[column] Mensen willen geen spullen, maar ervaringen

[column] Mensen willen geen spullen, maar ervaringen
  • Food-en-retail
  • 19 feb 2020 @ 08:00
  • 22979 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Entertainment

In plaats van dat mensen zoeken naar geluk, identiteit, status en betekenis in materiële dingen zijn we volgens Neil Colquhoun van Epson steeds meer op zoek naar ervaringen. Meeslepende belevenissen waarin we ons kunnen verliezen.

Spectaculaire decors, die we kunnen delen op social media. Het gaat om het verhaal, om de emoties.

Voor 'The Experiential Future', een Europees onderzoek in opdracht van Epson werd Europeanen naar hun mening gevraagd over het gebruik van ervaringstechnologie op evenementen, attracties en winkellocaties. Het onderzoek laat een sterke behoefte onder alle leeftijdsgroepen naar meeslepende ervaringen zien. Zo blijkt onder meer dat 72% van de Nederlandse respondenten zijn winkelgedrag zou veranderen als meer winkelbestemmingen een ervaringselement zouden bieden en denkt 59% dat meeslepende ervaringen - met grootschalige projecties, interactieve displays, hologrammen, virtual reality en augmented reality - de toekomst van evenementen en attracties zijn.

Ervaringsmarketing

Ervaringstechnologie heeft de afgelopen jaren aanzienlijke ontwikkelingen doorgemaakt en in allerlei sectoren nuttige nieuwe toepassingen gevonden. Bijvoorbeeld in het onderwijs, tijdens evenementen, in de marketing en met name in de detailhandel wordt steeds meer gebruikgemaakt van deze opkomende technologieën om een betere consumentenervaring te creëren. Consumenten blijken zeer enthousiast te zijn over deze ontwikkeling en daarmee hebben merken en attracties nieuwe middelen tot hun beschikking om klanten en bezoekers te verleiden en aan zich te binden. Meer dan twee derde (67%)) van de B2B-marketeers verwacht de komende anderhalf jaar een toename van de budgetten voor ervaringsmarketing, een stijging van 17% ten opzichte van 2018. Maar liefst 92% van de brandmanagers noemt het integreren van events in sales en marketing noodzakelijk voor succes van campagnes.  Wil je als merk gezien worden? Wil je een sterke emotionele band met je doelgroep creëren? Wil je dat bezoekers terugkomen? Geef ze dan een ervaring die ze nooit vergeten.

Meer dan twee derde (67%)) van de B2B-marketeers verwacht de komende anderhalf jaar een toename van de budgetten voor ervaringsmarketing, een stijging van 17% ten opzichte van 2018.

De selfie-generatie

Jonge generaties zijn opgegroeid met social media, waarbij het delen van ervaringen en belevingen de normaalste zaak van de wereld is. Ze laten de hoogtepunten van hun leven zien, voornamelijk in de vorm van beeld. Merken en organisaties kunnen deze doelgroep bereiken door in te spelen op deze behoefte aan het vastleggen van belevenissen. Uit onderzoek van Havas blijkt dat bijna de helft (47%) van de jongeren liever geld besteed aan ervaringen dan aan producten.  Merken zijn voor hen niet langer alleen namen op de producten die ze kopen, het zijn hulpmiddelen die het gevoel van identiteit en sociale connecties versterken. Het is dan ook geen wonder dat 45% van de jongste respondenten (16-34 jaar) zegt dat merken een 'essentieel' onderdeel van hun leven zijn.

Nieuwe kansen voor de retail

Het Nederlandse retail-landschap verandert razendsnel. De gemakken van online shoppen zijn evident en de winkelstraten hebben steeds meer met leegstand te kampen. Kunnen retailers het tij nog keren en shoppers verleiden tot het bezoeken van hun winkel? De onderzoeksresultaten van Epson zijn bemoedigend: maar liefst 72% van de Nederlandse respondenten zou zijn winkelgedrag veranderen als meer winkelbestemmingen een ervaringselement zouden bieden. Dit percentage loopt zelfs op tot 77% bij Generatie Z en tot 84% onder millennials.

Tot voor kort richtte de retail zich voornamelijk op het verkopen van producten. Nu consumenten meer op zoek zijn naar memorabele ervaringen spelen steeds meer winkels in op deze behoefte. Zie bijvoorbeeld de opkomst van grote flagship-stores: je kunt er soms niet eens een product kopen en je moet het eerder zien als een ‘fysieke manifestatie’ van het merk. Ze bieden gedenkwaardige ervaringen die veel meer indruk achterlaten dan het simpelweg kopen van een product.

Maar zelfs als je nog wel producten verkoopt, kan technologie voor een verbeterde bezoekerservaring zorgen. Denk bijvoorbeeld aan augmented reality in de winkel, zoals de Nike Fit app, die een combinatie van augmented reality, computer vision, data science, kunstmatige intelligentie en machine learning-algoritmen gebruikt om klanten te helpen de juiste schoenen te vinden. Of je kunt bijvoorbeeld specifieke producten onder de aandacht brengen door creatieve, dynamische en kleurrijke beelden te projecteren. De beelden kunnen op vloeren, plafonds, mannequins en tafels worden geprojecteerd. Hele delen van de showroom of de verkoopvloer kunnen worden omgetoverd tot displays. De mogelijkheden worden alleen beperkt door de creativiteit van een merk.

Terugkerende bezoekers op evenementen

Ook evenementen, zoals beurzen en festivals, kunnen rekenen op grotere bezoekersaantallen en terugkerende bezoekers wanneer ze een ervaringsaspect bieden. 85% van de Nederlandse millennials heeft wel eens een ervaringsevenement of -attractie bezocht in de afgelopen 12 maanden. 45% van de millennials vindt bovendien dat er nog niet genoeg meeslepende ervaringstechnologie wordt gebruikt op evenementen. 21% van Generatie Z, 32% van de millennials, 18% van de babyboomers en 20% van Generatie X heeft zelfs wel eens deelgenomen aan een ervaringsevenement buiten hun thuisland. Dit toont aan dat bedrijven die deze elementen gebruiken, aanzienlijke financiële voordelen kunnen behalen. Maar liefst 49% van de Nederlandse millennials, 56% van Generatie X, 47% van Generatie Z en 47% van de babyboomers geeft de voorkeur aan evenementen of attracties met een ervaringsaspect.

Een bezoekerservaring die emoties oproept en een krachtige verbinding legt, is bovendien niet alleen dé manier voor zalen en horecabedrijven om nieuwe consumenten aan te trekken; het is ook de sleutel om mensen tot een volgend bezoek te verleiden.

62% van de Nederlandse millennials, 66% van Generatie X, 60% van Generatie Z en 53% van de babyboomers zou ervaringsevenementen opnieuw bezoeken - wat aantoont dat ervaringstechnologieën de klantbetrokkenheid en herhaalbezoek stimuleren.

Financiële prikkel

De bevindingen laten zien dat er een duidelijke financiële prikkel is voor bedrijven om aan deze behoeften te voldoen: maar liefst 56% van de millennials is bereid om meer te betalen voor een evenement met een ervaringsaspect, gevolgd door 50% van Generatie X, 49% van Generatie Z en 36% van de babyboomers.

Nieuwe technologieën zorgen ervoor dat de aard van attracties, evenementen en winkellocaties drastisch verandert. Het onderzoek toont aan dat merken de kracht van ervaringselementen moeten benutten, niet alleen om bezoekers te trekken, maar ook om herhaalbezoek te stimuleren. Millennials, babyboomers en Generatie Z – allemaal willen ze meeslepende evenementen en attracties. Het is nu aan organisaties om aan die verwachtingen te voldoen.

Dit blog is geschreven door Neil Colquhoun, Vice President CISMEA en Professional Displays bij Epson Europe B.V.

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken