[column] Het B-woord
- Food-en-retail
- 19 okt 2018 @ 11:50
- Link
-
Gaby van Gestel
Trendswatcher (& eigenaar)
GABLAB Trendscenario's - MVOMarketing
- 19 okt 2018 @ 11:50
- Gaby van Gestel
Iedereen kent het B-woord want het is razend populair. Een woord echter met een belerende ondertoon waardoor het me braakneigingen bezorgd. En toch heb ik er een zwak voor. En dan met name voor bedrijven die het aan hun onderneming geven.
We kennen allemaal de voorbeelden als Dopper en Tony Chocolonely en ook The Good Roll. Wat ze stuk voor stuk doen is een maatschappelijk probleem op de kaart zetten, zich het aantrekken en een oplossing vertalen naar een product, een bedrijf en een verdienmodel. Of het nou de zwaar milieubelastende vleesconsumptie is die De Vegetarische Slager bestrijdt, of de plastic soep in de oceaan die Dopper zich heeft aangetrokken. Stuk voor stuk zijn ze begonnen met denken vanuit een maatschappelijk probleem. En dat is eigenlijk precies wat er bij goed design ook gebeurt.
Een designer denkt vaak niet: 'ik ga een stoel maken', maar redeneert ook vanuit een probleem, zoekt daar een oplossing voor en vertaalt dat uiteindelijk naar design. Neem Dirk van der Kooij bijvoorbeeld. Afgestudeerd aan de Design Academy wilde hij ook iets doen aan de plastic afvalberg. Zijn meubels zijn onder andere gemaakt van oude koelkasten en computers. Van het laatste stukje kleur dat uit de 3D-printer rolt, maakt hij kleerhangers zodat er 0,0 afval overblijft. Afval wordt grondstof en het proces is circulair.
Niet alleen als designer, maar ook als onderneming kun je nastreven om zo te werken. The Good Roll bijvoorbeeld, maakt toiletrollen van 100% gerecycled papier. En naast dat ze op die manier te werk gaan, staan ze een deel van hun winst af voor de bouw van sanitaire voorzieningen wereldwijd.
Waarom we dit allemaal in grotere getalen doen moge duidelijk zijn: we willen graag structureel iets terug doen voor de planeet. Laten we deze mooie verhalen vooral goed en oprecht de wereld in brengen. Want het zijn natuurlijk niet slechts slimme marketing-trucs. Het zijn stuk voor stuk voorbeelden van mensen die vanuit een visie een onderneming zijn gestart.
Waar ik persoonlijk dan vooral heel blij mee ben, is dat er tegenwoordig een internationaal geaccepteerd certificaat bestaat waardoor ik het B woord eigenlijk niet meer hoef te gebruiken. Al begint het ook weer met een B. Die term is B-Corp van Benefit Corporation. Voor bedrijven met… nou ja… 1 keer dan: BETEKENIS.
Gaby van Gestel
trendwatcher
Gabyvangestel.com
foto: Michael Heuser / Unsplash
-
Gaby van Gestel
- Werkt bij: GABLAB Trendscenario's
- Functie: Trendswatcher (& eigenaar)
- Website:https://gablab.nl/
- Profiel »
- B woord
- purpose
- blij
- b-woord
- betekenis
- purpose marketing
- Benefit Corporation
- trendwatcher
- B-Corp
- B
- term
- bedrijven
- BETEKENIS
- Gaby van Gestel
- gebruiken
- Gabyvangestel.com
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Blue Band start 'Skip the Cow'- campagne, AH verwijdert...
- [column] Upfield glijdt hard onderuit met botervariant
- [marketeer 196] Patrick Kuijsters - director Branding...
- FonQ en Naduvi bundelen krachten
- Feministisch bier overtreedt 50 wetten
- CMO Beemster Kaas, Nicole van Gorp: Het is moeilijker om de...
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
- Beter Bed: 'Gooi je telefoon de... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing