[column] Prijzencarrousel in de autojungle

[column] Prijzencarrousel in de autojungle
  • Food-en-retail
  • 31 jan 2023 @ 11:23
  • Link
  • Leo van Sister
    Leo van Sister

    Merkcommissaris
    De Merkcommissarissen
  • Geen tag

In 2022 waren de prijzen van nieuwe auto’s een carrousel met slechts 1 standje, namelijk flink omhoog en dat is in 2023 helaas niet anders.

Als je nu, zoals ik zelf recentelijk in januari deed, dealers bezoekt met de intentie om een nieuwe auto te kopen dan kom je eigenaardige verkooppraktijken tegen. Het is een soort prijzenfestival, maar dan in negatieve zin. De marketing van nieuwe auto’s is in een nieuw en turbulent tijdperk terecht gekomen.

Foto: Century autogroep

Prijzen waren al flink gestegen door chips en grondstoffentekort

Talloze autobladen en dagbladen meldden al een tijd regelmatig dat nieuwe auto’s weer duurder zijn geworden en een steeds langere levertijd hebben. Dat geldt voor auto’s uit Europa, maar zeker ook voor die uit Azië. En vanaf begin 2023 is daarnaast de BPM verder gestegen. De overheid profiteert mee. Zo ben je voor een middenklasser van 35.000 euro alleen al zo’n 8.300 euro aan BPM en BTW kwijt.

Nu een nieuwe auto bestellen en toch nog meer moeten betalen bij aflevering

Een eerlijke autodealer, en die zijn er ook, meldt meteen al bij het verkoopgesprek dat er vanwege stijgende prijzen van chips, grondstoffen en lonen en tussen de datum van bestellen en afleveren (vaak tussen 6-12 maanden) er ook al een indicatieve prijsverhoging wordt gerekend. Of dat uiteindelijk ook zo is wordt pas bij aflevering duidelijk, maar verhogingen van 5-8% worden al voorzien en doorberekend.

Auto’s worden duurder. Nu ook nadat je een contract getekend hebt.

Maar ook komt het regelmatig voor volgens branchekenners dat bij het verkoopgesprek er niets of weinig over aanstaande prijsverhogingen wordt gemeld en dat particulieren die de auto vele maanden eerder al hadden besteld korte tijd voor de aflevering te horen krijgen dat ze een flink bedrag mogen bijbetalen. Dat zijn enigszins misleidende praktijken.

Het is maar de vraag wanneer je auto afgeleverd gaat worden

Iets waar de importeurs en autodealers zelf niet veel aan kunnen doen zijn de grillige levertijden van nieuwe auto’s. Niet alleen zijn die behoorlijk lang, 9 tot 12 maanden levertijd is al heel gewoon. Vervelender welicht is dat men überhaupt geen aflevermaand durft te noemen omdat men geheel afhankelijk is van de aanleverende fabrieken. Die met te weinig grondstoffen en chips produceren heel wisselend batches van een bepaald model en uitvoering. Niet meer - zoals tot een paar jaar geleden - op de vraag van de markt (kopers en dealers), maar op beschikbaarheid van de assemblage van materialen en chips.

 

Let op: de vermelde verkoopprijs is een niet-vaste prijs. Het is mogelijk dat de prijs door de fabrikant en/of de importeur wordt aangepast, bijvoorbeeld omdat de productiekosten van het voertuig aanmerkelijk blijken te zijn gestegen. Mocht de prijs van het voertuig worden verhoogd, dan zullen wij u daarvan zo spoedig mogelijk op de hoogte stellen. U heeft als particuliere consument vanaf dat moment tien dagen de tijd om alsnog kosteloos van de koop af te zien. (Bron: Hyundai)

 

Eerlijke communicatie bij autodealers is niet altijd het geval

Het is vreemd dat op vele websites van automerken en autodealers er soms geen of heel summier melding wordt gemaakt van de verwachte prijsverhogingen, terwijl ze dus wel integraal doorberekend worden.

Ook in de verkoopbrochures, die soms ook v.w.b. prijzen al gedateerd zijn, wordt er nauwelijks melding van gemaakt. Men volstaat vaak met een summiere mededeling dat de vermelde verkoopprijs een niet vaste prijs is of woorden van gelijke strekking.

Foto’s Renault en Mitsubishi

Merkencarrousel schept verwarring

Dat er gesjoemeld wordt op een andere manier inzake prijsstelling van auto’s blijkt uit de wedergeboorte van de eerst gekilde Mitsubishi ASX. Een voor ongeveer 380.000 Europeanen favoriete auto die zeer onderhoudsvriendelijk is (meermaals uitgeroepen tot de meest garage onvriendelijke auto). In 2020 liet Mitsubishi weten met de zo geliefde ASX te stoppen. Prompt regende het protesten uit heel Europa en voelde Mitsubishi zich in het najaar 2021 gedwongen om de ASX nieuw leven in te blazen.

Topgear noemt dit een luie rebadge

De nieuwe ASX heeft echter voor 98% het uiterlijk van de Renault Captur plus dezelfde motor, maar is volgeplakt met Mitsubishi logo’s. Het wonderlijke is dat de nieuwste ASX-uitvoeringen duurder zijn dan hetzelfde model en uitvoering Captur! Weliswaar heeft de ASX enige kleine features meer dan de Captur, maar dat terzijde. Ook geeft Mitsubishi 5 jaar garantie en Renault maar 2 jaar. Wat te denken geeft omdat Mitsubishi altijd bekend stond om zijn 7 jaar garantie. De ASX is dus gewoon een hele dure kloon van de Captur. De ASX heeft een hele grote schare fans, maar of de marketeers en verkopers die allemaal met deze prijzige kloon van de Captur meekrijgen is nog maar de vraag.

Ook Tesla zit in de prijzencarrousel

Zien we hier in Europa de prijzen telkens stijgen, in Azië is het andersom, althans bij Tesla in China. Tesla verlaagt de prijs van de Model Y en de Model 3 fors en worden bijna de helft goedkoper dan een Tesla in de VS. Daarmee staat de prijs van die modellen in de Volksrepubliek China op een laagterecord en kost een Tesla Model Y bijna de helft van wat dezelfde auto in thuismarkt de Verenigde Staten kost. De nieuwe prijs is in China een slordige 36.000 euro. In Amerika betaal je voor dezelfde auto ruim 62.000 euro. In Nederland is de goedkoopste Tesla 45.000 euro.

Foto: Stellantis

Duurzaamheid wordt gelukkig steeds belangrijker

Gelukkige bijkomstigheid is dat automerken veel meer op duurzaamheid insteken. Met de keuze van materialen, met de soort motoren en vooral met EV, maar ook door een langere levensduur en bij sommige merken al de mogelijkheid om je jong tweedehandse auto te refurbishen.

Met name het grote autoconcern Stellantis met merken als Peugeot, Citroën, Opel, Fiat, Chrysler e.a. zet hier stevig op in. De levensduur van nieuwe en van tweedehands auto’s moet  en zal veel langer kunnen en dat wil het concern faciliteren. (Bron: Erwin Wijman, autojournalist).

Nieuwe auto, toch nog maar even wachten?

De prijzen van nieuwe auto’s liggen dus op een behoorlijk hoog niveau en de stijging gaat nog wel even door. Misschien is het slimmer om de aankoop van een nieuwe auto gewoon een tijdje uit te stellen totdat prijzen normaliseren en levertijden weer beheersbaar worden. Of weten slimme importeurs en autodealers een passend antwoord te vinden op de huidige junglepraktijken waar de consument de enige is die de rekening betaalt?

De marketeers in deze markt zullen zich steeds opnieuw moeten aanpassen. Nu is het een fabrikantenmarkt geworden, terwijl het toch eigenlijk een prettig evenwicht tussen vraag en aanbod zou moeten zijn.

Zelf heb ik uiteindelijk niet willen wachten met de aanschaf van een nieuwe auto en na een gedegen oriëntatieronde bij meerdere merken, dealers en modellen voor een nieuwe Kona hybrid gekozen. Vanwege zijn zuinigheid, zijn vele veiligheidsgadgets en omdat de dealer na stevig aandringen mijnerzijds akkoord ging met de door mij gewenste inruilprijs. Nu nog wel even 10 maanden wachten totdat hij geleverd wordt…

 

 

 

Leo van Sister

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken