[column] Horecava Tastings brengt keukenervaring digitaal in huis

[column] Horecava Tastings brengt keukenervaring digitaal in huis
  • Food-en-retail
  • 2 feb 2021 @ 11:45
  • 12821 x gelezen
  • Link
  • Peter van Woensel Kooy
    Peter van Woensel Kooy

    senior redacteur, merk-expert
    MarketingTribune
  • EvenementDistributieFood

De Horecava was dit jaar geheel online en dat vond ik lastig voorstelbaar. Hoe breng je dan toch zo'n op zintuigen gebaseerde beurs over het voetlicht? Ik nam letterlijk de proef op de som en schreef me in voor de eerste editie van 'Horecava Tastings'. En het was verbazingwekkend leuk. Hier mijn ervaring.

De 'Horecava Limited' beloofde een 360-graden experience, met voor deelnemers virtuele toegang tot de Marketing Breakfast club, talloze paralelsessies en presentaties online en een flitsende website vol nieuws op 1 februari 2021. Het hart van het nieuwe digitale evenement zou het theater worden waar sprekers diverse trends en oplossingen voor de horeca gingen uitleggen. 'Ook kookdemonstraties en masterclasses kunnen online worden gevolgd', zo was de belofte.

Met name dat laatste fascineerde me. In eerdere edities struikelde je onderweg op het Europaplein richting RAI al over de foodtrucks vol gratis bitterballen en zalige liflafjes, terwijl een vuurgeur van allerlei braderijen zich mengde met die van verschroeide kruiden, vlezen en plantaardige alternatieven. Binnen kwam je meteen een enorme keuken in waar het krioelde van mannen met koksmutsen, waarvan er eentje per draadloze microfoon kookdemonstraties hield. Je kon er live proeven, ruiken, kijken, luisteren naar de knetterende schalen die vers uit de oven getrokken werden temidden van gezellig geroezemoes. Voor innovaties waren speciale paviljoens ingericht. Iedere meter die je verder liep overkwam je een andere geursensatie. En zo ontstond de duizelingwekkende en heerlijke culinaire ervaring die de Horecava in de RAI ieder jaar biedt. Maar dit jaar? De 'Horecava Unlimited': alles online? Hoe dan?

Je kon je inschrijven voor 'tastings' dus dat leek me een goed experiment om de Horecava anno 2021 te ondergaan. De 'Tasting: Vegan is niet moeilijk' kwam mij het beste uit qua tijd en oogde het meest uitdagend. En dat voor slechts 9,95 euro. Op vrijdag eraan vooraf reed thuis de koerier voor en bezorgde twee flinke dozen, waarvan de inhoud van de ene direct moest worden ingevroren. Er zaten allerlei plantaardige producten en kleinere bakjes met saus, gemalen zwarte knoflook en hoemoes in. De ander bevatte houdbare producten zoals vegan mayonaise en champignonextract en enkele bakjes met wonderlijk ogende cruesli waar volgens de instructie twee hamburgers uit zouden voortkomen. Nu nog de app Horecava Tastings downloaden en mijn code invoeren en alles was gereed voor de proeverij op maandagmiddag.

In de instructie stond wat ik die maandag klaar moest zetten: de ingevroren waar was ontdooid, oven voorverwarmd, de 'mis en place' al door mij klaargemaakt (gemarineerde Garden Gourmet 'filet stukjes'), mijn kinderen -die thuisonderwijs genieten- de keuken uitgejaagd. Klokslag 14:30 ging de app live met Charlotte de Jong, een vrolijke influencer die alles wist van het onderwerp, vergezeld van muziek en visueel vuurwerk. Ze praatte ons door de recepten van Garden Gourmet, Ardo Beet Bacon, Tricolore Groentefrites en Cook&Create Vegetable Burgers heen, demonstreerde wat op de meegeleverde instructie stond (op papier: toch handig voor als je in eigen tempo wilde koken) en introduceerde de goed bijpassende gemberdrankjes. De Chef Liquid Concentrate Champignon kreeg een functie, evenals de Chef Signature Paste Zwarte Knoflook. Spelenderwijs leerden de ruim 200 deelnemers de nieuwe producten kennen, konden in het menu vragen stellen of grappen maken, terwijl de organisatie zonder opdringerig te worden de merknamen en USP's herhaalde in spelletjes tussendoor onder de naam 'Tasting Games'.

En hup door naar het volgende gerecht. Intussen daalden mijn kinderen nieuwsgierig af uit hun kamers omdat het zo lekker begon te ruiken in huis. Gebiologeerd mochten ze even meekijken naar de smartphone in de keuken en hoe hier een groep zo gezellig en smakelijk te keer leek te gaan. Met mijn 300 verdiende punten kreeg ik niet de hoofdprijs -een kookboek van De Jong en eeuwige roem- maar wel alle credits van drie hongerige huisgenoten en een blije passante die werkelijk genoten van de onverwachte vegan lunch. Want de opbrengst (en waardering) van (resp. voor) dit streaming project was veel groter dan ik had verwacht: een volwaardige, verse maaltijd voor vier personen stond dampend klaar. En ook de lol en het kookplezier van deze digitale variant van de Horecava overtrof al mijn verwachtingen. Kortom, hier vond een beurs zichzelf opnieuw, veilig en leuk uit waarbij alle zintuigen toch innovatief werden gestreeld. Bovendien: verrassend 'vegan', zoals beloofd niet al te moeilijk te bereiden. Maar met smaken die je niet snel zelf verzint. Vanavond bakken we nog falafelballetjes van het restant deeg. Dit is een concept dat zich ook leent voor andersoortige bijeenkomsten op afstand: thuis vooraf drop je iets vers, iets te lezen, iets te knagen en/of te drinken per koerier en daar koppel je een goede show en live samenkomst op de app aan, waarin de merken op een sympathieke manier langskomen. 'The proof of the pudding is in the eating', dat werkt blijkbaar ook digitaal.

Het was me een waar genoegen!

Peter van Woensel Kooy
thuischef en senior redacteur MarketingTribune
contentmanager platform Food&Retail

 

BEELDVERSLAG


Uw schrijvende chef thuis aan het werk

Peter van Woensel Kooy

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken