Opvallen in het digitale schap

Opvallen in het digitale schap
  • Food-en-retail
  • 7 aug 2018 @ 11:30
  • 18669 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • WinkelenPackaging

Met de opkomst van e-commerce wordt online zichtbaarheid steeds belangrijker om consumenten aan je merk te binden. Met een onderscheidend verpakkingsdesign val je op in het digitale schap.

Alles draait om een goede eerste indruk, dat geldt ook voor online. Hoe verleid jij de klant? Allereerst moet er een klik zijn met het merk. Voor een brand fit is het belangrijk dat de verpakking de merkwaarden visualiseert en inspeelt op de behoefte(n) van de consument. Ten tweede is onderscheiden het sleutelwoord. Val op door een uniek, afwijkend verpakkingsdesign, bijvoorbeeld gelet op kleur of vorm. Ten derde beoordelen consumenten het gebruiksgemak van de verpakking. Kun je de verpakking gemakkelijk hersluiten? Kun je de inhoud goed doseren? Dit zijn allemaal elementen die van invloed zijn op het koopbesluit van de consument.

360 graden
De digitale aanpak verschilt feitelijk niet van het schap in de winkel, maar hoe ‘vertaal’ je dit naar online? Steeds meer webshops kiezen voor een 360 graden productfoto. Hierdoor kun je het product rondom bekijken, alsof je het in je handen hebt. Dit draagt bij aan de beleving en geeft de webshop een professionele uitstraling. Deze 360 graden techniek werkt ook uitstekend voor de verpakking. Bovendien staat op de verpakking alle waardevolle informatie vermeld, zoals ingrediënten. Hierdoor is alle informatie voor de klant beschikbaar in één afbeelding.  

Regrammen
Je kunt ook sociale media inzetten om de verpakking ‘tot leven’ te laten komen in de webshop. Instagram is een visueel medium, waarmee je jouw producten op een inspirerende manier onder de aandacht kunt brengen. Je kunt zelf regelmatig mooie foto’s plaatsen van de verpakking, maar het is nog beter als je anderen voor je laat ‘werken’. Zorg voor een Instagrammable verpakkingsdesign dat klanten massaal willen delen. Testimonials en reviews werken altijd goed. ‘Regram’ de berichten en toon deze in je webshop (uiteraard met een directe koppeling naar het betreffende product). Volgers worden de ambassadeurs van jouw merk en dat verkoopt!

Hoe val jij op in het digitale schap en welke rol speelt de verpakking hierbij? Ik ben benieuwd naar jouw ervaringen.

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken