De nieuwe generatie verpakkingen

De nieuwe generatie verpakkingen
  • Food-en-retail
  • 18 sep 2018 @ 11:24
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Marketing

Duurzaam verpakken: je kunt als bedrijf niet achterblijven. Consumenten worden kritischer en de wetten en regelgevingen worden aangescherpt.

Consumenten hechten steeds meer waarde aan duurzaam verpakken. Tegelijkertijd neemt de ergernis rond oververpakking toe. Bij het Meldpunt Verpakkingen staat de teller op het moment van schrijven op 1.407. Consumenten ergeren zich vooral aan het (in hun ogen) onnodig gebruik van verpakkingsmateriaal. Vooral het verpakken van lucht is een grote ergernis. Bijvoorbeeld in het geval van verzenddozen, maar ook producenten van bijvoorbeeld thee of shakes worden verwittigd dat de verpakkingen vaak niet zijn afgevuld.

Verbod op eenmalige plastics
En dan hebben we nog de ‘plastic soep’, vermoedelijk de allergrootste ergernis. Terecht, want de milieu-impact van al dat rondzwervende plastic is gigantisch. In mei deed de Europese Commissie een voorstel om het gebruik van sommige eenmalige plastic producten (Single Use Plastics) te verbieden. Dit zijn bijvoorbeeld rietjes, disposable bestek en roerstaafjes. Het verbod heeft uiteraard grote gevolgen voor bedrijven en merken, want SUP’s zijn overal.

Duurzaam verpakken
Duurzaam verpakken is effectief verpakken, gelet op minimaal materiaalgebruik (gewicht en volume) en optimale productbescherming (minder uitval en verspilling). Daarnaast komt er (mede gevoed door het SUP-verbod) ook steeds meer aandacht voor natuurlijke materialen, herbruikbare verpakkingen en circulaire oplossingen. Dat is echter nog een hele uitdaging.

Obstakels
Zeker op het gebied van (plastic) recycling zijn er nog veel obstakels. Zo zijn er vanuit het oogpunt van voedselveiligheid beperkingen voor het gebruiken van gerecycled plastic in foodverpakkingen. Tijdens festivals experimenteerden diverse (bier)merken met een circulair systeem voor disposable bekers. De ingezamelde bekers krijgen een tweede leven als bijvoorbeeld een bierkrat of tuinstoel. 
Recycling wordt ook bemoeilijkt doordat verpakkingen vaak uit meer dan één materiaalsoort bestaan. Diepvriesverpakkingen met een laagje plastic kunnen niet bij het oud papier. Dit geldt overigens ook voor karton dat met voedselresten is vervuild, zoals pizzadozen en taartkartons.

Nieuwe verpakkingen
Duurzaam verpakken vraagt om een nieuwe kijk op verpakken. In het voorbeeld van de diepvriesverpakkingen moeten producenten bijvoorbeeld op zoek naar verpakkingen gemaakt van mono-materialen, die het recyclingproces faciliteren. Supermarktketen Lidl introduceerde deze zomer de Lidl Green Bag: een nylon tasje als alternatief voor het plastic groente- en fruittasje. En ook Albert Heijn kwam onlangs met een herbruikbare variant. Bedrijven gaan ook op zoek naar alternatieve materialen voor plastic. Hierdoor neemt de vraag naar natuurlijke verpakkingen, zoals karton, bamboe en palmblad, toe. Een andere ontwikkeling is het ontstaan van navulverpakkingen. Zo heeft Rituals een navulverpakking ontwikkeld voor de bodycrème en handzeep.  

Ken jij nog andere voorbeelden van de ‘nieuwe generatie’ verpakkingen?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken