Persgroep blijft overeind in HOI-cijfers dagbladen

- Media
- 7 jan 2014 @ 13:25
- Link
-
Jeroen Mirck
Redacteur
MarketingTribune - PrintBereik
- 7 jan 2014 @ 13:25
- Jeroen Mirck
Het is zwaar weer voor de dagbladsector, maar toch tonen de krantenoplages van HOI over het derde kwartaal van 2013 niet louter dalingen. De Persgroep scoort relatief het beste, met name dankzij de groei van digitale abonnementen.
Als grootste krant van Nederland blijft De Telegraaf het slachtoffer van een vrije val: de betaalde papieren oplage daalde van 540.000 naar 489.000. Daar staan 54.000 digitale abonnees tegenover, al is er veel discussie of dat (bij alle uitgevers) geen dubbeltelling: veel abonnees hebben naast hun papieren abonnement ook toegang tot de online krant.
Trouw en Het Parool beleefden twee kwartalen lang groei, maar dat stagneert nu. De Amsterdamse krant verloor ruim tweeduizend abonnees, Trouw raakte er zo’n vijfhonderd kwijt. De Volkskrant steeg wel licht (200 papieren abonnees, maar ook 9.000 digitale abonnementen). Ook het FD groeide: 700 papieren abonnees en maar liefst 47.000 online klanten.
NRC Media zag de daling van de papieren kranten NRC Handelsblad en NRC.next onvoldoende gecompenseerd door de stijging van digitale abonnees.
Lees ook de analyse van Piet Bakker, lector Massamedia en Digitalisering aan de Hogeschool Utrecht.
-
Jeroen Mirck
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redacteur
- Website:http://www.jeroenmirck.nl
- Profiel »
- oplage
- bereik
- kranten
- Persgroep
- dagbladen
- kwartaalcijfers
- betaalde oplage
- HOI
- NRC
- Trouw
- Volkskrant
- FD
- Telegraaf
- abonnementen
- Parool
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- Onderzoek: 'Retailmedia wordt beschouwd als dé oplossing voor...
- PodKastjes onthullen verhalen van eenzaamheid
- Top 5-TikTok-trends: vakantie v(a)ibes, bejaarde millennials...
- [branded content] Zo zorg je voor extra bereik: combineer de...
- Column De Middeleeuwen van social media
- Sinterklaasjournaal: de magie van luchtigheid
Laatste Nieuws
- Krantenredacties staken voor betere... 29-11-2023
- DOSSIER DM Interview Unicef29-11-2023
- Sinterklaascadeau stelt vaak teleur 28-11-2023
- Xite start Connected TV... 28-11-2023
- DOSSIER DM 4 vragen aan KLM28-11-2023
- Global Media & Entertainment voegt... 28-11-2023
MarketingTribune Events
- 26jan 2024
Deadline inschrijven Shopping Awards
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala