Nieuw opinieblad over voedselketen: Vork
- Media
- 3 mrt 2014 @ 11:37
- Link
-
Redactie Media
Redactie
MarketingTribune - FoodJournalistiekPrint
- 3 mrt 2014 @ 11:37
- Redactie Media
Vork is een nieuw kwartaalblad in boekvorm van en voor mensen die betrokken zijn bij de voedselketen. Vork wil met verschillende opinies over voedsel en voedselproductie prikken, tot nadenken aanzetten. Meningen die verder gaan dan de waan van de dag. Anders gezegd: De missie van Vork is het duiden van meningen, stellingen en standpunten en op metaniveau het signaleren van ontwikkelingen in het debat over voedsel.
Er zijn weinig thema’s die zoveel controverse oproepen als voedsel. In enkele decennia is voedsel geworden van iets dat je al dan niet met smaak in je mond stopt om te overleven tot een onderwerp van discussie aan de eettafel thuis, maar ook in de politiek, in het bedrijfsleven en in de media. Regelmatig doen zich affaires voor, zoals EHEC, paardenvlees en dioxine of ontstaat er wantrouwen richting boeren (plofkip) en verwerkende industrie (E-nummers).
Het lijkt soms alsof die discussie aan de agrofoodsector voorbijgaat. Schandalen worden zo nu en dan afgedaan als incidenten, die zich helaas voordoen in de keten, zonder dat men zich schijnt te realiseren dat de hele sector daardoor in een slecht daglicht komt te staan.
Als reactie daarop zoekt de burger/consument vertrouwen en begrip. Ze wil grip op wat ze eten. Vooralsnog vindt, of denkt men dat te vinden in biologisch, clean en lokaal geproduceerd voedsel. Die ontwikkeling staat haaks op de trend tot schaalvergroting, globalisering en technologische vernieuwing en de, onder experts als gevolg van de groei van wereldbevolking en welvaart en de doorgaande verstedelijking, gevoelde noodzaak om de voedselproductie wereldwijd te verdubbelen de komende veertig jaar.
Er lijkt behoefte aan structurering van c.q. enige reflectie op het maatschappelijk debat over voedsel. Even een stapje terugdoen om kritisch te reageren op feiten, meningen en argumenten die een bepaalde stelling moeten onderbouwen. Kijken welke er toe doen en zo proberen om de nuance terug te brengen en – hopelijk – zelfinzicht en wederzijds begrip te bevorderen. Hopelijk wordt daardoor de dialoog tussen doven een echt debat. Vork heeft de ambitie om daar een podium voor te worden.
Vork noemt zichzelf onafhankelijk, verschijnt vier keer per jaar, zonder reclame en wordt gefinancierd uit abonnementsgelden. Het is een uitgave van Agrio uit ‘s-Heerenberg. Deze uitgeverij biedt boeren 'gereedschap om beter te ondernemen'. Informatieproducten van Agrio zijn regionale landbouwkranten (Veldpost, Vee & Gewas, Stal & Akker en Agraaf), sectorale magazines (Agrapower, Akker, Melkvee en PigBusiness) en de webportals Trekkerweb.nl, Akkerwijzer.nl, Melkvee.nl, Pigbusiness.nl, Pluimveeweb.nl en Landbouwagenda.nl.
-
Redactie Media
- Werkt bij: MarketingTribune
- Functie: Redactie
- Website:http://www.marketingtribune.nl/media/
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
- [column] Top 5-TikTok-trends: Europapa, brommers kiekn en hou...
- [column] Top 5-TikTok-trends: experts van likmevestje, lekker...
- Onderzoek: mediamerk van invloed op perceptie adverterend merk
- BNR keert terug naar eigen studio
- CMO Dennis van den Berg (Talpa): Onze marketingstrategie is...
- Procter leidt nieuwe Top-100 Adverteerders
Laatste Nieuws
- Top-100 Adverteerders 2023: Radio en... 28-03-2024
- CMO Dennis van den Berg (Talpa):... 26-03-2024
- TikTok lanceert Jeugdraad 26-03-2024
- Onderzoek: mediamerk van invloed op... 22-03-2024
- BNR keert terug naar eigen studio22-03-2024
- Procter leidt nieuwe Top-100... 20-03-2024
MarketingTribune Events
- 28mrt 2024
Shopping Awards Gala
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing