VPRO moet van NPO stoppen met VPROTV

  • Media
  • 7 jan 2014 @ 09:56
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • TelevisieOnline

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) heeft de VPRO gesommeerd per direct te stoppen met VPRO Vrijplaats, VPROTV en met Smaakmakers op VPRO.nl. Bij de VPRO wordt woedend gereageerd op dit 'juridische geweld'. 'De VPRO loopt juist voorop in het vertalen van de klassieke VPRO Gids naar digitaal gidsen en het ontwikkelen van online formats.'

Algemeen directeur van de VPRO Lennart van der Meulen maakte melding van dit NPO-dictaat in zijn toespraak tijdens de nieuwjaarsreceptie van de VPRO. Volgens de NPO zou er sprake zijn van ‘ongecoördineerd media-aanbod’.

Van der Meulen is laaiend: 'Weer zo'n nieuwe bureaucratische term die de NPO in gelegenheid moet stellen om ons tot de laatste quote te betuttelen en te bestieren. Vrijheid van meningsuiting lijkt in dit bestel alleen te bestaan na toestemming van de NPO.'

Met hart en ziel verdedigt Van der Meulen zijn programma's VPRO Vrijplaats, VPROTV en smaakmakers op VPRO.nl. 'Smaakmakers? Dat is Wim Brands die in de pauze van Boeken in één take een recensie uit zijn mouw schudt van een psalmenvertaling van Karel Eykman. Of Melanie de Langen die Theo en Thea tipt of de Junior Wetenschapsquiz. Mag niet van de NPO. Net als onze Tim niet langer mag. En waarom niet? Omdat volgens de NPO sprake is van ongecoördineerd media-aanbod. Je zult het maar verzinnen. Tim en Wim en Melanie zijn op onze site ‘niet gecoördineerd media-aanbod’ geworden.' 

Zoveel conservatisme gaat de VPRO-directeur 'veel te ver'. 'De VPRO investeert succesvol in een podium voor nieuw talent en nieuwe programmavormen die niet zo maar rijp zijn voor de hoofdkanalen. De VPRO loopt voorop in het vertalen van de klassieke VPRO Gids naar digitaal gidsen en het ontwikkelen van formats en items die programma’s promoten en bijzondere producties onder de aandacht brengen. En de Raad van Bestuur van de NPO eist dat de verspreiding van dit ongecoördineerde media-aanbod met onmiddellijke ingang wordt gestaakt.'

Van der Meulen: 'De NPO verwijt de VPRO onvoldoende uitvoering te geven aan de bereidheid tot samenwerking. De VPRO laat geld weglekken. De VPRO draagt niet of onvoldoende bij aan de pluriformiteit van het bestel. De VPRO schaadt de publieke mediaopdracht. De VPRO treedt solistisch op en er is sprake van een eenmansactie. Allemaal verwijten die een nieuwe erkenning van de VPRO in de weg kunnen staan.'

De VPRO-directeur hekelt het 'juridische geweld tegen een omroep die als geen ander loyaal is aan dit bestel'. 'Een omroep die jaar in jaar uit met zijn programmering een belangrijk deel van de legitimatie van de publieke omroep zekerstelt. Die zich afgelopen jaar roerde om de bezuinigingen terug te draaien en via de leden heel veel geld binnenhaalt voor nieuwe en uitdagende programma’s. Dan zijn zulke zware verwijten ongepast en buitenproportioneel.' 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken