[column ] Nieuwe technieken om shoppergedrag te beïnvloeden

[column ] Nieuwe technieken om shoppergedrag te beïnvloeden
  • Food-en-retail
  • 15 jun 2020 @ 06:52
  • 21272 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • ISMI

Regelmatig publiceren wij over nieuwe technologieën om shoppergedrag te beïnvloeden. Deze keer aandacht voor 3 technieken: gebruik van historische mobiele data, online sampling en de inzet van beschikbare online data.

De omnichannel consument doorloopt de customer journey niet volgens de gebaande paden. Integratie van online en offline technieken is een absolute voorwaarde om de consument als shopper te blijven bereiken en raken.

Op basis van waar een mobiele telefoon zich vóór de coronacrisis bevond, kunnen shoppers teruggehaald worden naar de winkelvloer. Hiervoor wordt gebruikgemaakt van een gepatenteerde techniek in mobiele locatiebepaling en in-app advertenties. Ondernemers en winkels kunnen zo gericht laten weten dat de deuren weer geopend zijn en welke coronamaatregelen zijn getroffen voor een veilig bezoek. Ook kunnen shoppers met speciale aanbiedingen worden verleid om terug te keren naar deze winkels.

 

Winkellocaties worden aan de hand van GPS, GSM, Wifi en Apps zeer nauwkeurig omkaderd. Passanten en mensen ín een winkel worden daarbij onderscheiden. Het is ook mogelijk om telefoons te traceren die op een combinatie van verschillende locaties zijn geweest. De techniek toont - volledig AVG-proof - precies aan waar, wanneer en hoe vaak iemand winkelt, sport, studeert of uit eten gaat. Uitsplitsing naar geslacht, leeftijdscategorie, interesses en lifestyle kenmerken is mogelijk. Adverteerders en ondernemers krijgen hiermee een volledig inzicht in het gedrag en behoefte van hun shoppers.

De techniek toont - volledig AVG-proof - precies aan waar, wanneer en hoe vaak iemand winkelt, sport, studeert of uit eten gaat

Voorbeelden

Voorbeelden zijn: Iemand die vaak in dure winkels komt, heeft wat meer te besteden. Jonge kinderen rondom het schoolplein hebben telefoons. Mensen in keukenzaken zijn bezig in huis. Op basis hiervan worden relevante shopper activaties voor de mobiele telefoon ontwikkeld. Adverteerders bepalen daarbij zelf op welke momenten ze een doelgroep gecontroleerd in beweging brengen. Dit kan zelfs real-time, bijvoorbeeld als iemand in de buurt van een bepaalde winkel is. Uniek is ook de mogelijkheid om footfall te meten. Dan wordt gemeten hoeveel shoppers daadwerkelijk in een winkel zijn geweest ná het tonen van een mobiele advertentie.

Schieten met hagel verleden tijd met nieuw sampling concept

Activatiebureau Dutch Moving Media lanceert een nieuw concept: online sampling. Online sampling geeft merken de kans mee te liften op de specifieke doelgroep én het bereik van een webshop binnen hun segment. Een formule die de targeting van online marketing combineert met de impact van een sampling campagne.

Het online sampling principe koppelt merken aan webshops die de ideale afzetmarkt voor hun product kunnen faciliteren. Het merk lift mee op de orders van de webshop en realiseert 100% zichtbaarheid bij een specifieke doelgroep, want niemand gooit een pakketje weg dat hij zelf heeft besteld.

Waar een merk met een offline sampling campagne het risico van verspilling op de koop toe neemt, is zij nu in staat de doelgroep te differentiëren op specifieke categorieën als leeftijd, interesse of geslacht. Ook het moment van zichtbaarheid kan een differentiatie zijn. Denk aan een automerk dat samples verspreidt via webshops met babyproducten vanuit de gedachte dat de meeste nieuwe auto’s worden aangeschaft als er gezinsuitbreiding komt.

Zo ontstaat er een interessant platform dat de voordelen biedt van een omnichannel marketingstrategie. Het online netwerk bestaat inmiddels uit 2.000 webshops.

Het is ook mogelijk een reviewtool toe te voegen aan een online sampling campagne waarmee feedback kan worden gegenereerd op het product. Hiermee kan bijvoorbeeld in kaart worden gebracht hoeveel klanten van plan zijn het product te kopen of voor welk product de klant een voorkeur heeft. Brand awareness wordt zo aangevuld met relevante data die meer inzicht geven in de waardering van het product en de conversie als gevolg van de sampling ervaring.

AI-driven technologie & instore sales

Brand- en shopperactivatiebureau Young Perfect is een samenwerking aangegaan met Intouch.com. Met behulp van AI-technologie koppelen zij productdata, winkeldata en customerdata. Denk hierbij aan antwoord op vragen als: wie koopt wat, wanneer en in combinatie met welke andere producten? Hoe staat het met traffic in de buurt, weersomstandigheden, trending topics op social media, lokale events e.d.? En, wie is er in de winkel? Wat is hun aankooppatroon en wat zou de aanbieding moeten zijn? De koppeling van deze drie datastromen maakt een omnichannel opzet mogelijk die media aan elkaar linkt zoals digitale schermen, scanners, zuilen, elektronische schaplabels, de kassa en smartphones. Zo kan de juiste persoon op het juiste moment en plaats worden benaderd met de juiste boodschap. De eerste resultaten (in de USA) laten bij benzinestations en convenience stores een grote sales uplift zien. De eerste pilots in Nederland zijn van start gegaan. Wordt vervolgd.

 

Bram Nauta

www.isminstituut.nl

 

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken