[column] De impact van Apples VR-headset op de detailhandel en 5 essentiële factoren

[column] De impact van Apples VR-headset op de detailhandel en 5 essentiële factoren
  • Food-en-retail
  • 10 jul 2023 @ 10:30
  • Link
  • Gastblogger
    Gastblogger

    Gastauteur
    MarketingTribune
  • Geen tag

Dominik Angerer, CEO en mede-oprichter van het headless CMS Storyblok, over het potentieel van Apple's VR-headset om een nieuw tijdperk van 'immersive detailhandel' te ontketenen.

Onlangs onthulde Apple zijn nieuwe virtual reality (VR) headset, Apple Vision Pro, en het heeft het potentieel om alles te veranderen. Met zijn geavanceerde ontwerp, geavanceerde hardware, immersive software-ecosysteem en mogelijkheden voor gebruik in verschillende sectoren, is de consensus dat dit langverwachte gadget de VR-ruimte kan transformeren en daarmee het leven zoals we het kennen. Tim Cook noemde het "het eerste Apple-product waar je doorheen kijkt, en niet naar." Bovendien blijkt uit een recent onderzoek uitgevoerd door Storyblok dat 60 procent van de zakelijke leidinggevenden gelooft dat de Apple-headset een 'iPhone-moment' zal zijn voor VR en augmented reality (AR).

Voor retailers roept dit natuurlijk allerlei vragen op. Voornamelijk, wat betekent dit voor de toekomst van de detailhandel en hoe kan ik er deel van uitmaken?

Om de eerste vraag te beantwoorden, is het goede nieuws dat deze technologie - vrij letterlijk - een hele nieuwe wereld aan kansen met zich meebrengt. Neem bijvoorbeeld de winkelervaring. Hoewel sociale media platforms een geweldige manier zijn om nieuwe trends te tonen en de vraag te inspireren, moeten klanten nog steeds online bestellen om kleding te passen. Met VR wordt het mogelijk voor consumenten om via een interactieve etalage in een virtuele omgeving online hun favoriete winkelier te bezoeken en virtueel een nieuwe look uit te proberen, allemaal vanuit het comfort van hun eigen huis. Hetzelfde geldt voor de mogelijkheid voor mensen om interieurproducten, zoals een nieuwe bank, in 3D en op ware grootte in hun huis te bekijken. Het resultaat is een nieuwe kans om een spannende, probleemloze winkelervaring te creëren die fysieke grenzen overstijgt en het speelveld opent voor alle niveaus van detailhandel.

Maar hoewel de potentiële innovatievoordelen van de VR-revolutie enorm lijken, zijn er nog steeds een aantal belangrijke overwegingen voor retailers bij het voorbereiden om eraan deel te nemen:

1.         User Experience

Het belangrijkste is de user experience (UX). In tegenstelling tot 2D-ontwerp is de VR-ervaring er een van een 360-graden wereld. Het creëert een unieke mogelijkheid om alle menselijke zintuigen te stimuleren in een volledig immersive, interactieve reis en het is belangrijk om hiermee rekening te houden bij het bouwen. Dit vereist intuïtieve navigatie en naadloze interactie, waardoor het gevoel van aanwezigheid wordt versterkt en de virtuele UX boeiender en aantrekkelijker wordt. Hoewel de meeste ontwerpers misschien goed thuis zijn in het ontwerpen van mobiele apps en dergelijke, vereist dit een hele mindset als het gaat om het ontwerpen van controls, feedbacksystemen en de visuele aanwijzingen die nodig zijn om deelnemers moeiteloos door het virtuele rijk te leiden.

2.         Productinteractie

Ook productinteractie is iets om over na te denken. In de virtuele wereld verwachten consumenten dat ze op een realistische manier met producten kunnen interacteren. Gedetailleerde 3D-modellen, nauwkeurige texturen en de mogelijkheid om objecten te manipuleren, kunnen de winkelervaring verbeteren. Er is ook een mogelijkheid om nog een stap verder te gaan. Bijvoorbeeld, om een extra laag toe te voegen aan de productervaring, stelt de Levi's Time Square-winkel shoppers in staat om hun jeans aan te passen met foto's, afbeeldingen en tekst die zijn ontworpen door lokale kunstenaars voor hun eigen individuele look. Ook biedt ASOS zijn eigen virtuele catwalk waar klanten ervoor kunnen kiezen om modellen een product te zien dragen via hun smartphone. Op deze manier gaat het erom klanten een manier te bieden om de producten te ervaren die te koop zijn op een manier die normaal gesproken is voorbehouden aan fysieke winkelruimtes - zo niet zelfs beter.

3.         Technische infrastructuur

Een op VR gebaseerde aanpak vereist dat retailers gemakkelijk virtuele, augmented en andere immersive content kunnen maken, onderhouden en aanpassen. Het vereist ook dat die content eenvoudig kan worden geïntegreerd in bestaande marketingkanalen - IoT, sociaal, e-mail, virtuele winkel - zonder de noodzaak van langdurige ontwikkelingsprojecten. Toch is het verrassend hoeveel grote wereldwijde retailers marketingtechnologiestacks hebben die lijken op het monster van Frankenstein.

We voeren regelmatig onderzoek uit naar de stand van CMS in het Verenigd Koninkrijk en de bevindingen tonen aan dat de meerderheid van de bedrijven nog steeds verouderde en inflexibele CMS-systemen gebruikt om hun marketing uit te voeren. Zo zei 55 procent dat ze meerdere CMS-systemen moesten gebruiken. Het gebruik van meer dan één CMS kan zorgen voor ongeorganiseerde workflows, het isoleren van content en communicatieproblemen, evenals het verhogen van de kosten en het verminderen van de efficiëntie - nauwelijks het recept voor een immersive toekomstbestendige UX.

Om het botweg te zeggen, als uw bedrijf moeite heeft om efficiënt zijn bestaande website te beheren, gepersonaliseerde communicatiecampagnes te produceren en content op zijn kanalen effectief te beheren zoals het nu is, zal het toevoegen van complexere geavanceerde technologie nooit werken. Dit betekent niet alleen dat u bijvoorbeeld een headless CMS-platform moet hebben - het betekent ook dat u ervoor moet zorgen dat uw gegevensinfrastructuur in orde is. Effectieve marketing draait op gegevens en dat geldt des te meer voor VR-ervaringen.

4.         Inclusie en toegankelijkheid

Dat gezegd hebbende, is het belangrijk om niet meegesleept te worden door de verleiding van een nieuwe innovatieve sprong en uw basis uit het oog te verliezen. Aangezien VR-technologie nog in opkomst is, hebben niet alle consumenten toegang tot de benodigde apparaten. Sterker nog, er wordt gemeld dat de nieuwe Vision Pro $3.499 zal kosten - nog hoger dan de geschatte prijs van $3.000 - waardoor het voor sommige consumenten onbereikbaar is totdat de prijzen dalen. Retailers moeten daarom hun traditionele aanwezigheid in e-commerce handhaven en een inclusieve strategie overwegen die alle klantensegmenten bedient.

5.         Digitale storytelling

Veel retailers investeren al veel in hun 'merkverhaal': een unieke kans om uw merkoorsprong, identiteit, waarden en visie in één keer over te brengen. Als het goed wordt gedaan, kan het niet alleen de perceptie en gevoelens van klanten ten opzichte van uw merk transformeren, maar ook een sterke invloed hebben op conversieratio's, vooral in e-commerce. Een virtuele etalage biedt een uniek platform om dit een stap verder te brengen door immersive verhalen te weven rond uw merk en producten, waardoor de klantverbinding verder wordt versterkt.

Uiteindelijk is er, zelfs met de aanstaande lancering van Apple's headset, nog een lange weg te gaan voordat we de volledige effecten van de VR-revolutie kunnen zien. Dit betekent echter niet dat retailers zich de conversatie kunnen veroorloven te negeren. Zoals eerder gedemonstreerd bij grote innovatiesprongen, zullen degenen die tijdig aandacht schenken aan het voortouw nemen in de VR-race. Door alvast meer virtueel te gaan denken en ervoor te zorgen dat ze een goede basis hebben met een solide, intuïtieve UX en een goede, moderne technische infrastructuur, kunnen retailers hun online aanwezigheid in het heden verbeteren terwijl ze klaar blijven voor een hele nieuwe wereld van mogelijkheden die komen gaat.

Dominik Angerer
CEO en mede-oprichter van het headless CMS Storyblok

Gastblogger

Laatste reacties

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

Partners:

Brand Builders
ChannelUp
Young Perfect

Whitepapers


  • MarketingTribune.nl/food-en-retail is het toonaangevende informatieplatform voor en over retail in Nederland. Nieuws, meningen, achtergronden, trends op het gebied van detailhandel en e-commerce? Geen professional in retail kan zonder.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken