Strengere privacywet Europese Unie is stap dichterbij

Strengere privacywet Europese Unie is stap dichterbij
  • Media
  • 21 okt 2013 @ 09:23
  • 14329 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • PolitiekOnline

De nieuwe strengere privacywet van de Europese Unie is een stap dichterbij nu een belangrijke parlementaire commissie van het Europees Parlement ingestemd heeft met het voorstel. In deze conceptwet over databescherming is onder meer een bepaling opgenomen dat Amerikaanse bedrijven die persoonlijke data van burgers aan de inlichtingdiensten NSA, CIA of FBI geven een boete moeten betalen die kan oplopen tot vijf procent van van hun jaaromzet.

Dat meldt website EU Observer. De nieuwe Data Protection Regulation moet ergens in het voorjaar door het Europees Parlement worden aangenomen. Vandaag boog eerst de EP-commissie voor burgerlijke vrijheden, justitie en binnenlandse zaken zich erover.

Naar het zich laat aanzien is na jaren van vergaderen en na het indienen van maar liefst 4.000 amendementen een compromis in de maak om eindelijk de oude databeschermingswet van 1995 te vervangen, meldt Webwereld

Hoewel alle aandacht zich richt op bescherming tegen de afluisterpraktijken van NSA, gaat de nieuwe Data Protection Regulation natuurlijk ook consequenties hebben voor bedrijven op het gebied van marketing, sales en CRM. 

UPDATE: Door het behaalde compromis wordt er voorgesorteerd op een wet die de privacyregels deels versterkt, maar volgens critici worden er tegelijk gaten geslagen in de bescherming. De voorstellen proberen met boetes te voorkomen dat Amerikaanse bedrijven gegevens van Europese gebruikers doorspelen aan de Amerikaanse inlichtingendiensten, maar maken tegelijk geen probleem van het 'profilen' van gebruikers.

De meeste gevallen van volgen en profileren wordt onder de regels als een niet-significante inbreuk op digitale burgerrechten gezien, stelt Ot van Daalen van Bits of Freedom. 'Dat is onbegrijpelijk in een tijd waarin data wordt gelekt, doorverkocht en opgevraagd door buitenlandse afluisterdiensten.'

Ook europarlementariër Sophie in ‘t Veld (D66) is teleurgesteld over de compromissen. “Alle elementen zitten er in maar niet eenduidig en ondubbelzinnig waardoor de rechtsbescherming alsnog zwak is.'



Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken