[column] Vakantiegevoel en verpakkingsdesign

[column] Vakantiegevoel en verpakkingsdesign
  • Food-en-retail
  • 21 aug 2018 @ 12:00
  • 7328 x gelezen
  • Link
  • Huib Burggraaf
  • Packaging

Dat wijntje boven op die berg in het Italiaanse bergdorpje smaakte zo lekker dat je besloot om een doosje mee terug naar Nederland te nemen. Eenmaal thuis smaakt de wijn anders en soms zelfs helemaal niet lekker.

Je herkent dit vast. Smaakspecialist Bob Cramwinckel heeft hiervoor een verklaring: “Het vakantiegevoel ontbreekt!”[1] En juist het gevoel bepaalt onze smaak. Volgens Bob blijkt dit met name uit onderzoeken waarin mensen producten neutraal (merkloos, zonder informatie en karakteristieke verpakking) kregen aangeboden en/of branded. Wanneer je hetzelfde product in een blanco verpakking, een verpakking met logo en een verpakking met logo én merknaam aanbiedt dan loopt de waardering voor het product op.[2]

Verpakkingsdesign beïnvloedt smaakbeleving
Verschillende onderzoeken tonen aan dat verpakkingen inderdaad de smaakbeleving beïnvloeden. Hoe mooier de verpakking, hoe smaakvoller een product wordt beoordeeld. Designelementen zoals kleur, materiaal en vorm activeren (onbewust) een bepaald gevoel. Zo vinden mensen yoghurt in een hoekig pak lekkerder dan in een rond pak[3]. En kinderen vinden wortels lekkerder in een verpakking van McDonalds. Wanneer je de designelementen weglaat wordt het (specifieke) gevoel niet geactiveerd en zal de smaak anders zijn.

Proef de herinnering  
Terugkomend op de Italiaanse streekwijn; niet alleen de verpakking roept het gevoel op, ook de herinnering telt. In plaats van dat je je focust op het product moet je je volgens Bob richten op de herinneringen aan de sfeer en omgeving. Het authentieke etiket op de wijnfles geeft je natuurlijk wel een duwtje in de goede richting. 

Zomergevoel
Het zomergevoel staat voor veel mensen synoniem voor vakantie. Je kunt via de verpakking uitstekend het zomergevoel oproepen. Geef een verse baguette mee in een authentieke papieren broodzak… alsof je weer op de camping in de Ardèche zit. Gebruik vrolijke, frisse kleuren en zomerse (bloemen)prints. Wat denk je van cadeaupapier met een typische Bohemian print? Weet je nog, dat idyllische strandje op Ibiza… Is dat geen heerlijk gevoel?

Ken jij voorbeelden van verpakkingen die duidelijk inspelen op het vakantiegevoel?

Bronnen:
[1] http://www.kenniscentrumsuiker.nl/actueel/53-suiker-in-perspectief/een-nieuwe-kijk-op-overgewicht/12-nieuwsbrief-inhoudsopgave/73-interview-bob-cramwinckel
[2] https://www.telegraaf.nl/vrij/2271100/hierdoor-denk-je-dat-eten-op-vakantie-lekkerder-is
[3] https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2013/09/bewezen-verpakkingsdesign-beinvloedt-smaak-en-geur/index.xml

 

Huib Burggraaf

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken