Jan van Betten over Maslow, TEDx Haarlem en de Nudge Global Leaderschip Challenge

Jan van Betten over Maslow, TEDx Haarlem en de Nudge Global Leaderschip Challenge
  • Media
  • 21 mei 2014 @ 16:44
  • Link
  • Bas Vlugt
    Bas Vlugt

    Eigenaar
    Nederlands MediaNetwerk
  • EvenementCongresInterview

TEDx Haarlem is op handen. En er is de lancering van de Nudge Global Leaderschip Challenge. Dus spreken we Jan van Betten.

Dag Jan, donderdag alweer de derde editie van TEDx Haarlem! Hoe is het met je?
'Er staan inderdaad veel spannende dingen te gebeuren, Bas. Donderdag 22 mei vindt inderdaad de derde editie van TEDx Haarlem plaats. En maandag 26 mei trappen Nudge, Waka Waka samen met Accenture de Nudge Global Leaderschip Challenge af. De internationale editie van onze zoektocht naar jonge professionals met leiderschapspotentie die het verschil kunnen maken in the Age of Transformation. Gelukkig kan ik bij zowel Nudge als TEDx Haarlem rekenen op twee ijzersterke teams.'

Vertel me eerst eens iets over het thema van TEDx Haarlem dit jaar: Maslow Reinvented? Is Maslow nog relevant dan?
'Ik hoef jou niet te vertellen dat we leven in een tijdperk waarin oude modellen hebben geleid tot financiële, sociale en milieuproblemen, waarvan het einde nog niet in zicht is. Waar we de laatste decennia oude zuilen in de ban hebben gedaan, trekken we inmiddels weer nieuwe op. Tegelijkertijd  zien we zowel in Nederland als daarbuiten dat the battle for values meer dan ooit zorgt voor confrontaties en conflicten. Een strijd waarmee we vandaag piketpaaltjes slaan voor de toekomst. Kortom, hoog tijd dat we die oude piramide afstoffen en tegen het licht houden. En samen een avond reflecteren op onze waarden, drijfveren en behoeften. Niet alleen relevant maar ook urgent voor wat mij betreft.'

Is dit ook waar jij op doelt, als je het hebt over The Age of Transformation?
'Ja precies, de generatie die nu opgroeit, is de eerste die het slechter zal hebben dan hun ouders. Onze natuurlijke hulpbronnen zijn uitgeput. En de economische, sociale en milieuvraagstukken  - binnen en buiten de Eurozone - waar we voor staan, zullen ons de komende jaren alleen nog maar sterker op de proef stellen. De generatie van de babyboomers is ondertussen wel uitgeboomed en het is tijd dat een volgende generatie Young Leaders het stokje overneemt. Zij zijn het die antwoorden moeten vinden en nieuwe modellen en concepten moeten ontwikkelen.'

En jij denkt dat duurzaamheid en leiderschap hierop het antwoord is?
'Ja, absoluut en ik niet alleen. Er is bij bedrijven en publieke organisaties een grote vraag naar werknemers met nieuwe mindset en nieuw gedrag. Dit blijkt ook uit Motivating Millions, een marktonderzoek onder CEO’s en senior managers van ruim 300 bedrijven in UK en West Europa. Duurzaamheid en leiderschap gelden in deze wereld van prosumers steeds meer als onderscheidend vermogen.'

Wie en wat zoeken jullie precies?
'Aanstaande maandag trappen we onze wereldwijde zoektocht af. We zoeken zowel kandidaten voor de Challenge, als Country Support Partners. In Brazilië werken we samen met Unilever. In China is dat Maximum, in Singapore met ABN AMRO. En in de Verenigde Staten doet Heineken de promotie van de Challenge en de selectie van de kandidaten. Maar in landen als Argentinië, Australië, België, Canada, Denemarken, Finland, Frankrijk, Duitsland, Hong Kong, India, Indonesië, Ierland, Japan, Nederland, Noorwegen, Mexico, Polen, Rusland, Saudi-Arabië, Zuid-Afrika, Spanje, Zweden, Turkije en het Verenigd Koninkrijk zoeken we nog kandidaten én partners.'

Spannend, Jan. Hoe kunnen kandidaten en merken zich verbinden aan deze ambitie?
'Kandidaten kunnen zichzelf nomineren via www.nudgeglc.com. En Country Support Partners kunnen mij een mailtje sturen via jan@nudge.nl.'

www.tedxhaarlem.com
www.nudgeglc.com

Bas Vlugt

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken