[column] Lekker vers en gemakkelijk verpakt

  • Food-en-retail
  • 28 mei 2019 @ 11:29
  • Link
  • Huib Burggraaf
    Huib Burggraaf

    VerpakkingXpert
    Van der Windt Verpakking BV
  • Packaging designMarketing

Supermarkten zetten steeds vaker in op maaltijdoplossingen. Deze relatief jonge productgroep biedt veel kansen. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol.

De cijfers liegen er niet om: Twee jaar geleden kocht circa 10% van de huishoudens weleens een maaltijd- of soeppakket. Eind 2018 was dit maar liefst 50%[1]. Gemak, lekker en gezond zijn de belangrijkste koopmotieven, maar ook het gebrek aan inspiratie is voor veel mensen een reden om te kiezen voor een maaltijdpakket.

Supermarkten
Supermarkten zetten steeds vaker in op verse maaltijdpakketten. Albert Heijn was vijf jaar geleden de eerste supermarkt die het concept introduceerde. Inmiddels zien we het concept terug in vrijwel iedere supermarkt. Zoals Foodmagazine treffend omschrijft: 'supermarkten transformeren van ingrediëntenpakhuis naar maaltijdoplossingsleverancier.' [2]

Jonge productgroep
De verse maaltijdpakketten zijn een relatief jonge productgroep. Hier liggen dan ook zeker kansen op het gebied van nieuwe initiatieven. Uit onderzoek van Motivaction[1] blijkt bijvoorbeeld dat consumenten behoefte hebben aan 1 en 2-persoonspakketten. De meeste verse maaltijdpakketten richten zich op gezinnen met kinderen, terwijl een meerderheid van de Nederlandse huishoudens (70%) uit 1 of 2 personen bestaan. De behoefte aan kleinere verspakketten wordt ook versterkt door actuele kwesties omtrent voedselverspilling.

De verpakking
Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij de (kwaliteits)beleving van verspakketten. Allereerst vervult de verpakking een belangrijke rol als het gaat om de houdbaarheid van versproducten. Met de juiste verpakking blijven producten langer vers en knapperig. Een transparante verpakking is een must, zodat de consument de kwaliteit goed kan beoordelen. Natuurlijke kleuren en materialen versterken de versbeleving.

De verpakking vervult daarnaast ook een belangrijke rol in de communicatie met de consument. Zeker nu het aanbod en de diversiteit van de verspakketten toeneemt wordt een onderscheidend verpakkingsdesign steeds belangrijker. Zagen we in het verleden vooral gevulde doosjes verpakt in folie met daaromheen een sleeve, tegenwoordig ‘durven’ supermarkten steeds meer te experimenten.

Opvallend is de transformatie van doos naar ‘draagtas’, waarmee de verpakking ook inspeelt op het koopmotief ‘gemak’. Of zoals Jumbo het concept treffend benoemt: ‘Pak je gemak’. Letterlijk in dit geval, want de verpakking kan dankzij het uitgestanste handvat eenvoudig meegenomen worden. Begin deze maand introduceerde Albert Heijn een nieuwe lijn verspakketten, waarbij de verpakking ook is voorzien van een handvat. Het koopmotief ‘gemak’ kun je natuurlijk ook nog op andere manieren versterken via de verpakking. Wat denk je bijvoorbeeld van een verpakking die na opening transformeert tot een bord. Ik zie kansen en mogelijkheden en jij?

Huib Burggraaf
VerpakkingXpert







bronnen:

[1] klik hier
[2] klik hier

Huib Burggraaf

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ Elke maand MarketingTribune thuis op de mat
  • ✔ Maar liefst €100,- korting op alle MarketingTribune events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken