[column] Vakantiegevoel en verpakkingsdesign
- Food-en-retail
- 21 aug 2018 @ 12:00
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging design
- 21 aug 2018 @ 12:00
- Huib Burggraaf
Dat wijntje boven op die berg in het Italiaanse bergdorpje smaakte zo lekker dat je besloot om een doosje mee terug naar Nederland te nemen. Eenmaal thuis smaakt de wijn anders en soms zelfs helemaal niet lekker.
Je herkent dit vast. Smaakspecialist Bob Cramwinckel heeft hiervoor een verklaring: “Het vakantiegevoel ontbreekt!”[1] En juist het gevoel bepaalt onze smaak. Volgens Bob blijkt dit met name uit onderzoeken waarin mensen producten neutraal (merkloos, zonder informatie en karakteristieke verpakking) kregen aangeboden en/of branded. Wanneer je hetzelfde product in een blanco verpakking, een verpakking met logo en een verpakking met logo én merknaam aanbiedt dan loopt de waardering voor het product op.[2]
Verpakkingsdesign beïnvloedt smaakbeleving
Verschillende onderzoeken tonen aan dat verpakkingen inderdaad de smaakbeleving beïnvloeden. Hoe mooier de verpakking, hoe smaakvoller een product wordt beoordeeld. Designelementen zoals kleur, materiaal en vorm activeren (onbewust) een bepaald gevoel. Zo vinden mensen yoghurt in een hoekig pak lekkerder dan in een rond pak[3]. En kinderen vinden wortels lekkerder in een verpakking van McDonalds. Wanneer je de designelementen weglaat wordt het (specifieke) gevoel niet geactiveerd en zal de smaak anders zijn.
Proef de herinnering
Terugkomend op de Italiaanse streekwijn; niet alleen de verpakking roept het gevoel op, ook de herinnering telt. In plaats van dat je je focust op het product moet je je volgens Bob richten op de herinneringen aan de sfeer en omgeving. Het authentieke etiket op de wijnfles geeft je natuurlijk wel een duwtje in de goede richting.
Zomergevoel
Het zomergevoel staat voor veel mensen synoniem voor vakantie. Je kunt via de verpakking uitstekend het zomergevoel oproepen. Geef een verse baguette mee in een authentieke papieren broodzak… alsof je weer op de camping in de Ardèche zit. Gebruik vrolijke, frisse kleuren en zomerse (bloemen)prints. Wat denk je van cadeaupapier met een typische Bohemian print? Weet je nog, dat idyllische strandje op Ibiza… Is dat geen heerlijk gevoel?
Ken jij voorbeelden van verpakkingen die duidelijk inspelen op het vakantiegevoel?
Bronnen:
[1] http://www.kenniscentrumsuiker.nl/actueel/53-suiker-in-perspectief/een-nieuwe-kijk-op-overgewicht/12-nieuwsbrief-inhoudsopgave/73-interview-bob-cramwinckel
[2] https://www.telegraaf.nl/vrij/2271100/hierdoor-denk-je-dat-eten-op-vakantie-lekkerder-is
[3] https://www.marketingtribune.nl/design/nieuws/2013/09/bewezen-verpakkingsdesign-beinvloedt-smaak-en-geur/index.xml
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing