Als 'purpose' slechts 0,0% altruïstisch is
- Food-en-retail
- 30 jan 2018 @ 10:28
- Link
-
Kees Klomp
Zelfstandig adviseur
Karmanomics - MVOMarketing
- 30 jan 2018 @ 10:28
- Kees Klomp
Het is ondertussen wel duidelijk dat ik nogal kritisch ben over de manier waarop Simon Sinek de term purpose heeft vereenzelvigd met de 'why?' van bedrijven.
Bedrijven gaan vandaag de dag massaal op zoek naar hun bestaansrede en vertalen die dan in een doelstelling die de obligate bedrijfsvoering overstijgt, en die daarom ook wel 'het hogere doel' van het bedrijf wordt genoemd.
Maar purpose gaat om hoger doen. Het is een menselijke ervaring die optreedt als we ons eigen belang overstijgen en het algemene belang c.q. het grotere geheel dienen. Kortom: het is het gevoel dat we krijgen als we ons altruïstisch gedragen.
Het leeuwendeel van de bedrijven die zichzelf een prachtige en prozaïsche purpose hebben toegekend zijn echter 0,0% altruïstisch. En in mijn interpretatie van de term purpose dus ook 0,0% betekenisvol.
Ik heb daarom maar even een nieuwe versie gemaakt die wél klopt met het - altruïstische - doen en laten van betekenisvolle ondernemers. Zie de afbeelding hier boven.
Het begint met WAT!
Kees Klomp
marketing strateeg Karmanomics
-
Kees Klomp
- Werkt bij: Karmanomics
- Functie: Zelfstandig adviseur
- Website:
- Profiel »
- doel
- what
- ideaal
- marketing
- kritisch
- term
- why
- Simon Sinek
- mvo
- manier
- Karmanomics
- strateeg
- purpose
- Kees Klomp
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing