Persgroep blijft overeind in HOI-cijfers dagbladen

Persgroep blijft overeind in HOI-cijfers dagbladen
  • Media
  • 7 jan 2014 @ 13:25
  • Link
  • Jeroen Mirck
    Jeroen Mirck

    Redacteur
    MarketingTribune
  • PrintBereik

Het is zwaar weer voor de dagbladsector, maar toch tonen de krantenoplages van HOI over het derde kwartaal van 2013 niet louter dalingen. De Persgroep scoort relatief het beste, met name dankzij de groei van digitale abonnementen.

Als grootste krant van Nederland blijft De Telegraaf het slachtoffer van een vrije val: de betaalde papieren oplage daalde van 540.000 naar 489.000. Daar staan 54.000 digitale abonnees tegenover, al is er veel discussie of dat (bij alle uitgevers) geen dubbeltelling: veel abonnees hebben naast hun papieren abonnement ook toegang tot de online krant.

Trouw en Het Parool beleefden twee kwartalen lang groei, maar dat stagneert nu. De Amsterdamse krant verloor ruim tweeduizend abonnees, Trouw raakte er zo’n vijfhonderd kwijt. De Volkskrant steeg wel licht (200 papieren abonnees, maar ook 9.000 digitale abonnementen). Ook het FD groeide: 700 papieren abonnees en maar liefst 47.000 online klanten.

NRC Media zag de daling van de papieren kranten NRC Handelsblad en NRC.next onvoldoende gecompenseerd door de stijging van digitale abonnees.  

Lees ook de analyse van Piet Bakker, lector Massamedia en Digitalisering aan de Hogeschool Utrecht. 

Jeroen Mirck

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken