[column] Terug naar het oude shopper-normaal?

[column] Terug naar het oude shopper-normaal?
  • Food-en-retail
  • 25 mei 2021 @ 10:05
  • 11690 x gelezen
  • Link
  • Charles Borremans
    Charles Borremans

    Partner/Strategy Director Retail
    GUC Agency
  • WinkelenMarketing

En de lichten gingen op groen. De versoepelingen, die halverwege mei waren aangekondigd, zijn sinds afgelopen woensdag daadwerkelijk ingegaan. Maar betekent dit, dat we in het nieuwe normaal weer terug gaan naar het oude?

Zowel buiten als binnen kan er in deze ‘tweede ronde’ van coronaversoepelingen weer wat meer. In de eerste versoepelingsronde, die inging op 28 april, verdween voor de detailhandel de lastige bepaling, dat alleen op afspraak gewinkeld mocht worden. Deze nieuwe ‘vrijheid’ is door consumenten massaal omarmd. Terug naar het oude?

Rij
Vorig weekend in Amsterdam. De Negen Straatjes (foto boven, red.). Hippe winkeltjes. Beetje inspiratie opdoen. Kon makkelijk, want ‘s morgens om elf uur was het er meer dan rustig. Anderhalf uur later: ‘fully packed’. Je moest weer uitkijken waar je liep. Zeker nu veel mensen met bekers warme koffie over straat lopen. De sfeer was er weer een van een pre-pandemische zaterdagmiddag, waarbij de vroegere rijen in de winkels vervangen waren door rijen erbuiten. Opmerkelijk vond ik de lange rij met shoppers voor een winkel met een outlet-assortiment. Ik dacht, dat juist aanbieders met een dergelijk assortiment in de afgelopen coronamaanden digitaal door consumenten waren ontdekt. Voor een outlet-aanbieding sla je tegenwoordig je slag online. Zie bijvoorbeeld het grote succes van het Nederlandse online mode-outletplatform Otrium, dat in maart van dit jaar nog een bedrag van 120 miljoen dollar aan investeringen wist op te halen.

Gezellig
Maar dan toch: een rij voor een ‘old school’ outlet-winkel in Amsterdam. Opvallend was, dat men het in die rij heel gezellig had met elkaar! Geen rij met van die Hollandse ‘wanneer-ben-ik-nou-aan de beurt’-gezichten, maar een rij van vrolijk met elkaar keuvelende mensen: we staan allemaal in hetzelfde rijtje en we maken er het beste van. De heren Rutte en De Jonge zouden het handenwringend hebben moeten aanzien, want de meeste mondkapjes hingen op half zeven en van de overbenadrukte anderhalve meter afstand van elkaar, was weinig sprake. Wat kan het schelen…

Sociaal
In de persconferentie van 8 maart 2021 gaf demissionair premier Rutte het al aan: 'Deze lockdown houden we niet nog vier maanden vol'. De rij wachtenden voor de winkel in Amsterdam bevestigde de voorspellende woorden van de minister-president. De rij was de zichtbare manifestatie van de grote behoefte om weer onder elkaar te zijn. 'De mens is een sociaal dier', stelde gedragsbioloog Patrick van Veen in een interview met RTL Nieuws op 9 maart 2021, een dag na Rutte’s persconferentie. 'We willen altijd onderdeel zijn van een groep. Onderdeel zijn van een groep betekent een meetlat hebben', zegt Van Veen. 'Je kijkt naar mensen en ziet: die ziet er leuk uit. Of die juist niet. Het is ook nodig om jezelf te spiegelen. Waar sta ik in de maatschappij?'

De onlinewereld als compensatie is geen optimale vervanging volgens Van Veen. 'Online communicatie is maar heel beperkt. Je weet niet wat de ander doet, hoe hij of zij ruikt of eruitziet. 60 tot 70% van de communicatie gaat verloren.'

Mens
Met elkaar shoppen in een volle winkelstraat gaat dus véél verder dan het kopen van spullen. We hebben inmiddels massaal ontdekt, dat we die spullen heel goed online kunnen kopen. En dat doen we ook! Volgens de website AfterPay Insight is het percentage Nederlandse online kopers in april van dit jaar gestegen naar 76%. 51% van onze bestedingen werd in april online gedaan. Offline shoppen, dus in de ‘klassieke’ winkelstraat, wordt in het nieuwe normaal meer dan ooit een sociale activiteit. Bij gemeenten, stadsplanologen, winkelgebied-exploitanten, winkeliersverenigingen en bij de winkeliers zélf betekent dit, dat de knop om moet. Hoe? Door burgers niet langer te zien als ‘consumens’, maar gewoon: als mens!
 

Charles Borremans
retail-expert en partner GUC Agency

 

foto De Negen Straatjes: Attribution (Mr. Amsterdam)  

Charles Borremans

Laatste reacties

ISMI

van shoppers kopers maken

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken