De speciaalzaak: lekker anders verpakt

De speciaalzaak: lekker anders verpakt
  • Food-en-retail
  • 19 dec 2017 @ 12:52
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Geen tag

Consumenten willen gezond, vers en lekker anders en dat merken de speciaalzaken. Na jaren van omzetdaling realiseert circa 25 procent van de versspeciaalzaken dit jaar naar verwachting weer groei. Goed nieuws, maar de lat voor de versspecialist ligt hoog.

Alleen de échte speciaalzaken overleven, zo blijkt uit de toekomstverkenning van FoodService Instituut (FSIN)[1].. Onderscheidend ondernemen is het sleutelwoord en de verpakking helpt hierbij. 

De succesvolle versspecialist is in alles uniek. FSIN spreekt in het rapport van ‘productkampioenen’: 'Speciaal volstaat niet meer; het moet "specialer",' zeker nu supermarkten ook massaal inzetten op bijzondere, verse producten en specialiteiten. Focus op een uniek kernassortiment staat centraal, waarbij het aanbod echt wezenlijk anders moet zijn dan bij de supermarkt. Je moet als ondernemer ook buiten de bestaande kaders denken én doen. Ditzelfde geldt voor je verpakkingsassortiment. Verpak olijven of een tapenade eens in iets anders dan een standaard kunststof bakje. Kies voor een opvallende bedrukking of durf te experimenteren met niet alledaagse verpakkingen.

De klant centraal
Binnen een succesvolle speciaalzaak wordt de klant op bijna extreme manier centraal gesteld[2]. Met een mooie verpakking laat je zien dat je om de klant geeft. Je hebt immers de tijd genomen om het product met zorg in te pakken. Bovendien blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat een mooie verpakking loont: Hoe meer aandacht er is besteed aan de verpakking, hoe hoger de waardering bij de ontvanger. Dit geldt niet alleen voor sieraden, parfum of een fles wijn, maar ook voor food. Met een mooie verpakking leg je de klant volledig in de watten.

De klant houdt ook van gemak. In dit geval kun je denken aan ‘ready to present’ verpakkingen. De verpakking is een presentatiemiddel op zich en kan direct op tafel worden gezet. Een voorbeeld hiervan is de verpakking van Mademoiselle Cheri[3]. Het tomatendoosje krijgt dankzij de mooie vormgeving direct een plaatsje op tafel. Dit kun je natuurlijk ook doen met olijven, tapas, toast, kaas, noten, vleeswaren etc.

Een verhaal
'De belangrijkste succesfactor voor de (toekomstige) speciaalzaak is de ondernemer zelf,'zo meldt het rapport van FSIN. Als ondernemer moet je een goed verhaal hebben. De verpakking is een uitstekend middel om jouw verhaal te vertellen. Indirect via vorm, kleur en materiaalkeuze en direct door de boodschap letterlijk op de verpakking te vermelden.

Ken jij voorbeelden van bijzondere foodverpakkingen onder het mom ‘lekker anders verpakt’, waarmee ondernemers zich kunnen onderscheiden?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Bronnen:

[1] https://fsin.nl/nieuws/488/de-echte-specialist-doet-het-lekker-anders
[2] http://www.foodspecialiteitenwinkels.nl/pages/162/Onderscheid-is-cruciaal-voor-toekomst-speciaalzaak.html
[3] http://www.mademoisellecheri.com

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken