[column] Automation in restaurants - waar gaan we naar toe?

[column] Automation in restaurants - waar gaan we naar toe?
  • Food-en-retail
  • 27 jul 2018 @ 11:32
  • 24515 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Marketing

Technologie is een trend die in de horeca steeds meer zijn weg vindt. Steeds vaker zien we tablets op tafel liggen om mee te bestellen. Wat kunnen we verwachten? Horeca-boekingplatform Iens legde deze vraag voor aan Restaurant De Belhamel en Brasserie Ambassade in Amsterdam.

 

Recentelijk integreerde Knab nog als eerste bank de iDeal QR-code in hun app, waarmee klanten van Knab de restaurantrekening kunnen betalen via hun telefoon. Berichten over robots die in de bediening staan in Chinese en Amerikaanse restaurants, bereiken steeds vaker onze nieuwspagina’s. Onder consumenten is een groeiende behoefte aan technologische innovaties: 26% van de millenials staat open voor interactie met een robot of app wanneer zij een restaurant bezoeken.

Trend: toprestaurants over automation
Moeten restaurants automation integreren in hun business model om relevant te blijven in de toekomst? Welke technologische trends kunnen we verwachten in de branche? Iens legde deze vragen voor aan Restaurant De Belhamel en Brasserie Ambassade in Amsterdam. Beide restaurants behoren tot Iens Insider; een exclusieve selectie van restaurants op iens.nl die tot stand komt op basis van een vermelding in een van de culinaire gidsen, waaronder die van Michelin en GaultMillau en/of een groot aantal recensies met een hoog cijfer. Een dynamische selectie die steeds het meest actuele aanbod van toprestaurants in Amsterdam, Rotterdam en Den Haag laat zien. Als 'insider' bewijzen zij beiden al jaren een beproefde succesformule te hanteren.

‘Tikkie’ voor de rekening
Stijn van der Linden, eigenaar van Restaurant De Belhamel in Amsterdam: 'Ik verwacht dat op korte termijn het betalen van de rekening makkelijker wordt. Een beetje zoals Tikkies worden verstuurd. Ook denk ik dat menukaarten binnenkort nóg vaker digitaal zullen zijn, maar ik geloof niet dat de manier van bestellen in de nabije toekomst zal veranderen. Zelf doen we niet mee aan trends, tenzij we merken dat iets voor de langere termijn een aanvulling op onze service zal zijn. We leveren al jaren een constante kwaliteit. Dat wordt gewaardeerd en is na 20 jaar nog steeds booming.'

Mensen maken het verschil
'Technologie staat niet stil. Wij gebruiken de meest moderne apparatuur, technieken en systemen om ons werk, lees kwaliteit, zo goed mogelijk te blijven uitvoeren en bieden. Ik denk dat we dit in de toekomst nog meer gaan zien; technologie om de service te ondersteunen. Maar self service en robots passen niet in onze visie van gastvrijheid. Het zijn juist de mensen die het verschil maken. Trends komen en gaan. Gastronomie - in ons geval een uitstekende Frans georiënteerde brasserie met goede kwaliteitsproducten, een fantastische bediening en een zorgvuldig samengestelde wijnkaart voor eerlijke prijzen - is tijdloos. Ik denk dat de markt en trends in een golfbeweging gaan, maar kwaliteit zal altijd overleven', aldus managing director Lucas Schopman van Brasserie Ambassade in het Ambassade Hotel in Amsterdam.  

 

Gili Papier
IENS / TripAdvisor 

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken