Sanoma verkoopt 19 titels aan New Skool Media

Sanoma verkoopt 19 titels aan New Skool Media
  • Media
  • 6 jun 2014 @ 10:33
  • 40849 x gelezen
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • VerkoopPrintZakelijkMedia

Sanoma Media Netherlands is er eindelijk in geslaagd om een groot deel van haar tijdschrifttitels in één klap te verkopen. De uitgever is met New Skool Media tot overeenstemming gekomen over de verkoop van 19 titels. In totaal stonden er na de strategische heroriëntatie van eind vorig jaar 32 tijdschriften in de etalage, waarvan er tot nu toe slechts een paar waren verkocht.

De verkoop is onder voorbehoud van positief advies van de vakbonden en OR, net als het (te verwachten) akkoord van betrokken licentiegevers. Met het afstoten van deze titels en de bijbehorende digitale activiteiten gaan 93 medewerkers (82,7 fte) mee naar de nieuwe eigenaar.

Sanoma Media Netherlands kondigde op 31 oktober 2013 een gigantische sanering van het eigen portfolio aan. Zelf noemt het bedrijf dit heel eufemistisch een 'rationalisatie'. Er werden 17 focusmerken benoemd die verder worden uitgebouwd door uitbreiding van het digitale aanbod, e-commerce, via events en door een nauwere samenwerking met SBS. De overige 32 titels kwamen in de etalage te staan. 

Met New Skool Media is nu overeenstemming bereikt over de verkoop van de volgende 19 titels: Home and Garden, Seasons, Knipmode, Knippie, MOTO73, MOTOR, Formule1, Truckstar, Babygids, Roots, Delicious, Vorsten, KIJK, Know How, ZIN, Fiets, FietsActief, Procycling en Zeilen. Naar verwachting is de overgang van deze titels eind 2014 volledig gerealiseerd.

New Skool Media is een gespecialiseerd mediahuis opgericht door Cor Jan Willig en Rob Koghee, die allebei ruime ervaring hebben in de mediabranche. Koghee heeft 28 jaar uitgeef- en managementervaring en is ook eigenaar van Blue Flower Media, een uitgeverij met focus op tijdschriften op het vlak van sport zoals 1900, Rafael, 90 minutes en Schaatsen. Willig werkt ruim 17 jaar in media en finance, onder meer bij Sanoma, en is sinds 2010 actief als strategie- en business-consultant in (online) media.

Rob Koghee over de acquisitie: 'We zijn trots en verheugd dat we deze mooie overname kunnen doen. Alle 19 titels zijn immers stuk voor stuk sterke merken. We geloven stellig in de kracht van deze mooie merken en zien ernaar uit om ze met nieuw elan verder uit te bouwen, samen met de vakkundige mensen die nu al met veel passie voor de betreffende titels werken.'

Henk Scheenstra, COO Content Media van Sanoma: 'We zijn blij dat we deze 19 prachtige merken kunnen onderbrengen bij New Skool Media. Zij hebben ons ervan overtuigd het beste nieuwe huis te zijn voor onze collega’s en titels. Wij hebben daar veel vertrouwen in.'

Naast de 19 titels die naar New Skool Media gaan heeft Sanoma in het kader van de strategische heroriëntatie in oktober 2013 al de nodige keuzes gemaakt. Verscheidene merken zijn overgedragen aan Head Office NL, Sanoma’s dochteronderneming die zich richt op contentmarketing via customer media. Daarnaast is besloten dat een klein aantal titels wordt samengevoegd met andere titels van Sanoma. De clusters Mannen en Glossy’s blijven onder strategische heroriëntatie. Hierover is Sanoma nog steeds in gesprek met geïnteresseerde partijen. Naar verwachting wordt ook dit proces voor het einde van 2014 afgerond.  

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken