[column] Lekker vers en gemakkelijk verpakt
- Food-en-retail
- 28 mei 2019 @ 11:29
- Link
-
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
Van der Windt Verpakking BV - Packaging designMarketing
- 28 mei 2019 @ 11:29
- Huib Burggraaf
Supermarkten zetten steeds vaker in op maaltijdoplossingen. Deze relatief jonge productgroep biedt veel kansen. De verpakking speelt hierbij een belangrijke rol.
De cijfers liegen er niet om: Twee jaar geleden kocht circa 10% van de huishoudens weleens een maaltijd- of soeppakket. Eind 2018 was dit maar liefst 50%[1]. Gemak, lekker en gezond zijn de belangrijkste koopmotieven, maar ook het gebrek aan inspiratie is voor veel mensen een reden om te kiezen voor een maaltijdpakket.
Supermarkten
Supermarkten zetten steeds vaker in op verse maaltijdpakketten. Albert Heijn was vijf jaar geleden de eerste supermarkt die het concept introduceerde. Inmiddels zien we het concept terug in vrijwel iedere supermarkt. Zoals Foodmagazine treffend omschrijft: 'supermarkten transformeren van ingrediëntenpakhuis naar maaltijdoplossingsleverancier.' [2]
Jonge productgroep
De verse maaltijdpakketten zijn een relatief jonge productgroep. Hier liggen dan ook zeker kansen op het gebied van nieuwe initiatieven. Uit onderzoek van Motivaction[1] blijkt bijvoorbeeld dat consumenten behoefte hebben aan 1 en 2-persoonspakketten. De meeste verse maaltijdpakketten richten zich op gezinnen met kinderen, terwijl een meerderheid van de Nederlandse huishoudens (70%) uit 1 of 2 personen bestaan. De behoefte aan kleinere verspakketten wordt ook versterkt door actuele kwesties omtrent voedselverspilling.
De verpakking
Verpakkingen spelen een belangrijke rol bij de (kwaliteits)beleving van verspakketten. Allereerst vervult de verpakking een belangrijke rol als het gaat om de houdbaarheid van versproducten. Met de juiste verpakking blijven producten langer vers en knapperig. Een transparante verpakking is een must, zodat de consument de kwaliteit goed kan beoordelen. Natuurlijke kleuren en materialen versterken de versbeleving.
De verpakking vervult daarnaast ook een belangrijke rol in de communicatie met de consument. Zeker nu het aanbod en de diversiteit van de verspakketten toeneemt wordt een onderscheidend verpakkingsdesign steeds belangrijker. Zagen we in het verleden vooral gevulde doosjes verpakt in folie met daaromheen een sleeve, tegenwoordig ‘durven’ supermarkten steeds meer te experimenten.
Opvallend is de transformatie van doos naar ‘draagtas’, waarmee de verpakking ook inspeelt op het koopmotief ‘gemak’. Of zoals Jumbo het concept treffend benoemt: ‘Pak je gemak’. Letterlijk in dit geval, want de verpakking kan dankzij het uitgestanste handvat eenvoudig meegenomen worden. Begin deze maand introduceerde Albert Heijn een nieuwe lijn verspakketten, waarbij de verpakking ook is voorzien van een handvat. Het koopmotief ‘gemak’ kun je natuurlijk ook nog op andere manieren versterken via de verpakking. Wat denk je bijvoorbeeld van een verpakking die na opening transformeert tot een bord. Ik zie kansen en mogelijkheden en jij?
Huib Burggraaf
VerpakkingXpert
bronnen:
-
Huib Burggraaf
- Werkt bij: Van der Windt Verpakking BV
- Functie: VerpakkingXpert
- Website:http://verpakkingxpert.wordpress.com/
- Profiel »
- transformatie
- manieren
- verspakketten
- food
- design
- versterken
- marketing
- vers
- Huib Burggraaf
- lekker
- bord
- draagtas
- opening
- verpakt
- verpakking
- VerpakkingXpert
- vers
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Thuiswinkel Markt Monitor:... 19-03-2024
- [RMD24] Europese standaarden voor... 18-03-2024
- Albert Heijn brengt paasassortiment... 18-03-2024
- Albert Heijn zoekt klantervaringen... 15-03-2024
- Jumbo stopt met vleesstunts na... 15-03-2024
- NIQ Retail Spend Barometer:... 14-03-2024
MarketingTribune Events
- 19mrt 2024
Branded Content Event
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing