[column] Retail experience in de bergen

[column] Retail experience in de bergen
  • Food-en-retail
  • 2 mrt 2020 @ 11:26
  • 10207 x gelezen
  • Link
  • Anneke Ammerlaan
    Anneke Ammerlaan

    trendonderzoeker / food watcher
    Ammerlaan & Mosch Vision on Food
  • MarketingFood

Inspiratie opdoen in de omgeving van Graz, het zuidoosten van Oostenrijk. Het lijkt een vreemde plek, maar juist hier zit een concentratie van creatieve en innovatieve producenten. Bijzondere mensen waarvoor lokaal de drijvende kracht achter het succes van hun bedrijf is. Letterlijk en figuurlijk, want het meeste geld wordt verdiend op de locatie zelf.

Dan via directe (herhaal)verkoop. In geld is de verkoop aan chefkoks en delicatessenwinkels verwaarloosbaar, in pr-waarden onbetaalbaar.

Het vragen van entree is een belangrijk onderdeel van het verdienmodel. Dat doet de bezoeker ook graag, want hij stapt bij deze bedrijven een (educatieve) belevingswereld binnen. Voor je entreegeld mag je bij chocolademaker Zotter (waarvan wij de omzet toch wel op 30 miljoen schatten) wel 200 soorten chocolade proeven. En dat alles op de plek van de productie zelf, want die kun je vanaf gangen boven de productieruimtes tot in detail bekijken. Wat je boven proeft, zie je beneden in productie.  Via een audioguide kun je ook het achtergrondverhaal beluisteren. Kleine grapjes, zoals chocolade in een kabelbaan, een kerkhof voor mislukte producten en vloeibare chocolade met insecten voor de durfals zorgen voor de nodige humor. Aan het eind kom je in de overweldigende chocoladewinkel (300 soorten!!). Daar ga je zeker niet zonder een tablet (of twee) de deur uit.

Bij stokerij en azijnbrouwerij Gölles is de appel de oorsprong van het bedrijf. Daarom hebben zij de appelboom als basis voor de prachtige voor een groot deel in hout uitgevoerde architectuur gebruikt. Als betalende bezoeker kun je een kijkje nemen in de stokerij en brouwerij en kun je spirits proeven. Dat het hele assortiment  er ook te koop is, lijkt na zo’n bezoek meer een service dan een lokkertje.

Bij oliemolen Hartlieb, die al ruim 100 jaar op dezelfde locatie zit ga je, als je ziet hoe het proces van pompoenpitten persen werkt, ineens begrijpen waarom pompoenpitolie zo kostbaar is. En leer je ook hoe goede kwaliteit herkent.

Wat zou ik graag met retailers deze bedrijven bezoeken. Om te laten zien hoe je in jouw winkel heel makkelijk inspiratie kunt bieden; door een product in het juiste licht of juiste kleur te zetten. Door kleine grapjes te gebruiken. Door klanten met het product zelf aan de gang te laten gaan.

Het zijn allemaal elementen die de supermarkt van de toekomst kleur gaan geven.

Anneke Ammerlaan

foto boven: Gölles

 

 

Anneke Ammerlaan

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken