[column] Inclusief merk Paradiso: Van hippie naar house en hiphop in 50 jaar

[column] Inclusief merk Paradiso: Van hippie naar house en hiphop in 50 jaar
  • Food-en-retail
  • 29 jan 2019 @ 12:22
  • 13347 x gelezen
  • Link
  • Klaus van den Berg
    Klaus van den Berg

    DGA
    Klaus van den Berg BV
  • DoelgroepStorytellingEvenement

Generationele marketing maakt een comeback omdat dit jaar 50% van de volwassen Nederlandse consumenten 50 jaar of ouder is. Maar hoe verdiepen marketeers en marktonderzoekers in de Nederlandse generaties van muziekliefhebbers die ouder zijn dan zijzelf? Boektip.

Want: lees het boek ’50 jaar Paradiso’ van NRC-popjournalist Hester Carvalho en je bent muzikaal in retrospectief weer helemaal bij!

Paradiso, wie kent het merk niet? Van David Bowie tot Pink Floyd: alle groten der aarde hebben daar wel een keer opgetreden. In haar boek volgt Carvalho de geschiedenis van Paradiso aan de hand van vijftig belangrijke optredens. Voor elk van de vijftig optredens werd een vijftal aanwezigen opgespoord die vertellen over hun ervaringen op die avond. Kortom, een omvangrijk kwalitatief trendonderzoek in retrospectief gebaseerd op n=250 Nederlandse respondenten over hun muzikale herinneringen die beklijven.

Geur en muziek zijn effectieve triggers van de herinneringen in ons diepe reptielenbrein. Mocht je een of meerdere Nederlandse consumentengeneraties intuïtief willen gaan aanspreken met de muziek die voor hen nog steeds een belangrijke betekenis heeft, en ook zal gaan blijven hebben, dan is dit boek een must-read voor jou. Ook Blondie blijkt een slimme New Yorkse marketingmachine te zijn geweest waarvoor iedereen eenvoudigweg viel vanwege de blonde zangeres Deborah Harry.

De laatste tien jaar zitten we allemaal vrijwillig opgesloten in onze eigen social media kanalen waarin we ook onze muzikale voorkeuren hebben vastgelegd als algoritmes. En dat is precies waarom dit boek over het muzikale merk Paradiso zo waardevol, leerzaam en bruikbaar is voor ons marketingvak. Ook artiesten en muziekstromingen die je zelf niet persoonlijk aanspreken worden door Carvalho en haar vele respondenten beschreven vanuit een persoonlijke blik op de geschiedenis van de popmuziek in Paradiso. Ook komen er artiesten voorbij waarvan ik zelf bijvoorbeeld nog nooit gehoord had, maar na lezen van dit boek opeens wel begrijp wat voor muzikale impact hun optredens op Amsterdamse en Nederlandse generaties hebben gehad.

De eerste hoofdstukken over de oprichtingstijd van Paradiso als een Amsterdams startsein voor de hippie-beweging van vocale en excentrieke bloemenkinderen (babyboomers) zijn echte eye-openers. Is Amsterdam in de periode 1968-1976 echt zo vrij, open, tolerant en experimenteel geweest met gemeentelijke subsidie, vraag je je verbaasd af. En de opkomst van de punk aan het begin van de periode 1977-1987, wat een enorme maatschappelijke impact heeft dat schijnbaar gehad als je er niet zelf bij was.

Ook het hoofdstuk over de muzikale innovatie van Underworld in de periode 1988-1997 is bruikbaar voor marketeers, want nog steeds populair bij meerdere generaties. Dezelfde intergenerationeel bindende muzikale werking via de oren levert Kraftwerk, pionier van de electronische muziek, dat in 1976 in Paradiso verscheen. Het absolute hoogtepunt van het boek is de Zangeres Zonder Naam, die al in 1971 met groot succes optrad in Paradiso voor een blijkbaar volledig stoned publiek dat haar adoreerde. Jaren later herlanceerde de volkszangeres zichzelf opnieuw met veel succes in Paradiso met de aldaar opgenomen live-versie van ‘Mexico’, een van de grootste feesthits van alle generaties van Nederlandse consumenten allertijden.

Hester Carvalho (1964, Amsterdam) studeerde Japanologie en schrijft sinds 1990 voor NRC Handelsblad over popmuziek. Voor haar artikelen kreeg ze de Pop Pers Prijs en de Jip Golsteijn Prijs. Ze komt in Paradiso sinds 1972. Carvalho weet waarover zij schrijft en bovendien is zij een excellente kwalitatieve muziektrendonderzoeker in retrospectief, getuige haar bruikbare boek voor marketeers en andere verleiders van consumentengeneraties in Nederland.  

Klaus van den Berg
marktonderzoeker en trendwatcher
 

50 jaar Paradiso in 50 legendarische concerten
paperback
prijs: € 29,99
ISBN: 9789046822142
aantal pagina's: 304
uitgeverij Nieuw-Amsterdam



auteur en NRC-popjournalist Hester Carvalho 
  (fotocredit: Klaus Lang Artvertising)

Foto boven: Paradiso (bron: Paradiso)
Hieronder: videofragment 'marketingmachine' Blondie in Paradiso (11/7/'13)



Klaus van den Berg

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken