Biografie Sinds april 2009 werk ik voor MarketingTribune als (eind)redacteur voor het magazine en sinds september 2013 ben ik ook contentmanager voor onze website in het bijzonder marketingtribune.nl/design. De focus van ons platform over design ligt op packaging, visual id en digital design. Bloggers welkom! Mail me met nieuws en andere wetenswaardigheden op design@marketingtribune.nl.
Nanny Kuilboer


Tjiep nieuwe mascotte van CheapTickets.nl
Online reisorganisatie CheapTickets.nl viert zijn 22e met de introductie van goudgele vogel Tjiep en het trakteren op gratis tickets, vouchers en deals, waaronder drie geheel verzorgde citytrips.

DOSSIER RETAILMEDIA Marketeers op stelling
Is retailmedia echt de revolutie die sommigen prediken? Streven de uitgaven aan retailmedia daadwerkelijk binnen no time die aan lineaire tv voorbij? Zal inderdaad een kwart van de winst van retailers afkomstig moeten zijn van media? Of is het een vanzelfsprekende evolutie in medialand en is retailmedia slechts een van de vele tools van performance marketeers, zoals Rob Revet stelt in zijn reactie op onze stelling ‘Alle Nederlandse retailers moet uitgever worden.’

Podcastserie 'De Stiefmoedermoord' van AD is debuut van alliantie Podster/Airborne
De Zweede podcasthit ‘De Stiefmoedermoord’ is nu ook te beluisteren in het Nederlands dankzij een samenwerking tussen het Algemeen Dagblad, de Deense start-up Podster en Airborne. In deze true crime-podcast probeert een Zweedse onderzoeksjournalist te achterhalen of de juiste persoon is veroordeeld voor een moord in huiselijke kring.

Uitgever Zwijsen brengt ode aan alle leerkrachten van groep 3
Zwijsen, uitgever van ‘Veilig leren lezen’, lanceert de opvolger van deze leesmethode door één specifieke leerkracht in het zonnetje te zetten. Zij vertegenwoordigt alle leerkrachten die onze kinderen leren lezen in groep 3.

Wehkamp lanceert nieuwe positionering met shoppable campagne
Wehkamp lanceert een shoppable campagne met presentatrice Leonie ter Braak in de hoofdrol. Door de QR-codes op het scherm te scannen kun je de items meteen shoppen. Het is de eerste campagne van Wehkamp onder de door Dentsu Creative ontwikkelde herpositionering ‘Het mooie van nu’.

Belgische The Arena Group gaat stadions Nac Breda, FC Utrecht en FC Den Bosch exploiteren
Het Belgische The Arena Group exploiteert voetbalstadions op niet-wedstrijddagen voor bedrijfs- en andere evenementen. In België werkt het Gentse bedrijf al met zeven voetbalclubs en in Nederland gaat het aan de slag in de stadions van drie clubs uit Eredivisie en de Eerste Divisie: Nac Breda, FC Utrecht en FC Den Bosch.

Netprofiler lanceert eerste Nederlandse podcast over marketplaces
Digital agency Netprofiler lanceert ‘Marketplaces de Podcast’; de eerste Nederlandse podcastserie over marketplaces als Bol.com en Amazon. Initiatiefnemers zijn Lucas Bassa en Joost Legebeke, beide Lead Consultant Marketplaces bij Netprofiler

Albert Heijn meest succesvolle soundlogo van Nederland
Tijdens de eerste editie van de Nederlandse Sound Logo Top-30 viel de jingle van Albert Heijn in de prijzen. Douwe Egberts en Kruidvat bekleden de 2e en 3e positie. De gehele ranglijst bevat 30 in Nederland gebruikte merkgeluiden en is een initiatief van sonic branding agency Tambr en neuromarketingbureau Unravel.

Inspirerende 40 2023: Too Good To Go houdt stand op het hoogste podium
Zojuist werd tijdens 'Impact on the beach' de nieuwe ranglijst van de 'Inspirerende 40' bekend gemaakt. Voor de 5e keer werd voedselverspillingsplatform Too Good to Go nummer 1. Verrassend is dat ASML binnenkomt op nummer 2.

Onderzoek: 'Nederlander blijft trouw aan fysieke supermarkt'
Uit het Adyen Retail Report blijkt dat Nederlanders kleding, meubels en multimedia steeds vaker online kopen, maar dat de fysieke supermarkt stand houdt.
![[GPCM 2023] De jury staat in de startblokken...nog 1 dag om in te schrijven en nog 3 dagen om je case in te sturen!](/templates/img/lazyload.gif)
[GPCM 2023] De jury staat in de startblokken...nog 1 dag om in te schrijven en nog 3 dagen om je case in te sturen!
Zend in en geef het werk waar je trots op bent het platform dat het verdient! 31 oktober 2023 worden de Grand Prix Content Marketing Awards uitgereikt en daar wil je bij zijn. De deadline voor inschrijven is 13 september 2023 en voor het daadwerkelijk inzenden van de case(s) is 15 september 2023, De jury van 2023 bestaat uit enthousiaste en ervaren professionals uit allerlei sectoren van het vak en staat in de startblokken.

Pearle Studio verandert naam in GrandOptical
100 Pearle Studio-winkels in Nederland (voorheen Eye Wish) krijgen een nieuwe naam: GrandOptical, een merk van GrandVision. ‘Met de naamswijziging van Pearle Studio naar GrandOptical kiest GrandVision voor een dual brand-strategie met de merken Pearle en GrandOptical die elk een eigen positionering kennen en een eigen groep klanten bedienen.’

Bos Ice Tea lanceert limited edition met Zuid Afrikaans rugbyidool Siya Kolisi
Het Zuid-Afrikaanse merk Bos Ice Tea lanceert in samenwerking met het Zuid-Afrikaanse rugby-icoon Siya Kolisi, zijn vrouw Rachel Kolisi en de Kolisi Foundation een limited edition. Van elke fles verkochte fles gaat 5 procent naar de Kolisi Foundation. Het design is geïnspireerd op het township Zwide, waar Kolisi opgroeide.

113 Zelfmoordpreventie herdenkt World Suicide Prevention Day met documentaire en speciale song
In het kader van ‘World Suicide Prevention Day’ is 113 Zelfmoordpreventie een samenwerking aangegaan met voormalig The Voice of Holland-winnaar Dani van Velthoven.

Ook Sinterklaas moet eraan geloven, krijgt tips van Essent en gaat aan de Stroomboot
Essent heeft de handen ineengeslagen met producent Messercola en distributeur Just Entertainment als vriend van de 5e editie van ‘De Grote Sinterklaas Film’. Met deze samenwerking wil de marktleider het onderwerp verduurzamen en besparen laagdrempeliger maken.

Onderzoek BNO: 'Verregaande automatisering door AI zal een wissel gaan trekken op creativiteit'
Om een beeld te krijgen van de invloed van AI op de designpraktijk heeft de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO) aangesloten ontwerpers en bureaus bevraagd over het gebruik en de impact van AI.

Anne-Wies Bouritius nieuwe marketinglead bij Brandt & Levie
Anne-Wies Bouritius is 1 september 2023 gestart als nieuwe marketinglead bij Brandt & Levie. Brandt & Levie haalde eerder dit jaar groeikapitaal op en Bouritius gaat de worstmakers helpen om Europees te groeien

Onderzoek restaurantketens: Proeflokaal Bregje hoogste NPS en Happy Italy de laagste
De grootste restaurantketens van Nederland scoren gemiddeld een Net Promoter Score (NPS) van +72. Dit blijkt uit de Nationale Benchmark Restaurantketens, een onderzoek van Multiscope onder ruim 5.000 Nederlanders.

Jurylid GPCM Annika Visser: 'Ik ga steeds meer terug naar fysieke tijdschriften'
Annika Visser is al ruim veertien jaar werkzaam in het marketing- en communicatievak als interim manager onder de naam Buro Marktzicht. Daarnaast is zij jurylid van de Grand Prix Content Marketing in de categorie Bekroningen Creatie. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden.

Jeugdfonds Sport en Cultuur luidt noodklok
Het aantal aanvragen van gezinnen die door armoede de contributie of het lesgeld voor een sport- of cultuurclub niet kunnen betalen, is met maar liefst 20 procent toegenomen. Jeugdfonds Sport & Cultuur luidt de noodklok en lanceert de campagne ‘Kies een club’.

The Good Roll goes superheld
Het Nederlandse The Good Roll meet zich een superheldenjasje aan. In samenwerking met creatief bureau Heldergroen lanceert het duurzame toiletpapiermerk een limited edition collectie met een wikkel in superheldenstriptekenstijl.

Inzenden voor Audify Awards kan tot en met 15 september 2023
Op 12 oktober 2023 bekroont Audify de beste audioreclame. Er zijn vier awards te verdienen: de beste radiocommercial en podcastreclame volgens de vakjury, de publieksprijs en er is een award voor de audio-ambassadeur van het jaar.

Onderzoek Salesforce: 'Nederlandse consument wil weten of hij met een persoon of een AI in gesprek is'
Uit het jaarlijkse Connected Customer-onderzoek van Salesforce blijkt dat meer dan de helft van de Nederlanders de ontwikkelingen op het gebied van AI ‘met een enigszins ongerust en bezorgd gevoel’ volgt. Dit in tegenstelling tot andere landen waar de nieuwsgierigheid overheerst, aldus Salesforce.

Denim is trots op saaiheid eigen product
In de nieuwe campagne ‘Proud to be boring’ van zonnepaneelmerk Denim in samenwerking met bureau This Agency omarmt het bedrijf de ‘saaiheid van solar’.

Radio Joe gaat landelijk met hits uit jaren '70, '80 en '90
Vandaag, 1 september 2023, lanceert DPG Media de nieuwe radiozender Joe met hits uit de jaren 70, 80 en 90. Tijdens de opstartfase presenteren verschillende Qmusic-DJ’s tijdelijk op de zender, waarbij de focus op muziek ligt. Joe is landelijk te ontvangen via FM, DAB+ en online.

GRAND PRIX CONTENT MARKETING 2023 De jury stelt zich voor...
Dinsdag 31 oktober 2023 worden de Grand Prix Content Marketing-awards uitgereikt. De deadline voor inzenden van cases is 13 september 2023. De jury van 2023 bestaat uit enthousiaste en ervaren professionals uit allerlei sectoren van het vak.

Nomineren voor de Lush Prize 2024 geopend
De Lush Prize beloont jaarlijks de beste initiatieven die erop gericht zijn dierproeven volledig uit te bannen. Nomineren voor editie 2024 kan vanaf nu.

Bugaboo is B Corp gecertificeerd
Steeds meer Nederlandse bedrijven en bureaus sluiten zich aan bij de B Corp-beweging, zo ook kinderwagenmerk Bugaboo. Lise Hordijk, Environment, Social en Corporate Governance (ESG) Manager bij Bugaboo: ‘Bugaboo zet zich verder in om een positievere invloed op de wereld te hebben voor toekomstige generaties, door zich aan te sluiten bij het wereldwijde collectief van bedrijven die voldoen aan de hoge normen voor sociale en ecologische impact.’

Jurylid GPCM Thijs Jaski van Yune: 'Pak de kans om met jouw case de toekomst van ons vak te schetsen'
De juryleden van de Grand Prix Content Marketing staan in de startblokken om de cases vanaf 13 september 2023 te beoordelen. Aan het woord Thijs Jaski, Managing Director van video- en contentmarketingbureau Yune: ‘Content wordt, mede door platformen als TikTok, rauwer, ongepolijster, wellicht zelfs zuiverder en eerlijker.’ Thijs jureert de categorie Bekroningen Creatie.

Holland Casino lanceert nieuwe commercial Enigma
De nieuwe commercial van Holland Casino ‘Enigma’ - in samenwerking met Indie Amsterdam - moet invulling geven aan het thema ‘Leef spannend’ en is de opvolger van ‘Alles op rood’.
![[onderzoek] '72 procent werknemers vindt dat fiets van de zaak thuishoort in mobiliteitsregeling'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] '72 procent werknemers vindt dat fiets van de zaak thuishoort in mobiliteitsregeling'
Vier jaar geleden stimuleerde nog maar 18% van de werkgevers de fiets voor woon-werkverkeer. Dit is inmiddels gestegen naar ongeveer 33% blijkt uit onderzoek van ALD Automotive onder ruim 1.100 Nederlanders.

Drie nieuwe consultants voor DVJ Insights
Marktonderzoeksbureau DVJ Insights heeft drie nieuwe consultants aangesteld voor het Global Consultants-team. Van links naar rechts: Pavi Chandrasekaran, Joyce Pakkert en Dominik Ebbers.

Crisp lanceert eerste inhouse geproduceerde tv-commercial
Online supermarkt Crisp lanceert zijn eerste inhouse geproduceerde tv-commercial: ‘Zie dat je supermarkt maar eens doen.’
![[onderzoek] 'Veel organisaties moeten hun wervingsbeleid herzien'](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] 'Veel organisaties moeten hun wervingsbeleid herzien'
Uit onderzoek van Tilburg University en Rendement Uitgeverij naar de werving-en-selectiepraktijken in Nederland blijkt een aanzienlijk deel van de organisaties in het werving-en-selectietraject te kijken naar discriminatiegevoelige persoonskenmerken in het cv. Als de Wet toezicht gelijke kansen bij werving en selectie in werking treedt, zullen veel organisaties hun wervingsbeleid moeten herzien. Daarnaast checkt ruim 25% de socialmediaprofielen van kandidaten.

Jurylid GPCM Marieke Heesakkers: 'Je hoeft geen grote organisatie met mega budget te zijn om goede content te maken'
De juryleden van de Grand Prix Content Marketing staan in de startblokken klaar om de cases vanaf 13 september 2023 te beoordelen. Marieke Heesakkers, eigenaar Mens en Merk en Beste Brabantse Marketeer 2021, jureert de categorie Bekroningen Distributie.

Deborah Schüssel van Nima: 'Alleen al in september barst Nima van nieuwigheden uit zijn voegen'
Deborah Schüssel is Manager Marketing & Members bij branchevereniging Nima. Voor de rubriek ‘Mijn Marketing’ reageert zij op een aantal steekwoorden: ‘Frustratie? Als iets dat misleiding is, marketing wordt genoemd.’
![[onderzoek] Minder Nederlanders volgden online opleiding in 2023 en LOI bekendste aanbieder](/templates/img/lazyload.gif)
[onderzoek] Minder Nederlanders volgden online opleiding in 2023 en LOI bekendste aanbieder
Het aantal Nederlanders dat een online opleiding volgde daalde van 3,6 miljoen in 2021 naar 3,1 miljoen in 2023 en van de aanbieders van online opleidingen is LOI de bekendste. Dit blijkt uit onderzoek van Multiscope.

SkyShowtime najaar 2023 beschikbaar voor een miljoen abonnees Ziggo
Streamingdienst SkyShowtime komt najaar 2023 beschikbaar voor één miljoen abonnees als onderdeel van hun Ziggo-abonnement en vervangt hiermee Movies&Series L en XL.

De zomer van... Sarah Clark van Lululemon
Sarah Clark is senior VP EMEA van Lululemon, het ‘technical fitness and lifestyle apparel brand’. Deze maand opent het Canadese merk een tweede winkel in Amsterdam. Sarah ging fietsen in Kyrgyzstan.

Hema sterkste sponsormerk en GP sterkste sportevenement
Van de bedrijven die als grote sponsor actief zijn in Nederland is Hema het populairst onder de bevolking, blijkt uit het Sponsor Merkenonderzoek van Hendrik Beerda Brand Consultancy. De winkelketen sponsort de succesvolle wieler- en schaatsploeg Team Jumbo-Visma.

DOSSIER SUMMER IN THE CITY De zomer van... Roel Goudsmits van Bonduelle
Roel Goudsmits is Key Account Manager bij Bonduelle Foodservice. In juli gaat hij samen met zijn vrouw Lonneke en zoontjes Beau en Stijn naar hun eigen appartement in Altea in Spanje: ‘Met een goede vakantie kun je jezelf echt resetten.’
- AlgemeenNieuws De zomer van... Henriette van...Nieuws Upway introduceert dekking voor...Nieuws [branded content] “Als marktleider...Nieuws [branded content] Jouw...Nieuws Inspirerende 40 2023: Too Good To Go...Nieuws [branded content] De internationale...
- B2BNieuws Lineage presenteert winnaar...Nieuws Bestuurswissel SAN BestuurNieuws Mid-Year Marketing Monitor: actuele...Nieuws Abovo Maxlead lanceert AI Marketing...Nieuws [branded content] “Een CRM-systeem...Nieuws BCC in surseance van betaling
- BureausNieuws Pink Ribbon lanceert nieuwe campagne...Nieuws Tjiep nieuwe mascotte van...Nieuws Campagne ESPN: Passen of schieten? Nieuws Esther Olofsson AI-lid VIA Taskforce...Nieuws NN: vuist tegen ziekteverzuim Nieuws Hoe Erwin Olaf zich ontplooide tot...
- ContentmarketingNieuws Albert Heijn lanceert digitaal...Nieuws [Jury GPCM23] Bram Koster: 'De...Weblog Marketing the Rainbow 42 Converse...Nieuws Truman ontwikkelt cao-campagne voor...Nieuws Charlotte van Dijk sluit aan bij The...Nieuws GPCM 2023 De jury is er klaar...
- DesignNieuws [branded content] Design Thinking:...Nieuws Coca-Cola introduceert nieuwe...Nieuws Albert Heijn meest succesvolle...Weblog [column] Branding is bullshitNieuws Onderzoek BNO: 'Verregaande...Weblog [column] Peugeot 205: al 40 jaar een...
- Food en RetailNieuws Chin. Ind. Rest.: horecalevens voor...Nieuws Albert Heijn start pfas vrije...Nieuws Marketeer Dings: 'Ben & Jerry's...Nieuws Primark lanceert collectie met...Nieuws [onderzoek] Nederlanders besteden...Nieuws [marketeer 185] Floris Smits -...
- MediaWeblog [column] Uitgesteld kijken als...Nieuws Onderzoek: 6 op 10 Nederlanders wil...Weblog Top 5-TikTok-trends:Alexia op...Nieuws DOSSIER RETAILMEDIA Florine de Laat...Nieuws DOSSIER RETAILMEDIA Marketeers op...Weblog Column Armoede marketing
- Online MarketingNieuws Technologische innovatie leidend bij...Nieuws Rabobank presenteert Rabo Identity...Nieuws Snapchat deelt nieuwe cijfers...Nieuws Startpagina.nl bestaat een kwart eeuwNieuws [branded content] Stap voor stap...Nieuws Techsite Want versterkt zich met...
- SponsoringNieuws Martijn Smelt van TP Vision:...Nieuws Ocean Outdoor verlengt partnership...Weblog column Gaat EV Experience...Nieuws Belgische The Arena Group gaat...Nieuws Jumbo feliciteert Team Jumbo-Visma...Nieuws Yakult Europe en het Nederlands...
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- lluistercijfers] Veel belovende start Joe - Radio 10 fans...
- Top 5-TikTok-trends:Alexia op TikTok, het Romeinse Rijk en The...
- Nielsen-mediabestedingen: Automotive blijft gas geven
- [column] Gaat O-Die-Do T-Mobile snel doen vergeten?
- Column Top 5-TikTok-trends: de happy dance, Axe in actie en...
- Onderzoek: 6 op 10 Nederlanders wil meer lezen
MarketingTribune | Vacatures
Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:
Laatste Nieuws
- Onderzoek: 6 op 10 Nederlanders wil... 22-09-2023
- DOSSIER RETAILMEDIA Florine de Laat... 21-09-2023
- DOSSIER RETAILMEDIA Marketeers op... 21-09-2023
- Podcastserie 'De Stiefmoedermoord'... 20-09-2023
- [branded content] Met DOOH wint... 19-09-2023
- Babbage Company en SRM presenteren... 19-09-2023
MarketingTribune Events
- 5okt 2023
CustomerFirst Congres
- 12okt 2023
Shopping Today
- 31okt 2023
Grand Prix Content Marketing
- Toon alle events »