[column] De zzzzzzakjes van Albert Heijn

[column] De zzzzzzakjes van Albert Heijn
  • Food-en-retail
  • 26 mrt 2021 @ 11:21
  • 22636 x gelezen
  • Link
  • Paul Moers
    Paul Moers

    strategisch adviseur en directeur
    PM Strategic Marketing Services
  • Packaging designKlantenMarketing

In het eerste decennium van deze eeuw maakte de Engelse komiek John Fealey een briljante conference over Albert Heijn. Een van de grappigste onderdelen hiervan was zijn verhaal over de plastic zzzzakjes bij de groente en fruit afdeling die alleen met grote moeite waren open te krijgen.

Inmiddels is het iedereen duidelijk geworden dat er meer aan de hand is met plastic zakjes dan dat ze moeilijk zijn open te krijgen: ze zorgen voor een gigantische vervuiling!

Er komt meer aandacht voor het milieu
Opvallend is dat de verkiezingsprogramma’s in 2021 zo veel aandacht aan het milieu hebben besteed. Mensen beginnen de urgentie meer en meer te begrijpen. We naderen nu een fase in het milieu waar we niet langer de waarschuwingen kunnen negeren en echt iets moeten gaan doen. Cijfers uit 2015 laten zien dat er bijvoorbeeld meer dan 5 miljard kilo plastic in het milieu is terecht gekomen. Niet alleen op het land maart ook in de zee. Deze plastic onderdelen drijven daar rond en desintegreren heel langzaam. We noemen dit inmiddels het probleem van  de Plastic Soup. Met de hoeveelheid die nu in de oceanen ronddrijft zou je Nederland 155x kunnen bedekken! Nog vervelender is dat de nanodeeltjes van dit plastic niet alleen door zeedieren worden ingeslikt, maar inmiddels ook door de mensen wordt ingeademd. Dit gaat onherroepelijk tot nieuwe longziektes leiden. Plastic is slechts een van de vele vervuilers, maar het is wel zaak om nu snel op dit terrein met oplossingen te komen. Daar hoort ook gedragsverandering bij. Niet alleen van retailers maar ook van consumenten. Alleen samen kun je zoeken naar een oplossing.

F*ck de prijs, leve de service
In mijn laatste boek F*ck de prijs, leve de service heb ik aangegeven dat we moeten stoppen met de race tot the bottom omdat hiermee vaak grote milieuproblemen en sociale problemen ontstaan. Corona is waarschijnlijk een van de gevolgen omdat dierenziektes steeds vaker overslaan naar mensen. Die dierenziektes ontstaan door slechte verzorging, overbevolking in stallen en slechte hygiëne op lokale markten. Dit alles is een gevolg van het drukken van de prijzen. Prijs is teveel een doel geworden in plaats van een middel. Beter is het daarom om een heel andere weg in te slaan en je meer te gaan richten op service. Bedrijven worstelen dan vaak met de vraag hoe ze deze service kunnen invullen op een originele manier. Daarom heb ik in mijn boek F*ck de prijs, leve de service het 5 G model omschreven dat je helpt om op een andere manier naar service te kijken.


Met deze 5 G’s kun je een creatieve invulling geven aan je service. Zo is Apple Pay een voorbeeld van 'gemak', huismerken een voorbeeld van 'gewin', Rituals een voorbeeld van 'genot' en Netflix een voorbeeld van 'geluk'. Vervolgens heb je de G van 'gezond'. Deze is heel erg breed in te vullen. Het kan te maken hebben met het gezond laten leven door je klant, maar ook in het gezonder maken van de wereld. Juist dit laatste is nu wat Albert Heijn op een perfecte manier aan het doen is. Het verbaast mij dan ook niets dat Albert Heijn door de consument is verkozen als de meest duurzame supermarktketen van Nederland. Daarbij gaat het niet alleen om alle biologische, fairtrade-gecertificeerde, vegetarische en veganistische producten in het assortiment, maar ook om de manier waarop Albert Heijn bezig is met keurmerken, ketenmanagement, afvalproblemen et cetera. Albert Heijn laat op het duurzaamheidsterrein de laatste weken heel veel van zich horen. Net kwam er een persbericht over plastic.

Weg met die plastic zzzzzzakjes
Albert Heijn stopt eindelijk met de plastic zakjes bij de groente- en fruitafdeling. Dat scheelt 130 miljoen zakjes -oftewel 243.000 kilo plastic- per jaar. Klanten kunnen voortaan gebruik maken van duurzame verszakjes. Deze zijn wasbaar en gaan tientallen keren mee. Wat een mooi initiatief op de G van 'gezond'. Deze besparingen zetten zoden aan de dijk. Ook heel moedig dat Albert Heijn geld gaat vragen voor deze herbruikbare zakjes. Zij snappen dat je beide aan de slag moet: supermarkt samen met de klant. Het is immers een gedeelde verantwoordelijkheid. Zeker is dat je een hele hoop consumenten hier blij mee gaat maken omdat je samen iets goeds voor het milieu doet.

Ook bij het thuisbezorgen van de boodschappen pakt Albert Heijn de plastic tasjes aan. Daar komt in de loop van dit jaar een retoursysteem voor, zodat klanten ze weer kunnen inleveren. Hierdoor kan op jaarbasis zelfs 645.000 kilo plastic (31 miljoen tasjes) op een verantwoorde manier worden gerecycled. De consument hoeft dan minder weg te gooien. 

De tasjes die je bij de kassa kunt kopen komen ook aan de beurt. Hier komen tasjes van 100% gerecyled plastic (PET). Weliswaar nog steeds plastic maar dan in ieder geval wel hergebruikt. Hier kan in de toekomst nog een betere oplossing voor gevonden worden lijkt me.


Albert Heijn pakt dus de uitdaging op en neemt als marktleider het voortouw. Maar ze doen nog meer goede dingen. Zo start Albert Heijn met het Beter voor Kip, Natuur & Boer-programma. Albert Heijn wil de productieketen van kippenvlees verder verduurzamen en transparant maken en gaat via het 'Beter voor'-programma een exclusieve samenwerking met 200 Nederlandse pluimveehouders en pluimveeverwerkingsbedrijf Plukon Food Group aan. Onderdeel van het programma is dat Albert Heijn vanaf 2023 minimaal scharrelkip met '1 ster Beter Leven Keurmerk' aan zal bieden. Ook dit is weer een voorbeeld van de G van 'gezond' in het 5 G model.

Al met al positieve ontwikkelingen waarvoor Albert Heijn een groot compliment verdient. We kunnen eindeloos blijven praten over een betere wereld, maar uiteindelijk gaat het erom welke stappen jezelf durft en wilt zetten. Nu maar hopen dat de andere supermarkten snel gaan aansluiten. Lidl is in ieder geval een partij die al meteen reageert.

Paul Moers
retailconsultant en schrijver van vele managementboeken.
www.paulmoers.nl

Paul Moers

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken