[column] Het gaat gebeuren: retail online wint gestaag

[column] Het gaat gebeuren: retail online wint gestaag
  • Food-en-retail
  • 17 apr 2020 @ 10:19
  • 17629 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ISMI

Vele sectoren gingen FMCG retail in de overstap van off- naar online al voor. Is het moment aangebroken dat er een significante verandering in het koopgedrag gaat plaatsvinden?

Het ziet ernaar uit van wel. En ik voel me hierin extra gesterkt door de inleiding van prof. Koelemeijer op woensdag 15 april jl. als één van de keynote sprekers tijdens de Kick-off van het Shopping Tomorrow Event dat in livestream versie te zien was. Zij haalde natuurlijk in eerste instantie de ontwikkeling in US en China aan als sprekende voorbeelden, maar benadrukte toch ook heel expliciet dat eenzelfde ontwikkeling gaande is in Nederland.

Want niet voor niets wordt er door online aanbieder Picnic grote haast gemaakt met capaciteitsuitbreiding, wordt de medewerkers voor de komende periode een extra aantrekkelijke loonsverhoging in het vooruitzicht gesteld en zien offline aanbieders met lede ogen hier inmiddels een extra groei plaatsvinden. Hello fresh idem dito. Zij zien ook een onevenredige uitbreiding van hun afname plaatsvinden en schrijven inmiddels groene cijfers. Om over de eventuele komst van Amazon in Food nog maar te zwijgen.

Maar ook de traditionele retailers in ons land zelf laten zich niet onbetuigd. Met Albert Heijn en Jumbo voorop wordt er volop werk gemaakt van capaciteitsuitbreiding en het vasthouden van bestaande klanten die volop switchgedrag op dit moment vertonen van off- naar online.

Albert Heijn voelt zich zelfs geroepen “nummertjes uit te delen” om bestaande online klanten niet onder de toegenomen vraag te laten lijden.

Steeds meer klanten zullen, ook na corona, voor online boodschappen doen blijven kiezen

En met dit alles is er sprake van een zeer belangwekkend fenomeen. Want vanuit de traditionele retailers is er, met het oog op het verdienmodel, tot dusver zeer aarzelend werk gemaakt van de overstap van off- naar online. Maar nu, genoodzaakt door de huidige omstandigheden, is er eigenlijk geen weg terug meer. Want al die klanten die nu de overstag gaan en het gemak van thuisbezorgen en vergelijkbare reguliere prijs gaan ervaren, zullen zeker in grote getale nu voor online blijven kiezen. Of tenminste van de verschillende boodschappentrips die er zijn, die voor de grote boodschappen gaan overhevelen van off- naar online. Daardoor blijven de trips voor vergeten, dagelijkse en waarschijnlijk ook voor promotie-boodschappen, nog het meest offline in tact. Dat betekent echter wel een volstrekt andere samenstelling van het totale omnichannel pakket. En door de verscheidenheid aan retailers over wie de verschillende trips al door shoppers uitgesmeerd werden, kans op nog meer versnippering.

Bovendien weten we uit betrekkelijk recent onderzoek in Engeland dat de switch van off- naar online het snelst gebeurt door klanten bij hun bestaande retailer naar de daar gevoerde online variant. Maar ook, zo blijkt uit dat zelfde onderzoek, als eenmaal de switch is gedaan en er voldoende tevredenheid is,  dan is  de weg vrij om ook naar andere (goede) online-aanbieders te durven kijken en een overstap te maken.

Dit alles bij elkaar  gaat betekenen dat het speelveld flink en ingrijpend opgeschud zal gaan worden en er een geheel nieuwe dynamiek ontstaat. Met niet alleen vergaande gevolgen voor de retailers, maar ook voor hun aanbieders, de A-merken en andere leveranciers. Een ontwikkeling waarbij nog meer dan tot dusver kennis van het shoppergedrag en alle bijbehorende kennis om de nieuw te ontstane dynamiek te begrijpen en te kunnen interpreteren  centraal binnen het commerciële spel zullen  komen te staan.

Koelemeijer had het in haar betoog over veranderingen in koopgedrag, in verdergaande ketenintegratie, versnelde toepassingen op het gebied van AI en VR en versnelde doorvoering van processen zoals supply chain optimalisatie, robotisering en de kassaloze winkel. Maar ook over een nieuw spanningsveld dat er gaat ontstaan van global versus local.

En wat betekent dit alles voor een rechtgeaarde retailer? Dat er een nog groter beroep op samenwerkingsbereidheid zal worden gedaan. Dat is mijn stellige overtuiging. Maar in feite is dit tevens een oproep aan alle ketenpartijen om mee te werken aan een vergaande herijking van alle bestaande relaties.

Dit blog is van de hand van Cees Bosma, Founding Partner ISMI

 

 

 

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken