[column] Covid19: kassa voor Nederland Vakantieland

[column] Covid19: kassa voor Nederland Vakantieland
  • Food-en-retail
  • 23 jul 2020 @ 11:35
  • 14043 x gelezen
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

Dankzij Covid-19 en de angst om in het buitenland besmet te raken – als je er al naartoe mag - blijven veel Nederlanders deze zomer in eigen land. Dat schept na maanden van lockdown weer extra omzetkansen voor cultuur, horeca, retail en leisure.

Buitenlandse toeristen blijven overigens in hoge mate nog weg uit Nederland. Duitsers en Belgen zien we de grens wel passeren. Intussen is er al weken geen vakantiehuisje, stacaravan of plaats voor je tent meer te krijgen. Goed ondernemerschap moet velen door dit lastige jaar heen helpen.

De recreatiemarkt is in beweging

Natuurlijk schept de voorlopig ingestelde 1,5 meter afstand maatregel soms problemen en zullen de aanbieders hun aanbod en logistiek daarop moeten aanpassen. Maar we zijn er intussen al aan gewend en de noodzaak is er nog steeds. Enkel een tweede coronagolf kan roet in het eten gooien.  De reis- en de hotelbranche heeft intussen zware klappen gehad en de verwachting is dat deze sector in 2020 verder zal krimpen.

Het voorseizoen is verloren, maar gelukkig hebben vele ondernemers de lockdown gebruikt om nieuwe ideeën te bedenken om het grote publiek te verleiden naar hen te komen. Vele winkels zijn opgeknapt en in de leisure zien we meer en ook andersoortig aanbod voor overnachtingen. telt normaal gesproken 1,4 overnachtingsplekken in de zomer, maar dat aantal stijgt. Nu in coronatijden moeten hotels en pensions vooral kunnen aantonen dat zij voldoende maatregelen hebben genomen, anders blijft men weg vanwege het gevoel van onveiligheid.

De markt van tweede huisjes, van boten en sloepen en ook van campers is nog nooit zo gunstig geweest. De prijzen hiervan zijn dan ook flink gestegen en het aanbod krimpt zichtbaar

Nog nooit eerder werden er in de maand mei zoveel elektrische fietsen verkocht. In vergelijking met mei vorig jaar gaat het om een stijging van 38 %. De recordverkoop wordt volgens Bovag veroorzaakt door het mooie voorjaar en de coronamaatregelen. Daarnaast zijn veel mensen op zoek naar een alternatief voor het openbaar vervoer en verwachten veel meer in eigen land te gaan fietsen. De prijzen van merkfietsen dalen dan ook nauwelijks door de oplopende vraag. Ook de supermarkten hebben die markt ontdekt en bieden en masse goedkopere E-bikes aan.

Kamperen en verblijven in de natuur doet het goed dit jaar, het aantal verblijfsplaatsen is dan ook flink toegenomen. Een al bestaande vorm, het tijdelijk verhuren of ruilen van je huis, groeit eveneens stevig.

Ook een museumpark als Archeon wil van de toegenomen binnenlandse vakantiehausse profiteren en biedt een speciale 3-daagse Archeon expeditie aan. Logeren in luxe tenten en overdags terug in te tijd. Er zullen ongetwijfeld nog vele nieuwe en creatieve verblijfsvormen volgen.

foto: Archeon

Maar er zijn ook minpunten. Het winkelende publiek is wel degelijk afgenomen, omdat vele mensen angstig zijn om bij grote groepen in de buurt te komen

Dezelfde reden houdt oudere consumenten weg bij de musea, die het onverminderd moeilijk hebben, zeker ook  omdat verreweg de meesten geen subsidie krijgen.

Wat zoekt de vakantieganger in Nederland

Nu veel meer Nederlanders in Nederland blijven, zien we dat veel mensen thuis vakantie vieren. Dat betekent goede zaken voor de tuincentra en bouwmarkten, maar zeker ook goed nieuws voor de recreatiesector. Het aantal dagjes uit zal deze zomer ongetwijfeld sterk stijgen.

Een recent onderzoek van het Financieel Dagblad en ING liet zien dat de Noordzee badplaatsen, de noordelijke provincies en de Veluwe zeer populaire bestemmingen zijn. Men zoekt vooral graag de natuur of het water op.

Wandelen is dan ook erg populair. De toename van vakanties in Nederland biedt ook kansen voor de vele musea, pretparken en dierentuinen.  Actieve ondernemers zullen dan ook met vernieuwende activiteiten een belangrijk deel van de door corona verloren omzet goed kunnen maken.

Leo van Sister

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events
  • ✔ Gratis tablet versie

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken