[column] De laatste auto
Mijn moeder reed er ooit in rond: in een Daf 33. Later een Daf 44. Respectievelijk donkergroen en okergeel. Kleuren, waarin je tegenwoordig amper nog een auto ziet rondrijden. De personenauto’s van het merk Daf overigens ook niet. Voorbij. Net als de fabriek, waarin ze ooit werden gebouwd.
Aanbod vleesvervangers het kleinst bij Aldi
Van de vijf grootste supermarktketens heeft Aldi het geringste aanbod in vleesvervangers, blijkt uit onderzoek van Wakker Dier. Slechts 12 procent van de producten in het versschap met vlees en vis voor het avondeten is bij Aldi een vega(n) vervanger.
Bits of Freedom met KesselsKramer op de bres tegen online censuur
Deze week gaat de nieuwe Europese wet in die mensen beter beschermt tegen censuur, privacyschending en bias via algoritmen. Bits of Freedom lanceert nu met KesselsKramer de website jouwplatformrechten.nl, waarop je in normale-mensen-taal kunt lezen wat deze wetten voor jou betekenen.
EasyJet komende drie jaar officiële partner Eurovisie Songfestival
EasyJet is voor de komende drie jaar de officiële luchtvaartmaatschappij van het Eurovisie Songfestival. In mei dit jaar vervoert de luchtvaartmaatschappij duizenden Eurovisie-fans naar het evenement in Malmö, Zweden.
19 maart BCE2024: 'Het is waardevol om kennis over branded content uit te wisselen'
Bram de Leeuw is Creative Strategy Director &C the BrandStudio en een van de sprekers tijdens het Branded Content Event. Hij hoopt het in 2024 ‘een beetje luchtig te houden’.
Seepje: ‘Koop onze flessen niet meer’
Zeepmerk Seepje roept Nederlanders in een landelijke OOH campagne op om te stoppen met het kopen van hun flessen. Hiermee introduceert het merk hun nieuwe navulbare shampoo en shower gel. De campagne is in een volledig nieuwe huisstijl en werd ontwikkeld door creatief bureau Higuita.
CBb: geen boete tabaksfabrikanten, reclameverbod te ruim geïnterpreteerd
Het College van Beroep voor het bedrijfsleven (CBb) heeft een groot aantal boetes, die door de staatssecretaris van Volksgezondheid, Welzijn en Sport zijn opgelegd aan elf tabaksfabrikanten en -groothandelaren, van tafel geveegd.
Coca-Cola zet K-pop in bij nieuwe smaak
Coca-Cola introduceert de eerste Coca-Cola Creations van 2024: Coca-Cola K-Wave Zero Sugar. De limited edition variant is geïnspireerd op K-pop, een Zuid-Koreaanse subcultuur die wereldwijd populair is door de bijbehorende popmuziek, films en beauty- en fashiontrends.
Campagne benadrukt belang nabijheid familie voor kankerpatiënt
Familiehuis Daniel den Hoed laat met een confronterende campagne zien hoe belangrijk het is dat kankerpatiënten en familie dichtbij elkaar zijn tijdens de behandeling: hoe dichterbij, hoe beter.
[Esprix] 'Effectiviteit is voor eenieder verschillend'
Het kan nog net, inzenden voor de Esprix is mogelijk tot 22 februari. In dat kader het laatste 3-vragen interview uit deze reeks: juryvoorzitter Nina de Ridder in gesprek met Gerben van Walt Meijer, juryvoorzitter van de categorie Business to consumer.
BCE24: 'Relevant zijn als merk is een antwoord bieden op dingen waar je doelpubliek van wakker ligt'
Inge Moerenhout is Director Commercial Partnerships en Ilse Van Rillaer is B2B Marketing Manager & Commercial Partnership Manager, beiden bij Studio 100 Benelux. Tijdens het Branded Content Event onthullen zij ‘de magie’ van Studio 100: ‘Straffe content en creativiteit zullen blijvend het verschil maken in een meer en meer artificiëlere wereld.’
Europese Commissie start onderzoek TikTok naar inbreuk DSA
De Europese Commissie is een formeel onderzoek gestart naar TikTok om te beoordelen of het sociale mediabedrijf mogelijk inbreuk heeft gemaakt op de Digital Services Act (DSA).
Hunter Douglas wint R+T Innovation Award 2024
Hunter Douglas kondigt aan tijdens de R+T Innovation Award 2024 zilver in de categorie Interior Sun Shading Systems in de wacht gesleept te hebben voor het revolutionaire product 'Aura Illuminated Shades'.
Glasnost en Walkie Talkie sluiten strategisch partnerschap
Creatief pr-bureau Glasnost en het Belgische pr-bureau Walkie Talkie sluiten, na drie jaar samenwerken voor merken in tech en FMCG, een strategisch partnerschap.
[column] De gemiste kans in sportsponsoring
Reinjan Prakke is bij audio agency Airborne verantwoordelijk voor de verhalende podcastproducties. Vanuit zijn liefde voor het vertellen van onderhoudende verhalen in audio, vraagt hij zich af waarom sportsponsoring vaak zo oppervlakkig is, terwijl de mogelijkheden om verdieping te geven voor het oprapen liggen.
[column] De Gen Z-code ontrafeld
De uitdaging voor marketeers die met Gen Z willen communiceren is vooral het loslaten van alle regels die voor de andere generaties gelden, zo luidt het advies van onze columniste Paola Cassone.
John Meulemans vertrekt bij Endeavour
Strategy director John Meulemans verlaat bureau Endeavour medio maart 2024. Hij stond veertien jaar aan het roer als oprichter van de Influencer Marketing & Social Media propositie, die eind 2010 als '3sixtyfive' begon en in 2022 verder ging onder de naam Endeavour.
Peugeot integreert ChatGPT in cockpit
Peugeot gaat ChatGPT aanbieden, de service wordt geïntegreerd in de i-Cockpit. De techniek fungeert als vraagbaak voor talloze vragen en verzoeken via de spraak assistent.
FCB-sterren Lewandowski en Gündoğan nieuwe gezichten Ambilight TV
Voetbalsterren İlkay Gündoğan en Robert Lewandowski van FC Barcelona worden het ‘gezicht’ van Philips Ambilight TV. De voetballers hebben de Ambilight TV’s uitgebreid getest en zullen in komende periode hun ervaringen delen, belooft het merk.
Onderzoek: AI steeds vaker metgezel in klantreis
Artificial Intelligence (AI) maakt een opkomst in de digitale en fysieke klantreis van de consument. Zo geeft één op de vijf (19%) consumenten tussen de 18 en 30 jaar aan AI te raadplegen voor advies over hun aankopen.
[branded content] De Opkomst van de Algoritmische Media
Ontdek de nieuwste trends in digitale marketing en leer hoe algoritmen de advertentiewereld transformeren. Verfijn je vaardigheden voor 2024 door inzicht te krijgen in tracking, targeting en het optimaliseren van campagnes.
Maandag benoemt Suzanne van der Cammen als Chief Marketing Officer
Suzanne van der Cammen is per februari 2024 aangesteld als Chief Marketing Officer bij Maandag en is daarmee onderdeel van de C-suite van Maandag.
Vierde campagne PostNL zet in op makkelijk retourneren
PostNL heeft haar nieuwe campagne 'Retour aan de deur’ gelanceerd. Dit is de vierde campagne in de reeks onder de nieuwe vlag ‘Tot snel. PostNL’.
BBP lanceert nieuw event: Retail Media Day op 28 mei
In 2028 groeien de bestedingen aan retailmedia wereldwijd tot naar schatting 161 miljard euro. Retailmedia is ‘the next big thing’ wordt daarom gezegd. Om het kaf van het koren te kunnen scheiden en volledig up to date te komen, lanceren BBP Media-titels MarketingTribune en Twinkle daarom samen '#RMD24': Retail Media Day op 28 mei . Block the date!
AMMA-jurering 2024 van start
De jaarlijkse zoektocht naar de meest innovatieve en impactvolle prestaties binnen de media-industrie is vanaf deze week in volle gang: de jurering voor de Annual of Master in Media Awards (AMMA Awards) is van start gegaan.
[column] Top 5-TikTok-trends: howdy met Beyonce, oma's GHB & verrassende carriereswitch
TikTok biedt entertainment, inspiratie én informatie (hallo, nieuwe zoekmachine) voor jong en oud, en is zonder twijfel here to stay. Om bij te blijven, praten TikTok-experts Justine en Thamar van creatief contentbureau C2B je wekelijks bij over de nieuwste trends, virals en highlights op dit fascinerende platform.
[Esprix] 'De perfecte voedingsbodem voor lef'
Inzenden voor de Esprix kan nog tot 22 februari a.s. Voorafgaand aan de jurering is er de traditionele 3-vragenserie met de juryvoorzitters. Dit keer juryvoorzitter Joeri Jansen in gesprek met Nina de Ridder, juryvoorzitter van de categorie Durables.
Medipoint introduceert zorghulpmiddel Travixx Lumière
Medipoint, de grootste aanbieder van zorghulpmiddelen in Nederland, introduceert de Travixx Lumière. Dat is een nieuwe rollator waarmee senioren beter en veiliger voor de dag kunnen komen.
[column] Hé Tony's! Wat is er gebeurd?
Merken die nauwelijks een maatschappelijke missie hebben doen schaamteloos aan greenwashing en worden geregeld tot B Corp verheven en dan maken jullie, Tony’s Chocolonely, hèt voorbeeld van een merk met een missie, een platte verkoopcampagne.
Kareem Kaddouri van Brooks Running: 'Mijn held is mijn vader'
Kareem Kaddouri is Benelux Marketing Manager voor Brooks Running, 28 jaar oud, half Nederlands, kwart Engels, kwart Irakees en gek van hardlopen. ‘Ik hou van het sociale aspect en het kunnen verleggen van mijn grenzen.’ Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden.
[Marketing the Rainbow #51a] Hoe het mormoonse Marriott de regenboog omarmde
De ‘hospitality’ industrie is al heel lang bezig met Marketing the Rainbow.
Digital Heroes gaat verder als OrangeValley voor optimalisatie digitale media
Per 1 maart 2024 gaat creatieve media agency Digital Heroes verder onder de naam OrangeValley. Digital Heroes is al sinds 2023 onderdeel van OrangeValley Group en levert resultaatgerichte media campagnes met behulp van geavanceerde data-analyse.
Patricia Veldhuis nieuwe hoofdredacteur NRC
Patricia Veldhuis wordt de nieuwe hoofdredacteur van NRC. Op dit moment is Veldhuis al hoofdredacteur ad interim van NRC.
Swapfiets lanceert nieuwe Europese campagne
Fietsaanbieder op abonnement Swapfiets - die van de blauwe voorband - lanceert een nieuwe campagne in al zijn acht Europese marketen, te weten Nederland, Duitsland, België, Denemarken, het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Oostenrijk en Spanje. De campagne is van creatief bureau Unknown en opgenomen in Denemarken.
Bureau Narrative Labs voegt zich bij Only creative entrepreneurs
Het strategische communicatiebureau Narrative Labs sluit zich als eerste Engelstalige bureau aan bij Only creative entrepreneurs.
Muller (Ahold Delhaize): 'tijden van grote prijsstijgingen voorbij'
Voor het eerst sinds 2021 ziet Ahold Delhaize in Europa weer meer producten langs de kassa's gaan. De tijden van grote prijsstijgingen zijn volgens topman Frans Muller voorbij, nu het inflatiepercentage daalt.
Milan Slikker van Nestlé: 'Ook voor managing directors moet marketing een verplichte achtergrond zijn'
Milan Slikker is Business Excecutive Officer Confestionary bij Nestlé Nederland. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert hij op een aantal steekwoorden: ‘Ik zou deze rol als managing director niet kunnen doen als ik niet ook een marketeer zou zijn.’
Gemiddelde NPS Nederlandse autoverzekeraars is +58
Nederlandse autoverzekeraars scoren gemiddeld een NPS (Net Promoter Score) van +58. ZLM krijgt de hoogste NPS (+96), De Goudse de laagste met +15. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Autoverzekeringen van Multiscope.
Sportmarketingbureau TDE wordt On Your Marks
Sportmarketingbureau TDE gaat verder onder de nieuwe naam On Your Marks. Met deze wijziging onderstreept het bureau naar eigen zeggen ‘een nieuwe fase, waarbij de inzet het vernieuwen van sportmarketing is.’
John de Wolf speelt Cupido voor Feyenoord-supporters
Feyenoord, John de Wolf en Univé helpen op deze Valentijnsdag Feyenoord-supporters die iets goed te maken hebben bij hun partner – of gewoon iets liefs willen doen – met het maken van een Valentijnsvideo.
Veiling nieuwe 5G-frequenties kan eindelijk beginnen
Met de publicatie van de veilingregels voor 5G-frequenties in de Staatscourant is er eindelijk, jaren later dan gepland, groen licht voor de verkoop van radiofrequenties voor snel mobiel internet. De veiling zou nog voor de zomer van 2024 moeten plaatsvinden.
Jubilerende KNRM wil breder publiek aanspreken met YouTube-serie
Dit jaar viert de Koninklijke Nederlandse Redding Maatschappij (KNRM) haar 200-jarige bestaan. In het kader van dat jubileum en om een breder publiek, vooral jongeren, aan te spreken, werkt KNRM samen met online videomaker en presentator Govert Sweep (25).
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Meest gelezen
- Albert Heijn, Praxis en Kruidvat elk 4 keer genomineerd voor...
- Kruidvat wil autoriteit op gebied van beauty worden
- [marketeer 197] Margot van Hulsteijn - marketing directeur...
- Woedend wint Samsung Climate Solutions pitch
- Chocomel aast op samenwerking met Hak
- [column] Merken bouwen is mensenwerk (en veel geduld hebben)
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing