Vergeet de P van Packaging niet

Vergeet de P van Packaging niet
  • Food-en-retail
  • 6 jun 2017 @ 10:20
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • FoodPackaging design

‘De’ consument is moeilijk te definiëren, zo stelt Nadia Menkveld, sectoreconoom bij ABN AMRO op basis van de recent verschenen ‘Prognose Food 2017-2018’[1]. Food ondernemers staan voor een uitdaging. We hebben aan de ene kant steeds meer te maken met alleenstaanden ouderen. Aan de andere kant is er de jonge, hippe generatie Y. Wat betekent dit voor de verpakking?

Consumenten willen gemak en de vraag naar convenience producten neemt toe. Hier lijnrecht tegenover staat de trend van slow cooking. Verder willen we nieuwe smaken ontdekken: Exotisch food is populair, maar tegelijkertijd geven we de voorkeur aan lokale producten. Daarnaast spelen factoren als gezondheid en duurzaamheid een rol bij het eetgedrag van consumenten.

Meer buitenshuis
Consumenten eten meer buitenshuis en ABN Amro verwacht dat deze groei doorzet: ' 'Consumenten zijn meer onderweg en hebben meer geld te besteden.' Consumenten eten vaker buiten de deur. In een restaurant, maar ook onderweg. Het belang van slimme to-go verpakkingen neemt toe, waarbij alles draait om kwaliteitsbehoud, gebruiksvriendelijkheid en beleving.

Convenience
ABN Amro voorspelt een forse stijging van het aantal alleenstaanden in de oudere leeftijdsgroep. Hiermee neemt de vraag naar producten die inspelen op de gemaksbehoefte toe. Convenience food stelt hoge eisen aan de verpakking, waarbij de focus ligt op kwaliteit, houdbaarheid, voedselveiligheid, (vers)beleving en gebruiksgemak. Door maaltijdcomponenten apart te verpakken voorkom je bijvoorbeeld dat smaken met elkaar mengen. Gelet op de bereiding van kant-en-klaar maaltijden komen er steeds meer innovatieve verpakkingen op de markt. Hierbij kun je denken aan het selectief verhitten van afzonderlijke maaltijdcomponenten.

Keurmerken op verpakkingen
Het eetgedrag van consumenten wordt ook beïnvloedt door zorgen over de milieu-impact. In de Prognose signaleert ABN Amro bijvoorbeeld een sterke stijging in de verkoop van vleesproducten met een ‘Beter Leven Keurmerk’ ten opzichte van gangbare vleesproducten. Consumenten zijn begaan met dierenwelzijn. Keurmerken helpen consumenten kiezen voor duurzame producten. Daarnaast zijn er gezondheidskeurmerken en keurmerken op basis van herkomst en kwaliteit.

Beleving
Naast keurmerken vertellen ook elementen als kleur, vorm en materiaalgebruik (indirect) iets over het product.  In het kader van de milieu-impact doen verpakkingen met een natuurlijke look het goed.

Net zoals er geen duidelijke definitie bestaat voor ‘de’ consument, zo bestaat ook ‘de’ ideale verpakking niet. Er bestaat niet zoiets als een ‘one size fits all’. De ideale verpakking verschilt per product, per doelgroep en is afhankelijk van de context. Houd hier rekening mee bij het samenstellen van jouw verpakkingsassortiment. Met andere woorden: vergeet in de marketingmix de P van Packaging niet. 



Huib Burggraaf
De VerpakkingXpert

Bron:
[1] https://insights.abnamro.nl/2017/04/uitdagende-markt-voor-food-ondernemers/

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken