Schokkend: seksmoord op online nieuws!

Schokkend: seksmoord op online nieuws!
  • Media
  • 23 okt 2013 @ 10:14
  • 31642 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • JournalistiekOnlineDoelgroep

Misdaad, entertainment en sport zijn de favoriete onderwerpen op Nederlandse nieuwssites. Dat blijkt uit een rapport van de Nederlandse Nieuwsmonitor over de digitale nieuwsbehoefte van lezers. Het economische klimaat lijkt media steeds vaker te verleiden tot het brengen van 'journalistieke fastfood'.

'Seksmoord op horrorvakantie', zo luidt de titel van het Nieuwsmonitor-onderzoek naar de nieuwsbehoefte van lezers op nieuwssites. Lezers lijken op nieuwssites sterk geneigd zich te laten verleiden door journalistiek fastfood, met koppen als ‘Zangeres Anouk geslagen’, vermeldt het rapport. 'Het is natuurlijk bekend dat entertainmentnieuws altijd goed scoort onder lezers, maar het is voor de eerste keer dat het aan de hand van een top-5 op nieuwssites hebben onderzocht is', vertelt Joep Schaper, één van de onderzoekers bij De Nederlandse Nieuwsmonitor, tegen Persinnovatie.nl.

Om te achterhalen wat de algemene voorkeur is bij online nieuws analyseerden de onderzoekers zes maanden lang artikelen van de vijf landelijke kwaliteitskranten Trouw, AD, NRC, Telegraaf en Volkskrant. Van de gedrukte kranten zijn de voorpagina´s onderzocht, van de nieuwssites de top-5 van meest gelezen berichten.

'We hadden niet verwacht dat in de top-5 van de nieuwssites zoveel human interest-verhalen zouden zitten', vertelt Schaper. Hij wijst op een potentieel gevaar bij een continue nieuwsbehoefte aan dit journalistieke fastfood: 'In analogie met de fastfoodketens is een bezoekje hiervan op z’n tijd geen enkel probleem, maar is een te eenzijdige consumptie ervan schadelijk voor de gezondheid.' De onderzoekers vrezen dat door dalende oplagen en de opmars van online nieuws de verleiding om te trivialiseren groter wordt.

Schaper: 'Waar AD.nl dit nieuws prominent op de homepage brengt, is dat voor NRC.nl en Volkskrant.nl een delicatere kwestie. Bij Trouw.nl wordt dit nieuws zelfs actief gemeden.' De onderzoekers concluderen dat de invloed van het online leesgedrag steeds meer invloed krijgt op de online nieuwsselectie van de journalisten. Realtime bezoekcijfers spelen een steeds grotere rol, waarbij webredacteuren continu analyseren welke artikelen en koppen goed scoren. Wat soms ten koste gaat van het onderwerp, zoals blijkt bij het AD.

Het Stimuleringsfonds voor de Pers sponsorde het onderzoek voor 5.000 euro. Geïnteresseerden kunnen het rapport hier downloaden

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken