[column] What's next in food & packaging?

[column] What's next in food & packaging?
  • Food-en-retail
  • 11 dec 2018 @ 13:51
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • Packaging designFoodMarketing

Trends en ontwikkelingen in food vragen om nieuwe, innovatieve verpakkingen. Welke foodtrends staan ons in 2019 te wachten en wat betekent dit voor de verpakking?

1. Volledig met de billen bloot
Consumenten worden steeds kritischer en foodprofessionals moeten volledig met de billen bloot. Alleen informatie over de herkomst is niet meer voldoende. De moderne consument wil echt álles weten! Van uiterst gedetailleerde ingrediënteninformatie tot het aantal voedselkilometers en de exacte milieu-impact. Frank Linder, editor en trendwachter bij Food Inspiration noemt dit 'het Nieuwe Normaal in de foodwereld' en hanteert hiervoor de treffende term: 'de nieuwe NormMaalTijd' [1].
Foodtransparantie in zijn puurste vorm dus, maar al die informatie kun je natuurlijk niet kwijt op de verpakking. Voeg hier de trend van ‘quantified self’ (de verpakking geeft niet alleen informatie over wat je eet, maar voorziet ook in een maatwerk advies) aan toe en je kunt in 2019 niet meer om smart packaging heen. Via technieken als Augmented Reality (AR) en Near Field Communication (NFC) kun je via de verpakking alle vragen van de kritische consument beantwoorden.

2. Ecochic
Vegan wordt volgens de trendwatchers mainstream. Na de Allerhande-gate van vorige maand lijkt dit  erg onwaarschijnlijk. Sociale media ontploften na het verschijnen van de Kerstspecial van Albert Heijn met daarin een vegan-kerstmenu. Vegan met kerst? Waar is die vette kalkoen gebleven? Toch heerst er bij steeds meer mensen het besef dat vlees een grote impact heeft op het milieu. Dus ja, we willen minder vlees, want we willen duurzaam (ook een trend). Ook het Voedingscentrum is een campagne gestart om de vleesconsumptie terug te dringen. Het is een kwestie van tijd, maar vegan is straks vermoedelijk ook het 'Nieuwe Normaal'. Of zoals antropoloog Rivke Jaffe in de NRC zegt [2]: 'Ecochic. Ethisch consumeren en een milieubewust imago uitdragen, maar tegelijkertijd jezelf verwennen.'
En als we het over imago hebben, dan speelt de verpakking natuurlijk een belangrijke rol. Met een hippe (verantwoorde!) verpakking wordt vegan ineens ecochic en dan smaakt het een stuk lekkerder. We proeven immers met onze ogen.

3. Duurzaam
Ik noem het hiervoor al: ook in 2019 willen we duurzaam. De vraag naar duurzaam voedsel neemt steeds meer toe. De verpakking is een uitstekend middel om je duurzame ambities te communiceren. Verpakkingen van natuurlijke materialen of als onderdeel van een circulair systeem hebben de voorkeur.

4. Super healthy
De gezondheidstrend wakkert aan. Consumenten willen gezond eten, maar bij voorkeur niet te ingewikkeld. De gezondheidstrend stelt daarom hoge eisen aan de verpakking. De verpakking moet gezond eten faciliteren door een uitstekend gebruiksgemak, zowel voor to go- als voor thuisconsumptie. Daarnaast moet een innovatief verpakkingsdesign maximaal bijdragen aan de kwaliteit van het eten, zodat gezonde voedingsstoffen optimaal behouden blijven. Meer over verpakkingen en de gezondheidstrend lees je in mijn eerdere blog.

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert

[1] https://www.linkedin.com/pulse/5-foodtrends-voor-2019-frank-lindner/
[2] https://www.nrc.nl/nieuws/2014/06/28/veganistisch-heet-nu-vegan-veel-lekkerder-1393663-a105241

 


Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken