[column] Hanneke Faber (president Nutrition Unilever) over Davos 2023
- Food-en-retail
- 23 jan 2023 @ 11:00
- Link
-
Gastblogger
Gastauteur
MarketingTribune - PolitiekStrategieMarketing
- 23 jan 2023 @ 11:00
- Gastblogger
'It's a wrap! Als ik het koude Davos straks heb verlaten, zijn dit mijn vijf take aways.' Hanneke Faber, die de wereldwijde voedseltak van Unilever leidt, participeerde er ook en deelt haar bevindingen tijdens het jongst leden World Economic Forum in Zwitserland.
1. Voedsel stond centraal tijdens #Davos2023 - omdat voedsel ook de kern vormt van de 'poly-crisis' (Davos-speak) van conflict, klimaat en stijgende kosten. Sinds Covid en de Oekraïne-oorlog marcheren honderden miljoenen meer mensen richting 'de hongerdood' (quote David M. Beasley). Het wereldwijde voedselsysteem moet dringend eerlijker, gezonder, veerkrachtiger en duurzamer worden. Het goede nieuws: zoals voormalig chef-kok van het Witte Huis Sam Kass opmerkte, is voedsel waarschijnlijk de enige industrie die daadwerkelijk netto positief kan worden - via regeneratieve landbouw.
2. De tijd voor Regen Ag 'pilots' is voorbij. We moeten Regen Ag nu opschalen, in de eerste plaats voor meer veerkracht. Unilever heeft een roadmap van meer dan 90 Regen Ag-programma's. Maar er is een grote groep ondersteuners voor nodig; en meer innovatieve financiering. Mijn favoriete sessies in Davos waren probleemoplossende fora met de hele waardeketen: boeren (Marco Minciaroni), inputmakers (Rodrigo Santos, Erik Fyrwald), grondstoffenhandelaren (Pilar Cruz), financiers (Berry Marttin), beleidsvormers (Diane Holdorf) en comms pro's (David Jones)- en ja, we hadden het over Regen-Fries-in-the-Metaverse. Nestlé CEO Mark Schneider en Pepsico's Jim Andrew zijn ook serieus over Regen Ag - goed!
3. Openbaar x Privé. #Davos heeft zijn gebreken, maar het blijft een unieke plek voor politici, ngo's en het bedrijfsleven om elkaars pad te kruisen. Op het uitstekende #Edelman Trust Barometer-panel herinnerde Helen Clark de voormalige premier van Nieuw-Zeeland, ons eraan dat hoewel de wereld gepolariseerd is, 'we misschien niet veel gedeelde waarden hebben, maar we hebben wel veel gedeelde belangen'.
4. #UnileverProud. Davos maakte me trots op het leiderschap van Unilever op zoveel gebieden. In het voedselsysteem. In opkomende markten. In Digital: Unilever was het enige bedrijf dat drie WEF Lighthouse awards ontving voor digitale fabrieken. In Duurzaamheid: onze eigen Kanaka Pal werd erkend als de Outstanding Corporate Social Entrepreneur van het WEF. En als Force for Good: ik had de eer om een nieuw partnerschap aan te kondigen met #GAVI, de Global Vaccine Alliance.
5. Girl Power. Hoopvol teken: er waren meer vrouwelijke leiders in Davos die verandering teweegbrachten dan ooit. Ik vond het geweldig om vrouwen als Sara Menker te zien, de CEO en oprichter van #Gro Intelligence, die om hoekjes kan kijken met haar big data; zoals Julia Collins, de CEO en oprichter van Planet FWD, die enorme transparantie in voedsel zal stimuleren met haar enorme LCA-database; en zoals agra's formidabele Agnes Kalibata, DSM's onstuitbare Geraldine Matchett, FOLU's Morgan Gillespy en The Nature Conservancy's Jennifer Morris. En bij wijze van primeur zat ik afgelopen maandagavond in een panel dat uit enkel vrouwen bestond– en het ging NIET over genderdiversiteit. Dat is vooruitgang!
Hanneke Faber
global president Nutrition Unilever
Lees hier het c.v. van Hanneke Faber (en haar lievelingsboek)
Lees ook: Is het wereldbeeld van 'poly-crisis' in Davos terecht? (NRC)
En: IMF-onderzoekers zien einde globalisering - deelmarkten in opkomst
-
Gastblogger
- Werkt voor: MarketingTribune
- Functie: Gastauteur
- Website:https://www.marketingtribune.nl
- Profiel »
- Regen Ag
- Hanneke Faber
- boer
- ambitie
- pilot
- Rotterdam
- Kanaka Pal
- scenario
- WEF Lighthouse award
- #Davos
- force fot good
- voedselssysteem
- honger
- it's a wrap!
- ideaal
- poly-crisis
- take aways
- merk
- Unilever
Laatste reacties
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- [onderzoek] '4 op de 10 Nederlanders koopt zo veel mogelijk...
- Jumbo stopt met vleesstunts na kritiek Wakker Dier
- Albert Heijn brengt paasassortiment tot leven met AI
- 'Kwart retailers heeft in 2030 geen winkelvoorraad meer '
- Magnum lanceert Euphoria en Chill - ijsdivisie in de verkoop
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Laatste Nieuws
- Hak bedankt voor choco-moes28-03-2024
- Retailers Plus en Coop in het rood28-03-2024
- Judith Hoogendoorn van Upfield:... 27-03-2024
- [onderzoek] Huismerkverpakking vaak... 27-03-2024
- Goudas Glorie brengt ode aan mensen... 26-03-2024
- Lize Verdegaal van Subway: 'Onze... 26-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing