Eric van Stade beoogd directeur AvroTros

Eric van Stade beoogd directeur AvroTros
  • Media
  • 28 okt 2013 @ 09:52
  • 15047 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisiePersonalia

Voormalig SBS-topman Eric van Stade moet de fusieomroep AvroTros gaan leiden. Het bestuur van de AVRO en de Raad van Toezicht van de TROS zijn voornemens om hem voor te dragen als algemeen directeur van de nieuwe omroeporganisatie die ontstaat uit de fusie van TROS en AVRO.

De benoeming is formeel nog niet definitief. De Ondernemingsraden van TROS en AVRO hebben allebei positief geadviseerd, waarna het voorstel nu ter instemming wordt voorgelegd aan de Verenigingsraad AVRO en Ledenraad TROS. Naar verwachting wordt de benoeming eind november geformaliseerd.

Van Stade (51) heeft veel ervaring in de televisiewereld: zo werkte hij onder meer voor AT5, SBS Broadcasting, het Instituut voor Beeld en Geluid en SIRE.

Paul Smits, voorzitter Raad van Bestuur AVRO, en Ed Nijpels, voorzitter Raad van Toezicht TROS laten in een reactie weten: 'We zijn blij dat we in januari als eerste omroep klaar zijn met het gehele fusieproces. Een nieuw gebouw, een nieuwe vereniging en een nieuwe directie. We zijn vol vertrouwen dat Eric van Stade als ervaren mediaman onze plaats in het vernieuwd bestel goed gestalte kan geven.'

Opmerkelijk is natuurlijk wel dat Van Stade zich als topman van SBS uitermate kritisch heeft uitgelaten over de Publieke Omroep. Die kan het genre amusement wel laten vallen, zei hij in 2011 op een symposium van het Commissariaat voor de Media. Daar noemde hij de opdracht aan publieke omroepen om behalve informatie, cultuur en educatie ook verstrooiing uit te zenden 'achterhaald'. Van Stade vroeg zich af of het echt nodig is dat er belastinggeld wordt uitgegeven aan het entertainen van de bevolking. ''Ik ken geen andere sector waar dit gebeurt.' 

De fusieomroep waar Van Stade nu gaat werken blinkt juist uit in het brengen van populair entertainment, zoals Nederlandstalige muziek en het Eurovisie Songfestival. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken