Als 'purpose' slechts 0,0% altruïstisch is

Als 'purpose' slechts 0,0% altruïstisch is
  • Food-en-retail
  • 30 jan 2018 @ 10:28
  • 8722 x gelezen
  • Link
  • Kees Klomp
    Kees Klomp

    Zelfstandig adviseur
    Karmanomics
  • MVOMarketing

Het is ondertussen wel duidelijk dat ik nogal kritisch ben over de manier waarop Simon Sinek de term purpose heeft vereenzelvigd met de 'why?' van bedrijven.

Bedrijven gaan vandaag de dag massaal op zoek naar hun bestaansrede en vertalen die dan in een doelstelling die de obligate bedrijfsvoering overstijgt, en die daarom ook wel 'het hogere doel' van het bedrijf wordt genoemd.

Maar purpose gaat om hoger doen. Het is een menselijke ervaring die optreedt als we ons eigen belang overstijgen en het algemene belang c.q. het grotere geheel dienen. Kortom: het is het gevoel dat we krijgen als we ons altruïstisch gedragen.

Het leeuwendeel van de bedrijven die zichzelf een prachtige en prozaïsche purpose hebben toegekend zijn echter 0,0% altruïstisch. En in mijn interpretatie van de term purpose dus ook 0,0% betekenisvol.

Ik heb daarom maar even een nieuwe versie gemaakt die wél klopt met het - altruïstische - doen en laten van betekenisvolle ondernemers. Zie de afbeelding hier boven.

Het begint met WAT!

Kees Klomp
marketing strateeg Karmanomics

Kees Klomp
  • Kees Klomp

  • Werkt bij: Karmanomics
  • Functie: Zelfstandig adviseur
  • Website:
  • Profiel »

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken