Wie doet het licht uit bij Philips?

Wie doet het licht uit bij Philips?
  • Food-en-retail
  • 26 feb 2018 @ 11:07
  • Link
  • Rupert Parker Brady
    Rupert Parker Brady

    directeur
    Retaildenkers
  • InnovatieMarketing

Het duurt niet lang meer en dan sluit een vaderlandse multinational ongemerkt een stuk geschiedenis af, waar het in 1891 allemaal mee begon.

De naam Philips is al 127 jaar verbonden met haar oorsprong: licht. Het nieuws gonst al weken bij alle medewerkers van Philips Lighting, maar straks weet de financiële pers ook wat de nieuwe naam wordt van het bedrijf dat sinds de afsplitsing en beursgang niets meer te maken heeft met Koninklijke Philips NV.

Het is natuurlijk nostalgie, maar de naamswijziging voelt best als een emotionele aderlating. Het Philips uit mijn jeugd en die van vele generaties voor mij houdt simpelweg op te bestaan. Ja, lampen mogen tot 2030 volgens een licentie-overeenkomst nog de naam Philips dragen. Een doekje voor het bloeden. Philips was altijd een pionier in verlichting waar iedereen een voorbeeld aan kon nemen. Straks is een bedrijf met een andere naam wereldleider op het gebied van slimme verlichting.

Koninklijke Philips NV is niet langer een producent van medische apparatuur en consumentenelektronica. Het is een wereldwijde aanbieder van gezondheidstechnologie. De missie luidt: het verbeteren van de gezondheid van drie miljard mensen wereldwijd. Het merk Philips wordt nog wel driftig geplakt op allerlei soorten apparaten in de categorieën beeld en geluid, persoonlijke verzorging, verzorging voor moeder en kind, huishoudelijke artikelen, verlichting, autoverlichting, pc producten, tablets en telefoons en accessoires. Een schizofrene situatie.

De naam wordt driftig te gelde gemaakt, maar het heeft niet direct te maken met de (nieuwe) missie van Philips. Gelukkig maar dat onder het Philips-merk geen producten verkoopt die een link hebben met obesitas of hart- en vaatziekten. Philips verkoopt natuurlijk wel de Airfryer (de grote winstmaker van de afgelopen jaren), maar dat is wel een gezond alternatief

Philips is consequent in haar meerjarige visie om de kracht van technologie te benutten voor een betere gebruikservaring. Het kan zelfs een beetje leuker, want dankzij de sponsoring van The Voice of Holland heeft elke huiskamer tegenwoordig wel de intelligente Hue-lampen die los of ingebouwd in tv’s zorgen voor een extra dimensie.

Philips blijft zo relevant voor consumenten die door de bomen het bos niet zien met het woud aan merken die in al die genoemde productcategorieën actief zijn.

Dus, hoe erg is het nou helemaal dat Philips Lighting straks een andere naam heeft? Misschien niet, maar wat ik wel bizar vind is dat het verzelfstandigde bedrijf ervoor heeft gekozen om een derde van de onderzoeksbanen op de High Tech Campus in Eindhoven te schrappen. Een heel domme zet als je bedenkt dat de markt voor conventionele verlichting langzaam uitsterft en de markt voor Ledlampen stagneert. Alle ogen zijn dus gericht op de divisie Professional (totaaloplossingen voor verlichting bij bedrijven), die de grootste tak is van het bedrijf met een omzetgroei in dubbele cijfers. Er wordt ook veel geld verdiend met de divisie Home die lichtoplossingen levert voor in huis. Interessant is dat het bij beide divisies niet draait om de lampen maar om de apparaten en de dienstverlening eromheen die zorgen voor de totaaloplossingen.

Voor het tweede achtereenvolgende jaar heeft Philips Lighting een award gewonnen voor zijn Hue smart verlichtingsprogramma. Het bedrijf blijft dus een sleutelspeler in de groeiende smart home industrie. Daar moet het steeds vaker indirect concurreren met technologiereuzen Google, Amazon, Samsung, Microsoft en Apple die de consument thuis steeds beter in hun greep houden met slimme diensten en producten. Die markt explodeert de komende jaren als spraakgestuurde assistenten bij mensen thuis een doorbraak beleven. Wil de opvolger van Philips Lighting ook na 2020 een rol van betekenis spelen, dan moet het blijven investeren en zichzelf opnieuw uitvinden. Anders dreigt het back to the future scenario toen Jan Timmer de scepter zwaaide bij het concern en de naam Philips gelijk stond aan gemakzucht, luiheid en gebrek aan innovatie. Wie de naam Philips mag plakken op z’n apparaten is het aan z’n stand verplicht om de eer hoog te houden.

Rupert Parker Brady
directeur van Retaildenkers en oud-hoofdredacteur MarketingTribune

Rupert Parker Brady

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken