Calvé best beoordeelde WK-inhaker

Calvé best beoordeelde WK-inhaker
  • Media
  • 17 jul 2014 @ 10:14
  • Link
  • Redactie Media
    Redactie Media

    Redactie
    MarketingTribune
  • MediastrategieCampagnesWK VoetbalReclame

Calvé haakte volgens de lezers van TMG-titels Telegraaf, Metro en Sp!ts het beste in op het WK Voetbal. Dit blijkt uit een onderzoek onder ruim 1.500 lezers. De winnende reclame-inhaker toonde een zwevende 5-jarige 'Robin van Persie'. Unilever werd ook tweede in de lezersbeoordelen, met de Krul-inhaker van Andrélon. De top-5 wordt gecomplementeerd met advertenties van Lidl, ING en Albert Heijn.

Ruim 1.500 lezers hebben honderd inhaakadvertenties in De Telegraaf, Metro, Sp!ts en op het online netwerk van TMG beoordeeld op attentiewaarde, originaliteit, waardering en de koppeling met het WK. Calvé heeft deze wedstrijd overtuigend gewonnen door in het verlengde van haar tv-commercial met Robin van Persie in te haken op het openingsdoelpunt van Oranje. 

Dankzij de goede prestaties van het Nederlands Elftal hebben merken over een lange periode kunnen inhaken op het WK. De top 10 van beste inhakers is hierdoor zeer gevarieerd en bevat advertenties uit mei, juni en juli. Ook de verscheidenheid in branches is opvallend. Vier jaar geleden domineerden de biermerken nog en twee jaar geleden de retailmerken. Dit jaar bestaat de top 10 uit FMCG merken, supermarkten, een bank, KNVB & partners, een reisorganisatie en een retailketen. Al deze merken zijn dicht bij hun kern gebleven en zijn erin geslaagd vanuit hun merkwaarden op een logische manier in te haken op het WK. Dit hebben zij wel gedaan op een manier die veel sympathie oproept. Ze liften hierdoor mee op het positieve gevoel dat tijdens een groot evenement als het WK leeft en de verbondenheid die het evenement oproept.

Goud: Calvé

In het verlengde van haar tv-campagne, haakt Calvé in op het schitterende kopdoelpunt van Robin van Persie tegen Spanje. Hiermee slaagt ze erin haar reguliere campagne nog actueler te maken. Dit wordt door het publiek gewaardeerd met het hoogste rapportcijfer van alle inhakers (7,4). De advertentie wordt spraakmakend (1e), leuk (1e) en origineel (1e) gevonden. Ook vinden mensen het knap dat Calvé op deze wijze weet in te haken op de actualiteit (1e). De continuïteit met eerdere campagnes van Calvé (o.a. met Pieter van den Hoogenband) wordt ook vaak genoemd als reden voor de hoge waardering. Deze advertentie is het bewijs dat inhaken vanuit een sterke filosofie beloond wordt en dat inhakers heel goed samen kunnen gaan met lopende campagnes.

Zilver: Andrélon

Andrélon heeft misschien wel de meest besproken inhaker van 2014 op haar naam staan. In de advertentie haakt het merk in op de strafschoppenserie met Tim Krul. Al tijdens de penalty’s werd de grap ‘Perfecte Krul’ gemaakt op Twitter en kwamen de paarse flessen ook op Facebook en Whatsapp voorbij. Andrélon adopteerde de grap maar al te graag en plaatste onderstaand bericht op Facebook, diezelfde nacht om half 2. Maandag stond er een paginagrote advertentie in De Telegraaf: “Zelden zo’n perfecte krul gezien.” Aangezien veel Telegraaf lezers de grap nog niet hadden gezien, heeft de advertentie 1,4 miljoen extra mensen bereikt met de grap. Dat de grap eerder op social media stond, vonden de lezers alleen maar slim van Andrélon. “Waarom niet gebruik maken van de creativiteit van mensen op social media” was een veelgedeelde mening. Met een op een na hoogste waardering en hoge scores op leuk (3e), origineel (3e!), sympathiek (2e) en aansprekend (2e), is zij de verdiende runner-up in de inhaakwedstrijd.

Brons: Lidl

De bronzen plak is dit jaar voor Lidl. Als trouwe adverteerder in dagbladen wordt Lidl altijd hoog gewaardeerd. Ook de advertentie waarmee zij het WK aftrapt, krijgt een hoog rapportcijfer (3e). De advertentie levert veel gespreksstof op (2e). Mensen vinden dat Lidl op originele wijze (2e) interesse weet te wekken voor Lidl (2e). Verder is het knap dat Lidl de boodschap zeer sterk weet over te brengen. Mensen hebben meteen door dat het om Lidl gaat en dat zij met deze advertentie inhaakt op het WK. Dat zij met deze actie Jantje Beton steunt wordt sympathiek gevonden.

Overige advertenties in de Top-10:

4. ING – Wij geloven in Oranje
5. Albert Heijn – Wij staan te trappelen
6. Ons Oranje - Obrigado
7. Sunweb – Reis mee met Oranje.
8. KNVB partners – Oranje en supporters bedankt!
9. Dirk – Vanavond bloemgoalll!!
10. Kruidvat – Aanvaluh!!

Harry Dekker (Media Director Unilever) laat weten zeer verheugd te zijn met deze waardering van lezers voor de inhakers van Calvé en Andrelon.'Het is tevens een bijzondere erkenning voor het fantastische teamwerk dat in een zeer kort tijdsbestek door de creatieve bureaus, Unilever Marketing, Mindshare en De Telegraaf is geleverd.'

Christine Braun, manager PR & Communicatie van Lidl: 'Net als met het Nederlands elftal heeft Nederland ook het Grote Erger je Wel-voetbalspel omarmd. Daar zijn wij trots op. Afgelopen vrijdag hebben wij dan ook een gedeelte van de opbrengst aan Jantje Beton gedoneerd.'

Het lezersonderzoek werd uitgevoerd door Bureau Consumenten Onderzoek (BCO), een marktonderzoekbureau dat onderdeel is van Telegraaf Media Groep. BCO is gespecialiseerd in media- en reclameonderzoek. 

Redactie Media

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 20 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

MarketingTribune | Vacatures

Dé plek voor een nieuwe stap in je carrière! Ontvang nieuwe relevante vacatures direct in je inbox:

 

Job Alert

MarketingTribune Events


  • MarketingTribune.nl/media houdt je dagelijks op de hoogte van het laatste medianieuws, met actualiteiten, trends, achtergronden en opinies over zowel de mediakanalen zelf als de strategieën om als marketeer meer bereik te genereren.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken