paul Polman, ceo Unilever] 'Toekomst vraagt om gedeeld wereldwijd engagement'

[gastblog Paul Polman, ceo Unilever] 'Toekomst vraagt om gedeeld wereldwijd engagement'
  • Food-en-retail
  • 10 jul 2017 @ 10:30
  • 34378 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
  • MarketingMVOPolitiek

De gebeurtenissen van afgelopen week zullen bij hen die aanwezig waren bij de klimaatconferentie van Kopenhagen in 2009, soortgelijke gevoelens van teleurstelling, boosheid en zelfs ongeloof oproepen: in het licht van alle bewijslast, slaan politici de bal soms mis. Maar de verdoemde Kopenhagen-top heeft een nieuwe generatie klimaatpleiters aangespoord. Mensen uit elke sector, van nationale overheden, steden, staten, jeugdbewegingen, geloofsgroepen en bedrijven, zijn meer dan ooit vastberaden om de strijd te voeren voor een wereldwijd programma van klimaatmaatregelen die de economische groei beschermen, banen scheppen, de luchtkwaliteit en de volksgezondheid verbeteren én een stabiel klimaat voor toekomstige generaties veiligstellen.

Het resultaat was het historische Akkoord van Parijs. Een juridisch bindend kader voor landen om samen te werken in het nastreven van deze doelen. De bijna universele aanvaarding was een duidelijk signaal dat mensen zich wereldwijd realiseerden dat versnelde klimaatactie alleen maar een vorm van verlicht eigenbelang is. We kwamen op een punt waar de kosten van inactiviteit hoger waren dan de kosten van actie, en iedereen kon het zien.

Dat is wat de beslissing van de Amerikaanse president van de afgelopen week zo onbegrijpelijk maakt. Ik blijf hoopvol dat hij zijn standpunt opnieuw zal overwegen, als meer bewijzen aan het licht komen over de gevolgen ervan voor de Amerikaanse economie.

Dankzij de richting die in Parijs werd uitgezet, is de verwachting dat de markt voor innovatieve schone energie en energie-efficiënte technologieën snel zal uitbreiden. Specifiek  wordt verwacht dat het akkoord een groeipotentieel van € 12 biljoen zal ontgrendelen tegen 2030, omdat bijna 200 landen hun inspanningen willen versnellen om de klimaatverandering aan te pakken.

De Verenigde Staten zijn de thuisbasis van veel toonaangevende bedrijven die goed gepositioneerd zijn om een ​​groeiend deel van deze wereldmarkt in te nemen. Een wereldmarkt die nu al meer dan 3 miljoen clean energy banen oplevert met de mogelijkheid tot nog veel meer banen. Deze kans verzilveren wordt echter moeilijker te realiseren van buiten het akkoord.

Ondertussen zijn veel van de banen die volgens de tegenstanders van het Akkoord van Parijs worden bedreigd door de overgang naar een koolstofarme economie, in gevaar door andere onstuitbare factoren. Toenemende mechanisatie en automatisering in veel industrieën - inclusief de Amerikaanse kolenmijnindustrie - is de onderliggende oorzaak van deze verschuivingen, niet onze inspanningen om de klimaatverandering aan te pakken.

Naarmate economieën zich verder ontwikkelden, is ook altijd de aard van het werk veranderd. Onze rol als leiders bestaat erin om een ​​rechtvaardige overgang te waarborgen. Een overgang waar degenen die verliezen buiten hun schuld, in de nieuwe economie worden voorzien van een alternatief levensonderhoud. Duurzame ontwikkeling en klimaatactie als prioriteit stellen, en het grijpen van de economische voordelen die hieraan verbonden zijn, is onze beste kans om een nieuwe economie op te bouwen die voor iedereen werkt, overal.

Ik ben opgegroeid in een kleine stad in Nederland die jarenlang het centrum van de textielproductie was. Er werken nu nog maar weinigen in de textiel, omdat de banen naar het buitenland verhuisd zijn en er nieuwe industrieën werden opgericht. En hoewel de overgang toen ongetwijfeld moeilijk was, bleek de toekomst voor de grote meerderheid rooskleuriger dan het verleden.

Maar dit gaat over meer dan persoonlijke anekdotes. De Global Commission on the Economy and Climate toonde aan dat een koolstofarme overgang, met meer investeringen in hernieuwbare energie, energie-efficiëntie, schone steden, beter landgebruik en een lage koolstofinfrastructuur, ons de beste kans biedt op hogere economische groei in de komende decennia, met een noodzakelijke investering van 80 biljoen euro aan duurzame infrastructuur wereldwijd tegen 2030.

En dan hebben we het nog niet over de morele argumenten en onze verantwoordelijkheid om kwetsbare gemeenschappen te beschermen, nu maar ook de toekomstige generaties die ons zullen volgen. Elke actie die onze inspanningen om de klimaatverandering aan te pakken wil vertragen, kan de meest kwetsbaren voor de stijgende zeespiegel en extreme weersomstandigheden alleen maar schaden, of dat nu in New Orleans of Papoea-Nieuw-Guinea is. Zelfs in de ontwikkelde wereld zou klimaatinstabiliteit onze kinderen en kleinkinderen opzadelen met een verhoogde grondstofschaarste en economische problemen die ze niet hebben verdiend.

Daarom is het antwoord van duizenden zakenleiders, burgemeesters, staatshoofden zo snel en zo sterk geweest. Daarom is het antwoord van de Europese en Chinese politieke leiders zo krachtig. En het is ook daarom dat we nog meer dan ooit vastberaden zullen doorgaan.

Daarom moeten we het Akkoord van Parijs vandaag vieren, de overeenkomst die we allemaal samen hebben helpen creëren. Een overeenkomst die ook meer is dan een juridisch document, maar een gedeeld wereldwijd engagement om over te gaan tot actie, om een ​​betere richting te geven aan onze bedrijven, onze steden en onze wereld. Een wereldwijde beweging van deze kracht is groter dan elke natiestaat, elke persoon. En daarom zullen we samen slagen om klimaatverandering aan te pakken en een mooiere toekomst te bouwen, voor iedereen.

Paul Polman
ceo Unilever

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken