Mediabestedingen fors gedaald

Mediabestedingen fors gedaald
  • Media
  • 3 apr 2013 @ 00:00
  • Link
  • Redactie MarketingTribune
    Redactie MarketingTribune


  • BereikMiddelen

Mediabestedingen daalden in 2012 met 3,9 procent tot € 6,06 miljard. Volgens onderzoeksbureau Nielsen is de recessie hier debet aan. Een jaar eerder was er nog sprake van een lichte stijging van de bruto mediabestedingen (+ 0,4%), ondanks dat er toen ook sprake was van economische tegenwind. Dit blijkt uit het Jaarrapport Bruto Mediabestedingen 2012 dat Nielsen binnenkort publiceert.

De bruto mediabestedingen in televisie daalden met 8,3 procent tot € 3,13 miljard. De daling is opvallend aangezien televisie normaal gesproken het laatste medium is waar adverteerders op bezuinigen.
De bruto mediabestedingen aan zowel publieks- als vaktijdschriften daalden in 2012. Consumentenbladen zagen de bruto mediabestedingen afnemen met 9,1 procent, bij vakbladen bedroeg de daling 4 procent. De grootste daling vond plaats bij bioscoop, het kleinste mediumtype: -33 procent.

Opvallende stijger
Dagbladen, het tweede mediumtype gemeten in bruto mediabestedingen, noteerde een stijging van 4,2 procent tot € 918 miljoen. Opvallend vanwege de oplagecijfers die al jaren gestaag dalen. Van de grotere mediumtypen lieten ook radio (+1,6 procent) en folders (+3,2 procent) groei zien.
De grootste stijging van de bruto mediabestedingen realiseerde out of home met 6,1 procent tot € 366 miljoen.

Branches
De bruto mediabestedingen van retailers stegen in 2012 met 3 procent tot € 1,43 miljard, bijna een kwart van de totale bruto mediabestedingen. FMCG'ers besteedden in 2012 opnieuw (fors) minder. De bestedingen aan voedings- en genotmiddelen daalden met 13 procent, nadat de bestedingen in 2011 al daalden met 2,6%. Aan producten voor persoonlijke verzorging werd zelfs 14% minder besteed, terwijl er in 2011 al een daling was van bijna 4 procent. De branche Horeca, Toerisme, Recreatie besteedde in 2012 iets meer dan in 2011: +1,1 procent. Fabrikanten en importeurs van auto's gaven fors meer uit aan reclame in 2012: +6 procent.

Renault betreedt top 10
Zoals ieder jaar was Unilever de grootste adverteerder in 2012, maar de bruto mediabestedingen namen af met ruim 13 procent. Kruidvat klom een plaatsje en is nu de tweede adverteerder van Nederland. De bruto mediabestedingen namen toe met 14,5 procent tot € 88,5 miljoen. De drogisterijketen nam de plaats over van Procter & Gamble, dat net als Unilever fors in het bruto mediabudget sneed (-16,5 procent). KPN completeerde de top 3 met € 85 miljoen, bijna 14 procent meer dan in 2011.
Nieuw in de top 10 is Renault, dat ruim een kwart meer besteedde dan in 2011. De autofabrikant neemt de negende plaats in met een besteding van 60.300 miljoen euro. In vergelijking met 2011 is Coca Cola uit de top 10 adverteerders verdwenen. De frisdrankfabrikant besteedde ruim 11 procent minder dan in 2011 en staat nu op plaats 14. WM

 

Klik hier voor meer informatie


Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken