[column] Black Friday: happy hunting

[column] Black Friday: happy hunting
  • Food-en-retail
  • 11 nov 2019 @ 10:57
  • 12220 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Retail

Bedrijven buitelen over elkaar heen om de boodschap naar buiten te brengen: Black Friday is ‘booming’. Deze uit de VS overgewaaide feestdag heeft de afgelopen jaren steeds meer terrein gewonnen en biedt volop kansen voor bedrijven. Als ze zich maar goed voorbereiden. 6 tips.

Dat Black Friday inmiddels ook in Europa ‘een ding’ is, is namelijk allang geen nieuws meer. Bedrijven weten dat ze er iets mee moeten en sturen massaal direct mailings naar klanten vol hoge kortingen en acties die ze écht niet mogen missen.

Hoe haal je als marketeer het meeste uit Black Friday?

Dat betekent dat diezelfde klanten rond vrijdag 29 november een mailbox aantreffen die overstroomt met aanbiedingen. Sales- en marketingafdelingen hebben na hun zomerslaap allemaal vol ingezet op succesvolle campagnes voor het najaar, met een hoogtepunt rond de feestdagen. Maar hoe kun je succesvol opvallen wanneer iedereen om je heen probeert op dezelfde golf mee te surfen? Makkelijk: door de golf te pakken voor zij hem in het oog hebben, en daar de juiste surfplank voor te gebruiken. Een paar tips voor een succesvolle Black Friday-campagne op een rijtje:

Allereerst: alles draait om timing. We zijn allemaal bang om de boot te missen, maar door je e-mailcampagne te vroeg te plannen, raakt je zorgvuldig opgestelde mail misschien wel in de vergetelheid nog voor de actie überhaupt begonnen is. Een eenvoudige oplossing hiervoor is een gespreide campagne. Maak je klant zo’n twee weken vóór Black Friday enthousiast, volg deze mail op met een teaser een paar dagen van tevoren en stuur in de dagen erna (als je actie dan nog loopt) een subtiele herinnering. Hierbij geldt natuurlijk wel dat kwaliteit boven kwantiteit gaat: bestook je doelgroep niet dagelijks met mail, maar stel een zorgvuldig tijdspad op.

Maak slim gebruik van je data. Niet iedere klant is hetzelfde en dus zouden je mails dat ook niet moeten zijn. Is een deel van je klanten zich vorig jaar op Black Friday te buiten gegaan aan schoenen? Stuur deze groep dan een e-mail die daarop focust. Door slim te segmenteren verhoog je de effectiviteit van je mails, door je doelgroep content te presenteren die aansluit op hun behoefte.

Zorg dat je opvalt. Nu je mails op het juiste moment verstuurd worden en de juiste informatie voor de ontvanger bevatten, rest je nog één belangrijke opdracht: zorg dat je mails ook daadwerkelijk gelezen worden. Kijk hierbij niet alleen goed naar je onderwerpregel (die springt immers het eerst in het oog), maar ook naar de opmaak van je mail. Is je mail ook goed leesbaar op een mobiel? En ziet je ontvanger meteen wat het doel van de mail is? Je wilt misschien niet te schreeuwerig zijn met je aanbieding, maar je wilt wél dat je ontvangers zonder te veel moeite snel kunnen zien wat je voor ze in petto hebt.

Verkoop geen onzin. We komen ze allemaal weleens tegen: de ‘tot wel 50%!’ kortingen die uiteindelijk maar om vijf procent korting blijken te gaan. Wees open en eerlijk over wat je nu precies aanbiedt. Klanten krijgen niet alleen jouw mail, maar worden bestookt met aanbiedingen. Die gaan ze logischerwijs met elkaar vergelijken. Dus willen ze in één oogopslag kunnen zien welke korting ze bij jou krijgen en hoe die zich verhoudt tot de promotie van een ander.

Stel op voorhand een geautomatiseerde mail in, die de klant ontvangt zodra het winkelwagentje onbeheerd wordt achtergelaten. Benadruk in deze mail vooral nog eens het allergrootste voordeel van jouw Black Friday-actie.

Vergeet het winkelwagentje niet. Zoals eerder gezegd, is jouw mail niet de enige die voorbij komt. De kans is dus groot dat een klant die op een link klikt in verschillende tabbladen verschillende deals open heeft staan. Het oriëntatie- en aankoopproces kan een oerwoud aan openstaande tabbladen en vergeten winkelwagentjes opleveren. Stel op voorhand een geautomatiseerde mail in, die de klant ontvangt zodra het winkelwagentje onbeheerd wordt achtergelaten. Benadruk in deze mail vooral nog eens het allergrootste voordeel van jouw Black Friday-actie.

Tot slot: gebruik al je kanalen. Hoewel de focus van bovenstaande tips op e-mail ligt, zijn ook je andere kanalen (zoals social media) van groot belang voor een succesvolle campagne. Door al je kanalen te integreren en je campagne breed uit te zetten, bereik je het grootste publiek. Ik wens je alvast hele fijne feestdagen.

Deze blog is van de hand van Inken Kuhlmann-Rhinow, Marketing Director EMEA, HubSpot

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 22 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken