[column] Slimmer winkelen met 'pratende' producten

[column] Slimmer winkelen met 'pratende' producten
  • Food-en-retail
  • 23 apr 2021 @ 09:57
  • 30922 x gelezen
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Innovatie

Frits van den Bos, GS1 innovatiemanager, over het scannen in de 21ste eeuw. Van producten die veel meer gaan ’vertellen’. Dat opent nieuwe mogelijkheden, zowel voor brandowners als retailers. En voor consumenten.

De hausse in e-commerce is ongekend. Sinds de uitbraak van het coronavirus hebben nog meer mensen het gemak van online winkelen ontdekt. Retailers spelen daarop in door nog sneller te digitaliseren en offline en online kanalen naadloos met elkaar te verbinden. Ook lokale spelers zijn meer dan voorheen bezig met digitalisering. Wat betekent dat voor onze winkels? Hoe krijgen we onze klanten terug op de winkelvloer?

Eén ding is duidelijk: de winnaars van morgen zijn de brands en retailers die de beste klantervaring leveren.

Voor mij staat vast dat de producten op de winkelvloer daarin een belangrijke rol gaan spelen. Vooral als we die producten kunnen laten praten middels een nieuwe (GS1) barcode op de verpakking of het label. Daarmee kunnen we elk uniek product een digitale identiteit geven. Dat opent nieuwe mogelijkheden, zowel voor brandowners als retailers. En voor consumenten.

Scannen in de 21ste eeuw

We hebben al een barcode op onze producten. Het scannen daarvan heeft een enorme versnelling gebracht in het proces achter de kassa. Deze barcode bewijst bijna vijftig jaar na de introductie nog steeds miljoenen keren per dag zijn grote waarde. Maar de barcode heeft een belangrijke beperking: veel meer dan een artikelnummer kan de code niet bevatten. Daarom plakken we op de verpakking nog een duurzaamheidslogo, een QR-code voor marketinginformatie, een link naar de website, etc. Natuurlijk doen we dat, want onze producten hebben een boel te vertellen.Dat gaat een stuk gemakkelijker als we elk product een eigen digitale identiteit geven, gekoppeld aan het unieke nummer uit de barcode. Met die code kunnen we de offline en online wereld met elkaar verbinden.

Met slechts één code op de verpakking of het label – of eventueel direct op het product – kunnen we onze producten onbeperkt verrijken met dynamische informatie.

Met het scannen daarvan krijgt iedereen in de keten toegang tot de informatie die voor hem relevant is. Dat is het scannen in de 21ste eeuw.

Digitale informatie - zelfs op itemniveau

Hoe werkt het? In de huidige streepjescode krijgt elk product een uniek, wereldwijd geaccepteerd nummer. Iedereen kan hier zijn eigen informatie aan koppelen. Als we informatie specifieker willen maken kunnen we aan het nummer ook een batch- of serienummer koppelen. Als we meteen de verbinding willen kunnen leggen naar het internet, spreken we af dat we producten in webadressen identificeren met het barcodenummer met eventueel het batch- en/of serienummer. Dat is GS1 Digital Link.

Met GS1 Digital Link geven we alle gedigitaliseerde producten een digitaal gezicht en real-time intelligentie. Via de digitale identiteit blijven brandowner en retailer direct in contact staan met consumenten. Die consumenten snakken naar meer en betere informatie van ontwerpers, producenten, retailers en influencers, maar ook van tweedehandsverkopers en recyclers. De digitale identiteit laat zien welke reis het product heeft afgelegd voordat het in de handen van de consument terecht komt, maar maakt het ook mogelijk om in contact te blijven na het moment van aankoop.  

In dialoog met consumenten

De consument van vandaag koopt op basis van de informatie waarover hij beschikt.

Hoe mooi is het als producten zelf gaan praten en toegang bieden tot productinformatie, gebruiksinstructies, ecologische voetafdruk, reviews, promoties en meer. Niet alleen in de winkel, maar ook daarna. Nabestellen van producten wordt gemakkelijker dan ooit. En met elke consument die het product scant, krijgen ook brandowners en retailers meer informatie waarop ze kunnen sturen.

De eerste producten gaan al digitaal en gaan de dialoog aan met consumenten. Vooral in de modesector is de interesse gewekt. Denk aan de mogelijkheid om de klant te helpen met het recyclen van zijn spijkerbroek door te vertellen waar hij die kan inleveren. Omdat die spijkerbroek zo lekker zat, bestelt hij natuurlijk direct een nieuwe. En als de klant een goede review wil geven, moet die wel bij het juiste product komen te staan.

Ook koplopers uit andere retailsectoren zijn inmiddels gestart met GS1 Digital Link. Het is dé manier om elk product digitaal en dynamisch te maken.

Dit blog is geschreven door Frits van den Bos, innovatiemanager GS1 Nederland

Gastblogger

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken