Vergroot de schapimpact van jouw merk

Vergroot de schapimpact van jouw merk
  • Food-en-retail
  • 20 mrt 2018 @ 11:48
  • 10109 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • WinkelenMarketingPackaging

Ga je voor uitbundig en kleurrijk, kalm en premium of voor een krachtige one happy family? Hoe helpen verpakkingen bij het vergroten van de schapimpact van jouw merk? Ik bespreek een aantal inspirerende praktijkvoorbeelden.

5-1-hand principe
Verpakkingen hebben grote invloed op de aantrekkingskracht van merken. Een vaak gehanteerd uitgangspunt bij verpakkingsdesign is het 5-1-hand principe, om ‘schapblindheid’ bij de consument te voorkomen. Verpakkingen moeten vanaf vijf meter afstand een blok vormen om de consument op afstand te triggeren. Op één meter afstand moeten het merk, het product en de verkoopargumenten zichtbaar zijn. Overige informatie hoeft pas zichtbaar te worden in de hand.

Geen blauwdruk voor succes
Behalve dit designprincipe bestaat er geen blauwdruk voor de meest succesvolle verpakking. Je kunt immers op verschillende manieren opvallen. Ga je voor gekke kleuren of een afwijkende vorm? Daarnaast is het belangrijk, dat de verpakking de juiste associaties oproept en ‘matcht’ met de doelgroep. Ook dit verschilt per merk en product.  

Een kleurrijke vertoning
Vorig jaar introduceerde AkzoNobel een nieuwe verpakkingslijn voor het zoutmerk Jozo. De kleurrijke potjes geven het merk uit 1929 een frisse, jonge uitstraling. De schapimpact is met deze kleurrijke vertoning aanzienlijk verbeterd. De kleuren vertegenwoordigen diverse zoutvarianten, passend bij de maaltijd die wordt bereid. Kleine korrels lossen snel op en zijn daarom geschikt voor het bereiden van warme maaltijden. De grotere ‘flakes’ geven een langere smaaksensatie en worden pas na de bereiding toegevoegd. Zout is meer dan ‘gewoon’ zout en de verpakkingslijn helpt om dit verhaal te vertellen.

Premiumuitstraling
Waar Jozo de schapimpact vergroot door een rijk kleurenpallet, kiest Conimex voor een premium uitstraling van de ‘Black-lijn’. Deze range van authentieke mix & match producten biedt huishoudens de mogelijkheid om te experimenteren met échte authentieke Aziatische producten. Conimex Black is alles behalve kleurrijk, maar valt op door de luxe uitstraling. De kleuren zwart en goud worden geassocieerd met luxe en duurzaamheid en dat lonkt. Dit werd eerder bewezen door de brouwerij Anheuser-Busch[1]. Het bedrijf voerde eyetracking-onderzoek uit via een computersimulatie, waarbij consumenten langs fictieve schappen liepen. De zwarte verpakkingen in het schap trokken massaal de aandacht.   

Eenheid
Schapimpact kun je ook bereiken door synergie. Vorige maand lanceerde Mona het re-design van de totale verpakkingslijn. Er moest meer eenheid komen in het productenportfolio. Door het consequent doorvoeren van hetzelfde lettertype en kleurenpallet is de schappresentatie in balans. Mona voldoet hiermee trouwens aan het 5-1-hand principe. De Mona-familie vormt van een afstandje een opvallend vrolijk blok.

Ken jij nog andere voorbeelden van succesvolle brandpackaging, waarbij een het merk inzet op een andere strategie (dan in bovenstaande voorbeelden) om de schapimpact te vergroten?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

[1] bron: https://www.hpdetijd.nl/2013-03-06/marketing-zwart-is-de-kleur-van-de-crisis/

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de nieuwsbrief.
  • Abonneren

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken