De supermarkt als ontmoetingsplek
- Food-en-retail
- 1 aug 2017 @ 11:22
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - WinkelenPackaging design
- 1 aug 2017 @ 11:22
- Huib Burggraaf
Hoe ziet de supermarkt van de toekomst eruit? Albert Heijn bestaat 130 jaar en ging in het kader hiervan op onderzoek uit. De supermarktketen vroeg millennials en 65+’ers onder andere naar hun ideeën over de supermarkt van de toekomst, duurzaamheid over 20 jaar en eten in 2025. De conclusie: 'De supermarkt van de toekomst is een groene, sociale ontmoetingsplek vol inspiratie' [1]. Welke gevolgen heeft dit voor de verpakking?
De belevingssupermarkt
In 2025 is er volgens de ondervraagden een 'belevingssupermarkt'. Boodschappen doen is volgens de millennials een uitje geworden. Je gaat alleen nog naar de supermarkt voor de ‘vergeten boodschappen’, want je bestelt alles online. De supermarkt van de toekomst is volledig geautomatiseerd. Kassières maken plaats voor voedings- en gezondheidsdeskundigen. Als het om beleving en inspiratie gaat, dan spelen verpakkingen een belangrijke rol in het toekomstige supermarktconcept.
Verpakking als (merk)beleving
Verpakkingen versterken de winkelbeleving en beïnvloeden het koopgedrag. Daarnaast is de verpakking een belangrijke schakel in de communicatie tussen merk en consument. Verpakkingen weerspiegelen de merkidentiteit en beïnvloeden de producttevredenheid. Het retaillandschap verandert en de verpakking stelt merken in staat om hierop in te spelen. Consumenten willen veilige, duurzame en authentieke producten en zijn op zoek naar interactie. In al deze facetten kan de verpakking voorzien.
Plastic verpakkingen verdwijnen
Maar de verpakking moet ook ‘mee veranderen’. Afgaande op de uitspraken van de millennials en 65+’ers verdwijnt plastic - zoals we dat nu kennen - uit de schappen. “In 2025 zullen alle verpakkingen volledig afbreekbaar, recyclebaar en herbruikbaar zijn.” Nieuwe, innovatieve concepten vragen eveneens om nieuwe verpakkingsoplossingen. In de Albert Heijn XL in Purmerend is boodschappen doen een bijzondere beleving met verschillende choose-it-yourself concepten, zoals een ‘zelfpluk kruidentuin’ en schaal- en schelpdieren scheppen. Steeds meer supermarkten bieden verse (to go) maaltijden aan. Blurring vraagt eveneens om grensverleggende verpakkingenconcepten. Ben jij klaar voor de supermarkt van de toekomst?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Bron:
[1] Infographic Supermarkt van de toekomst.
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- veranderen
- afbreekbaar
- verpakkingsoplossingen
- retail
- schap
- recyclebaar
- bijzonder
- supermarkt
- Purmerend
- Albert Heijn XL
- verpakking
- beleving
- In 2025
- boodschappen
- design
- choose-it-yourself
- winkel
- verschillen
- nieuw
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [onderzoek] 1 op 5 consumenten vindt... 19-04-2024
- Duitse automerken tegen inmenging P... 17-04-2024
- Al meer dan 500 kinderen melden zich... 16-04-2024
- Jan Beckers van SodaStream Benelux:... 16-04-2024
- [RMD24] Retailmedia vragen om... 15-04-2024
- Plus komt met opvolger van... 13-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing