[column] Borremans' visie: Prijs

[column] Borremans' visie: Prijs
  • Food-en-retail
  • 10 jul 2018 @ 10:04
  • 12946 x gelezen
  • Link
  • Charles Borremans
  • WinkelenFood

Bij het doorbladeren van mijn krant stuitte ik op een 1/1 pagina advertentie van Jumbo. De Brabantse grootgrutter meldt ons, dat in het tv-programma Kassa, Jumbo opnieuw is uitgeroepen tot goedkoopste supermarkt. 'Goh!', denk ik dan.

Wat interessant. Had Jumbo een probleem? Vinden consumenten Jumbo te duur? Lopen die klanten massaal weg bij Jumbo? Ik heb geen concrete cijfers, maar mijn buikgevoel zegt, dat dit niet het geval is. Wie loopt er nog weg bij z’n supermarkt? Ik heb ‘t, uit beroepsmatige nieuwsgierigheid, nog weleens gedaan, maar vooral het niet de weg kennen in de winkel stoorde mij weer telkens mateloos en leidde dus veelal niet tot een herhalingsbezoek. Dan maar weer terug naar mijn oude, vertrouwde supermarkt, al wist ik donders goed, dat die de duurste van Nederland was en nog steeds is.

Nieuws
Want ook dat komt uit dat Kassa-onderzoek naar voren: mijn supermarkt is het duurst en Jumbo dus opnieuw het goedkoopst. Hoezo eigenlijk ‘opnieuw’?  Is het onderzoek recent verricht? Want dat suggereer je toch met het woord ‘opnieuw’. Even Googelen. En wat blijkt? Het paginagrote aangekondigde ‘nieuws’ dateert uit mei van dit jaar. Oud nieuws dus. Wordt ons als heet van de naaldnieuws door Jumbo gepresenteerd. Ik word daar een beetje verdrietig van. Dit gevoel wordt nog verder versterkt als uit het onderzoek van Kassa blijkt, dat klanten van Nederlandse supermarkten inmiddels fors meer kwijt zijn voor hun boodschappen dan een jaar geleden. In het onderzoek van Kassa maakt het programma gebruik van een mandje met daarin 26 producten. De totaalprijs van deze producten is ten opzichte van 2017 inmiddels met 8% gestegen. En dit geldt, naast de vier andere in het onderzoek betrokken supermarkten, dus óók voor Jumbo. Het weerhoudt Jumbo er niet van om z’n advertentie af te sluiten met de zin: ‘We houden de prijzen laag’.

Prijsfocus
Ik heb me er in deze columns al vaker over uitgelaten, maar waarom toch die constante focus op prijs bij al die supermarkten? Blader ‘ns een willekeurige folder door en kijk ‘ns naar de afprijzingen. Sommige zijn ronduit ridicuul. Afprijzingen van een paar cent. Gaat niemand harder van lopen. Ja, wel van een krat bier in de aanbieding of een wasmiddel met een vette korting. Maar van al dat andere folderbehang?

Kiloknallers
Natuurlijk, de P van prijs speelt nog steeds een belangrijke rol, maar er speelt tegenwoordig zoveel meer, wat consumenten belangrijk, zo niet veel belangrijker vinden. Neem nu de Behind the Barcodes-campagne van Oxfam Novib. In deze campagne worden Albert Heijn en Jumbo er specifiek op aangesproken om te kiezen voor producten, die geproduceerd zijn onder uitbuitingsvrije arbeidsomstandigheden. Als voorbeeld worden de slechte arbeidsomstandigheden van garnalenpellers en bananenplukkers genoemd. Albert Heijn en Jumbo worden er in de Oxfam Novib-campagne op aangesproken, dat ze het blijkbaar niet zo nauw nemen met die arbeidsomstandigheden. En dat is dom, want consumenten van tegenwoordig vinden het belangrijk waar producten vandaan komen en onder welke omstandigheden ze worden verbouwd of geproduceerd. Supermarkten zijn niet voor niets steeds vaker het doelwit van organisaties, die opkomen voor fatsoenlijke werkomstandigheden of het welzijn van dieren. Supermarkt Deen werd nog recent met een radiocampagne aangepakt door de Stichting Wakker Dier vanwege de verkoop van kiloknallers. Ook Emté is bij Wakker Dier aan de beurt geweest. Ook vanwege ‘gekiloknal’. Supermarkten met plofkipvlees gingen bij Wakker Dier met naam en toenaam aan de schandpaal. Leuk is het niet als supermarkt, maar de campagnes zijn succesvol. Waarom? Omdat ze door een groot en groeiend deel van de consumentenbevolking worden ondersteund. Supermarkten, die zich dat goed realiseren, hebben veel meer te winnen, dan die doodlopende tunnelvisie op prijs

Charles Borremans
Strategy Director Redmint / Partner Goud Uberconnected

Charles Borremans

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken